Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyrape
Att vin kan kosta multum är ju inte en nyhet för någon. Och det är ju finare att dricka vin än att dra kapsylen från en ölflaska. Man kommer ju inte med ett sexpack Falcon Bayerkst när man går på middag hos vänner och bekanta. Men en flarra rödtjut för 129 spänn går ju bra.

Jag såg en gång en dokumentär om finvin och då var det en amerkian som sa att om man inte har råd att dricka vin som kostar 1000 dolar flaskan ska man hålla sig till öl. Kanske han var lite överdriven där. Men på sätt och vis så sa han ju en sanning.

Bara övervintrade hipster som inte har vuxit ur sina skogshuggarkläder fantiserar om årgångs-öl och ipor och dipor och stouts. När man når en viss ålder inser man att vin är mer respektabelt.

Men varför är det så egentligen? Att en vinare anses vara finare (än öl)?
Jag håller med. Nu brukar jag kanske inte köpa vinare för 1000 dollar per flaska.

Men har nog varit uppe på 2-3 lax iallafall. Men skulle kunna köpa för 10 lax om jag kände för att göra så.

Kanske när jag drar iväg till Nya Zeeland att jag köper en schyst vinare och sänker den vid något fint berg
Citera
2025-09-09, 15:14
Medlem
zombie-nations avatar
Som tur är behöver man inte nöja sig men sunköl. Man kan köpa gott öl. De jag känner som dricker alkohol (inte många), bjussar på öl. Man blir ju glad. Det finns gott mellanprisöl. Och man serverar ju ändå med fina glas.

Förr var det mer vin. Av många anledningar funkar det inte för mig.

Däremot såg jag alla vindrickares smakprofil. Sedan om jag ville ge en flaska så kände jag på mig vilket vin som passade, så jag kunde gå ner i prisklasserna med. Slog spiken på huvudet och de älskade vinet. De trodde ofta det var en dyrare än deras, inte billigare prisklass. Det var en rolig lek jag körde ett tag. Ofta testade jag att dra lite till sin spets vad de gillade, det funkade väldigt bra.
Citera
2025-09-09, 15:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Man brukar säga, att en flaska vin i regel inte kan kosta mer än 450 kr per flaska att producera. Resten av kostnaden som åläggs konsumenten baseras på märket och eventuell lagerhållning.

/AI
Priset dras förstås också upp av tillgång vs efterfrågan. Små batcher vin av en årgång stiger förstås om de anses vara potenta.
Citera
2025-09-09, 15:27
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyrape
Jag såg en gång en dokumentär om finvin och då var det en amerkian som sa att om man inte har råd att dricka vin som kostar 1000 dolar flaskan ska man hålla sig till öl.)?
Nu finns det tyvärr en del (vin-, öl-, konjak-, whisky- mfl) konsumenter som har fått för sig att aromen sitter i etiketten.
Citera
2025-09-09, 15:36
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Nu finns det tyvärr en del (vin-, öl-, konjak-, whisky- mfl) konsumenter som har fått för sig att aromen sitter i etiketten.
Blev bjuden på den äckligaste whiskeyn jag druckit en gång av en colombian som en halvsvenska dragit hit till Sverige, de hade mellanlandat i England.

Där hade han köpt en ENGELSK whiskey med så mycket röksmak det bara kan gå. Ja ni fattar att det var ren skit. Men han njöt av smaken bara för att han trodde att han köpt något dyrt och bra första gången på resa utanför djungeln..
Citera
2025-09-09, 15:48
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Blev bjuden på den äckligaste whiskeyn jag druckit en gång av en colombian som en halvsvenska dragit hit till Sverige, de hade mellanlandat i England.

Där hade han köpt en ENGELSK whiskey med så mycket röksmak det bara kan gå. Ja ni fattar att det var ren skit. Men han njöt av smaken bara för att han trodde att han köpt något dyrt och bra första gången på resa utanför djungeln..
Spännande!
Engelsk whisky brukar väl kategoriseras som en form av "New World whisky":
https://www.htfw.com/new-arrivals/whisky/world-whisky?country=302
Citera
2025-09-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varför skulle man inte kunna komma på fest med öl? Dummaste jag hört.

Precis. Fattar inte varför många människor lever efter dessa konstiga “regler”.

Man gör som man vill. Någon pratade om att man inte kan ha en viss klocka med kostym mm. Helt sjukt.

Man tar med sig vad fan man vill till fest. Mjölk, öl, vin eller ett billigt luder.
Citera
2025-09-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Priset dras förstås också upp av tillgång vs efterfrågan. Små batcher vin av en årgång stiger förstås om de anses vara potenta.

Vin tillverkas varje år och året trycks på flaskan. Olika år olika lyckade sködar, det vill säga olika smaker. Till slut finns inte den årgången kvar och priset går upp.

Enkelt!
Citera
2025-09-09, 15:54
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Spännande!
Engelsk whisky brukar väl kategoriseras som en form av "New World whisky":
https://www.htfw.com/new-arrivals/whisky/world-whisky?country=302
Man kan alltid försöka hitta fel i allt folk skriver. men det gjorde inte att just den flaskan smakade gott att du länkade till vad det nu var för att spela fiiin att du kan fiinspriit som av de idioter som tråden handlar om
Citera
2025-09-09, 15:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vin tillverkas varje år och året trycks på flaskan. Olika år olika lyckade sködar, det vill säga olika smaker. Till slut finns inte den årgången kvar och priset går upp.

Enkelt!
Nu menade jag att en av prisparametrarna är "low yield" d v s om en skörd varit misslyckad ett år så man endast fått ut 50% av skörden stiger priset.
Citera
2025-09-09, 16:04
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Man kan alltid försöka hitta fel i allt folk skriver. men det gjorde inte att just den flaskan smakade gott att du länkade till vad det nu var för att spela fiiin att du kan fiinspriit som av de idioter som tråden handlar om

Förr var det spännande att testa det ena och det andra, men som du ser av mitt tidigare inlägg, så har jag intresserat mig för smaken inte etiketten.
Av medicinska skäl så har jag fått lägga ner denna hobby (har inget luktsinne sedan drygt tio år tillbaka).
Citera
2025-09-09, 16:06
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Absolut! Mitt inlägg var mycket förenklat. Avsåg mer det tekniska rörandes själva odlings- och tillverkningsprocessen. Sedan är det ju marknaden som avgör allt annat, vilken jordmån som är förnämare än någon annan, regionala certifieringar o.s.v.

F.ö. småler jag alltid åt dylika (okunniga) kommentarer av typen ”vin under 10000 kr är inte värt att dricka, drick hellre öl.” Det är så urbota larvigt, och skriker obildad nouveau riche. Vederbörande gör sig dessutom själv till paria genom att genuint försöka anamma en snobbig karikatyr. Och det som gör det extra roligt (eller tragiskt?), är att han eller hon också själv tror på detta.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-09-09 kl. 16:14. Anledning: Tillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in