2025-09-08, 07:53
Medlem
Hej,

Jag tänker att jag på ett ödmjukt & ärligt sätt kommer uppge några erfarenheter innan drömmarna för förståelse och context ihopp om det möjligtvis kan ge något sammanhang.

Jag är starkt troende inom kristendom, vilket jag blev efter ca 12 års alkoholmissbruk där jag mirakulöst vid enstaka tillfällen lyckats undvika döden i form utav andningsdepression, påkörning, mm.. där det varit väldigt nära att gå bort men på ett mirakulöst sätt känns det som jag haft änglavakt.

För några år sedan i mitt aktiva missbruk ska jag vara ärlig med att säga att jag var en självisk, egoistisk, arrogant tjockskallig människa. Jag var inte särskilt omtänksam eller snäll, då jag även trotts att jag bryr mig om dom runt om mig, i handling gjorde totala motsatsen.

Detta orsakade en stor problematik internt i mig kring min självbild. När jag är nykter gör jag inte en fluga för nära och skulle vilja påstå jag är en helt okej människa både till mig själv och dom runt omkring mig. Som en average svensson typ.. Jag har ca 70 dagars nykterhet nu, och har påbörjat processen kring förlåtelse till mig själv och bearbetar saker jag djupt ångrar som jag gjort i mitt missbruk.

NU till saken:
När jag slutade dricka, fick jag alltid starka visuella hallucinationer, både taktila, hörsel, och syn hallucinationer.

Det jag bevittnade då var en ren mardröm, det mest demoniska jag upplevt i mitt liv. Jag har genomgått under livet säkert 40+ såna typer utav avgiftningar som jag white knucklat ensam i mitt eget hem. Det gick i regel över efter 3 dagar ish.

Jag får då ALLTID dom mest sjuka verkliga drömmarna någonsin.

Jag lägger mig i sängen (fortfarande vaken) somnar, men sen när jag drömmer är jag i samma position som när jag la mig (så känns som jag fortfarande är vaken) och dörrklockan ringer, ingen är där, så stänger dörren och någon greppar med kraft och stoppar dörren från att stängas, och jag ser sedan satan som jag upplever, som lyfter upp och kväver mig till döds. Efter detta, fortsätter exakt samma sak i ett loop och där jag ser närstående som står bakom dörren istället som uttrycker varför jag gjorde så mot dom (saker på fyllan), eller mina föräldrar som säger att dom ångrar att dom födde mig. Basicly riktig psykologisk terror.

NU när jag varit nykter längre trodde jag det skulle sluta med just drömmarna som var så vivid och verkliga, men nej.

Varje natt drömmer jag allt ifrån att min familj våldsamt dör, torteras, och att det ALLTID brinner. Kan tilläggas att jag var med om en brand en gång som traumatiserar mig än idag.

Jag blir också varje natt i drömmarna omhängertagen i form av mental osykhus personal typ, där läkare eller sköterskor kommer till mig och tittar på mig som jag är galen, och sedan drogar ner mig och tvingar in mig i något rumm som jag ska sitta i resten av livet, och massa fked upp saker.

Nu inatt fick jag nog!!!

Jag var i min lägenhet och dansade med min partner, men någonting var riktigt off…
Alla möbler var förflyttade och som någon vart i lägenheten, det var en obeskrivlig rädsla som tog över. Då, sedan försvinner min partner i min famn under dansen och blir till aska, där jag sedan blir kastad en tröja från andra rummet i lägenheten, där jag tittar mot riktningen den kom från, och det läskigaste av allt var att då står JAG SJÄLV där med ett leénde jag inte ens kan beskriva hur äckligt det var och hur OND den skepnaden av mig såg ut. Springer ifrån men blir jagad och när jag kommer till sovrummet och inte har någonstans att ta vägen står ”Jag” bakom mig själv, lyfts upp och börjar kravla upp och ner på händer och ben (klassiskt skräckfilm stil) mot mig, och säger att jag ska med till helvetet där jag förtjänar.

Efter den drömmen ligger jag i sängen (drömmer ej längre) men då får jag istället sömnparalys under uppvaknandet. Kan inte röra mig, något ont andas tungt i mitt öra men ser inte vad, men sen ser jag en hand som sätter eld på mig och jag skriker och sen slutar paralysen och jag är sakta klarvaken och var tvungen att göra detta inlägg för jag orkar inte dessa mardrömmar och sömnparalyser längre.

Försöker mitt undermedvetna säga något? Varna mig att fortsätta va nykter annars kommer jag hamna i helvetet eller dö av alkoholen typ och avskräcka mig? Eller är det att jag kanske öppnat mig själv sårbar efter alla års supande och orsakat någon form av hjärnskada?

Detta är så dum av en tråd säkert… Är bara desperat efter vad jag kan göra OM det finns något att göra.. Detta är bara så plågsamt att jag varje natt innan jag lägger mig bokstavligen är skräckslagen för jag fruktar fortsatta sjuka drömmar, vilket nu varit ett vardagligt fenomen…
Citera
2025-09-08, 08:04
Medlem
proconsuls avatar
Klart att 12 års alkoholmissbruk sätter sina spår. 70 dagars nykterhet står ju inte riktigt i paritet med det. Jag skulle tippa på att det är ditt dåliga samvete som spökar och ju fortare du förlåter dig själv ju fortare kommer mardrömmarna att ebba ut.
Citera
2025-09-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
Hej,

Jag tänker att jag på ett ödmjukt & ärligt sätt kommer uppge några erfarenheter innan drömmarna för förståelse och context ihopp om det möjligtvis kan ge något sammanhang.

Jag är starkt troende inom kristendom, vilket jag blev efter ca 12 års alkoholmissbruk där jag mirakulöst vid enstaka tillfällen lyckats undvika döden i form utav andningsdepression, påkörning, mm.. där det varit väldigt nära att gå bort men på ett mirakulöst sätt känns det som jag haft änglavakt.

För några år sedan i mitt aktiva missbruk ska jag vara ärlig med att säga att jag var en självisk, egoistisk, arrogant tjockskallig människa. Jag var inte särskilt omtänksam eller snäll, då jag även trotts att jag bryr mig om dom runt om mig, i handling gjorde totala motsatsen.

Detta orsakade en stor problematik internt i mig kring min självbild. När jag är nykter gör jag inte en fluga för nära och skulle vilja påstå jag är en helt okej människa både till mig själv och dom runt omkring mig. Som en average svensson typ.. Jag har ca 70 dagars nykterhet nu, och har påbörjat processen kring förlåtelse till mig själv och bearbetar saker jag djupt ångrar som jag gjort i mitt missbruk.

NU till saken:
När jag slutade dricka, fick jag alltid starka visuella hallucinationer, både taktila, hörsel, och syn hallucinationer.

Det jag bevittnade då var en ren mardröm, det mest demoniska jag upplevt i mitt liv. Jag har genomgått under livet säkert 40+ såna typer utav avgiftningar som jag white knucklat ensam i mitt eget hem. Det gick i regel över efter 3 dagar ish.

Jag får då ALLTID dom mest sjuka verkliga drömmarna någonsin.

Jag lägger mig i sängen (fortfarande vaken) somnar, men sen när jag drömmer är jag i samma position som när jag la mig (så känns som jag fortfarande är vaken) och dörrklockan ringer, ingen är där, så stänger dörren och någon greppar med kraft och stoppar dörren från att stängas, och jag ser sedan satan som jag upplever, som lyfter upp och kväver mig till döds. Efter detta, fortsätter exakt samma sak i ett loop och där jag ser närstående som står bakom dörren istället som uttrycker varför jag gjorde så mot dom (saker på fyllan), eller mina föräldrar som säger att dom ångrar att dom födde mig. Basicly riktig psykologisk terror.

NU när jag varit nykter längre trodde jag det skulle sluta med just drömmarna som var så vivid och verkliga, men nej.

Varje natt drömmer jag allt ifrån att min familj våldsamt dör, torteras, och att det ALLTID brinner. Kan tilläggas att jag var med om en brand en gång som traumatiserar mig än idag.

Jag blir också varje natt i drömmarna omhängertagen i form av mental osykhus personal typ, där läkare eller sköterskor kommer till mig och tittar på mig som jag är galen, och sedan drogar ner mig och tvingar in mig i något rumm som jag ska sitta i resten av livet, och massa fked upp saker.

Nu inatt fick jag nog!!!

Jag var i min lägenhet och dansade med min partner, men någonting var riktigt off…
Alla möbler var förflyttade och som någon vart i lägenheten, det var en obeskrivlig rädsla som tog över. Då, sedan försvinner min partner i min famn under dansen och blir till aska, där jag sedan blir kastad en tröja från andra rummet i lägenheten, där jag tittar mot riktningen den kom från, och det läskigaste av allt var att då står JAG SJÄLV där med ett leénde jag inte ens kan beskriva hur äckligt det var och hur OND den skepnaden av mig såg ut. Springer ifrån men blir jagad och när jag kommer till sovrummet och inte har någonstans att ta vägen står ”Jag” bakom mig själv, lyfts upp och börjar kravla upp och ner på händer och ben (klassiskt skräckfilm stil) mot mig, och säger att jag ska med till helvetet där jag förtjänar.

Efter den drömmen ligger jag i sängen (drömmer ej längre) men då får jag istället sömnparalys under uppvaknandet. Kan inte röra mig, något ont andas tungt i mitt öra men ser inte vad, men sen ser jag en hand som sätter eld på mig och jag skriker och sen slutar paralysen och jag är sakta klarvaken och var tvungen att göra detta inlägg för jag orkar inte dessa mardrömmar och sömnparalyser längre.

Försöker mitt undermedvetna säga något? Varna mig att fortsätta va nykter annars kommer jag hamna i helvetet eller dö av alkoholen typ och avskräcka mig? Eller är det att jag kanske öppnat mig själv sårbar efter alla års supande och orsakat någon form av hjärnskada?

Detta är så dum av en tråd säkert… Är bara desperat efter vad jag kan göra OM det finns något att göra.. Detta är bara så plågsamt att jag varje natt innan jag lägger mig bokstavligen är skräckslagen för jag fruktar fortsatta sjuka drömmar, vilket nu varit ett vardagligt fenomen…

Prova att hjälpa en annan människa då och då kanske.

Du kan inte förändra vad som hänt i ditt liv. Men du kan förändra framtiden. Ett steg i taget.
Citera
2025-09-08, 08:38
Medlem
Din kropp pratar med dig. Varje trauma separerar dig från ditt verkliga jag.

Ibland när man gått igenom mycket i livet så när man väl blir nykter så kommer hela din livshistoria ut genom drömmar, kropps signaler och annat.

Din hjärna lagrar din personliga historia. Sen detta med religion fine det kanske hjälper dig. Men det viktiga är att du älskar ditt verkliga jag. För många bär på falska jag.
Citera
2025-09-08, 08:43
Medlem
Grattis till nykterheten!

Din hjärna håller fortfarande på att repareras efter ett långt missbruk, och 70 dagar är inte lång tid.

Jag har upplevt liknande saker när jag slutade med Benso som kallas för torrfylla. Jag hade hallucinationer, och skrämmande mycket kraftfulla drömmar. Jag kunde se djävulen, och han var mycket mager, en jättelång tunga och getklövar. När jag pratade med en vän stod djävulen bredvid honom och hånflinade. Men det var bara att låtsas som ingenting. När jag blundade stod jag framför Guds tron och bad om syndernas förlåtelse. Såg Jesus, och flög omkring i Guds hus. Jag såg jungfru Maria. Då var jag ateist, men mina upplevelser har gjort mig stark troende. Men efter att ha tvingats att sluta tvärt efter 20 år med Benso var det ständig kaos i min hjärna. Den var stekt.

Under de första månaderna när jag skulle sova "exploding head syndrom" och det lätt som ett pistolskott i huvudet. Trodde att jag fick en stroke. Sedan såg jag en svart rullgardin som drogs ner, och hörde ett hundskall. Det ringde på dörren, och två poliser stod utanför och frågade om mitt brandlarm fungerade. Men jag pratade bara förstås med mig själv, så det var tur att ingen såg mig.

Hade även hörselhallucinationer, och varje natt vid midnatt hörde jag rockmusik med samma låt i tre timmar. Trodde att det var grannen som hade fest.

Men det värsta var nog skräcken och rädslan för precis allting. Var livrädd för att någon skulle ringa på dörren, och jag vågade inte svara i telefonen.

Så det tar tid för hjärnan att läka både efter alkohol och Benso. De går ju på samma receptorer så våra hjärnor har väl reagerat på ungefär samma sätt. Nu har det gått över, men jag saknar mina andliga upplevelser.
Senast redigerad av Newton555 2025-09-08 kl. 09:11.
Citera
2025-09-08, 09:05
Medlem
pn222jws avatar
Det låter som scener från Fassbinder's "Berlin Alexanderplatz" - fascinerande mardrömmar. Jag tror den typen av drömmar kan vara tvärtom vad som gäller i verkligheten, alltså att det som sker i det undermedvetna inte behöver ske i det vakna livet. Som du själv säger har du lagt locket på i många år så det finns obearbetade minnen och upplevelser att ta itu med. Undvik sömntabletter eller liknande. En del av dig kanhända vill säga till en annan del av dig att det just är som en skräckfilm - överdrivet hemskt - så är det inte på riktigt. Det är bara rädslor och man behöver bara vara rädd på låtsas.
Citera
2025-09-08, 09:13
Medlem
Ta en kall/sval dusch, samt ät varken mat eller dryck (förutom vatten)minst 4 timmar innan läggdags så kommer dina mardrömmar försvinna.

Sluta försök att tolka dina mardrömmar, dom är inte av någon betydelse.
Citera
2025-09-08, 10:12
Medlem
Har du någon medicinsk hjälp alls? Det låter som abstinensbesvär och vid allvarsamma sånna så kan det vara bra att få hjälp på något sätt. Det kan bero på att alkoholmissbruket har fuckat med hjärnan och att du fortfarande inte är van utan alkohol, 70 dagar mot 12 år är ju stor skillnad. Jag tror inte att det handlar om att "ditt undermedvetna vill säga något". Försök ringa 1177 eller ta kontakt med vårdcentralen eller något, det är värt ett försök iallafall. Det låter som ett förjävligt sätt att leva om det fortsätter.
Citera
2025-09-08, 11:17
Medlem
Tack för alla kommentarer som inkommit, jag uppskattar er alla väldigt mycket för era svar!
Citera
2025-09-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelspinna
Har du någon medicinsk hjälp alls? Det låter som abstinensbesvär och vid allvarsamma sånna så kan det vara bra att få hjälp på något sätt. Det kan bero på att alkoholmissbruket har fuckat med hjärnan och att du fortfarande inte är van utan alkohol, 70 dagar mot 12 år är ju stor skillnad. Jag tror inte att det handlar om att "ditt undermedvetna vill säga något". Försök ringa 1177 eller ta kontakt med vårdcentralen eller något, det är värt ett försök iallafall. Det låter som ett förjävligt sätt att leva om det fortsätter.

Inte direkt, har enbart vid behov medicin för ångest jag äter. Får ta upp detta med 1177 och fråga om dom har några konkreta tips eller om jag bara bokar läkartid istället. Det är en sak att ha en mardröm då och då, men som du säger själv så blir det förjävligt när det är varje dag och även sömn paralyser, kanske finns något advekat medikament för det.
Citera
2025-09-08, 21:34
Medlem
Intressant bakgrundshistoria! Jag funderar på om mardrömmarna och sömnparalyserna kanske är en form av bearbetning av den där tiden i livet. Ibland kan det ta lång tid för hjärnan att städa upp efter sig, speciellt när man gått igenom sådana intensiva perioder. Kanske är det inte änglavakt, utan snarare en påminnelse om att man fortfarande har saker att jobba igenom.
Citera
2025-09-09, 12:45
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Du gjorde rätt med att sluta med alkoholmissbruk. Bra kämpat med nykterheten! Du har lite kvar jobba med dig själv.

Låter påtagliga skrämmande mardrömmar och sömnparalyser. Inte så enkelt att hantera. Var ska man fly med såna upplevelser.

Ur spirituell synvinkel vill änglarna du ska sluta dricka och kommer med efterverkningar. Det är varningar från andevärlden för att du ska lyssna. Många saker skulle inte ha hänt därför är dom sura och arga och glömmer alldrig. Lika bra lyssna direkt. Men det tar tid att förlåta och förändras sig självt. Lycka till med andlig resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in