Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-07, 19:52
Medlem
Jag håller på att inreda två rum i en källare, i ett hus jag precis hyrt. Ett äldre hus med betongväggar med något som liknar OSB-skivor endast, (utan gips) mot betongen. Har spacklat och slipat nu och funderar på vad som är det billigaste alternativet för att få det att se hyfsat ut. Jag tänker vitt/grått.

Har hittat några billiga tapeter på Rusta.

https://www.rusta.com/sv-se/gor-det-...kgra-non-woven

Någon som använt dessa och har någon input? Antar att man behöver lägga dom med lite överlapp. Är dom tunna så att det finns en risk att gamla färger lyser igenom?

Andra tips på billigare eller liknande lösningar för enfärgslösning? Att måla minst 2 lager blir väl nästan dyrare med tanke på priset på dessa tapeter? Om någon vet några andra tapeter till samma pris eller billigare så tar jag gärna emot tips.
Citera
2025-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag håller på att inreda två rum i en källare, i ett hus jag precis hyrt. Ett äldre hus med betongväggar med något som liknar OSB-skivor endast, (utan gips) mot betongen. Har spacklat och slipat nu och funderar på vad som är det billigaste alternativet för att få det att se hyfsat ut. Jag tänker vitt/grått.

Någon som använt dessa och har någon input? Antar att man behöver lägga dom med lite överlapp. Är dom tunna så att det finns en risk att gamla färger lyser igenom?

Andra tips på billigare eller liknande lösningar för enfärgslösning? Att måla minst 2 lager blir väl nästan dyrare med tanke på priset på dessa tapeter? Om någon vet några andra tapeter till samma pris eller billigare så tar jag gärna emot tips.
Hyr du så får du väl inte spackla och måla själv. Du äger det inte.

Rustas färg är bra iallafall.
Citera
2025-09-07, 20:19
Medlem
Molekyl3ns avatar
Måla, ej akrylatfärg
Citera
2025-09-07, 22:24
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92

Nä, skärp dig nu. Rusta suger och det gör du med. Ska man måla köper man inte färg på Rusta.
Citera
2025-09-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Nä, skärp dig nu. Rusta suger och det gör du med. Ska man måla köper man inte färg på Rusta.
Deras färg är skitbra.
Citera
2025-09-07, 22:30
Medlem
Citat:
Rusta har i alla fall fått bra betyg vad gäller fasadfärg.

https://nyhetsrum.folksam.se/pressme...6&d=2018-05-08
Citera
2025-09-08, 01:51
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson

Alla non-woven tapeter sätts kant-i-kant, ej med överlapp. Non-woven är aldrig så tunna att nåt under lyser igenom men du kan måla en gång och sen sätta tapeten på färgen om du orolig för detta. Rustas tapeter är helt ok, jag har satt dem flera gånger utan problem. Tänk på att det ska vara vävlim som man limmar på väggen till dessa, ej vanligt tapetlim.
Citera
2025-09-08, 05:42
Medlem
Belters avatar
Citat:
Deras färg är skitbra.
Tveksam hur bra den täcker. Finns ju anledning till att färgen säljs på Rusta.
Ska man måla är det lika bra att kosta på sig riktigt material från Alcro eller Nordsjö.
Citera
2025-09-08, 05:53
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:

Enligt lag så får du måla och spackla själv i en hyresrätt. Du får däremot inte sänka bruksvärdet och det ska vara fackmannamässigt gjort.
Citera
2025-09-08, 07:05
Medlem
Citat:
Tveksam hur bra den täcker. Finns ju anledning till att färgen säljs på Rusta.
Ska man måla är det lika bra att kosta på sig riktigt material från Alcro eller Nordsjö.
Jag tycker den är bra och täcker bra iallafall.
Citera
2025-09-08, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Enligt lag så får du måla och spackla själv i en hyresrätt. Du får däremot inte sänka bruksvärdet och det ska vara fackmannamässigt gjort.
Ja, fackmannamässigt gjort. Då får man ju intr göra det själv.
Citera
2025-09-08, 07:23
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ja, fackmannamässigt gjort. Då får man ju intr göra det själv.
Jo det får man göra. Fackmannamässigt avser att jobbet ska utföras väl, inte att det måste vara gjort av en fackman.

Jordabalken 12 kap, 24a § (lagen.nu)

Citat:
Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

[S2]Parterna får träffa avtal om att bestämmelserna i första stycket helt eller delvis inte ska gälla, om

hyresavtalet avser ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt, eller
lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt.
[S3]Frågan om skyldighet för hyresgästen att betala ersättning enligt första stycket prövas av hyresnämnden. Lag (2009:180).

Kommentar
Enligt denna paragraf får hyresgästen, utan att be hyresvärden om lov, utföra egna arbeten i lägenheten. Enligt prop. 1974:150 s. 457 och s. 489 menas med ”jämförliga åtgärder” t.ex. ”montering av persienner, kakelsättning i kök och våtutrymmen, utbyte av golvlister, inläggning av heltäckande mattor på linoleumgolv, utbyte av innerdörrar eller vred till sådana och uppsättning av träpanel i hallar eller rum”.

Kravet på att lägenhetens bruksvärde inte får minskas innebär att det finns gränser för hur stor personlig prägel en hyresgäst får sätta på sitt boende. Hyresvärden kan kräva skadestånd om arbetet är dåligt utfört eller om val av färg och tapet varit för extremt.

Skadeståndet bestäms av hyresnämnden och ska motsvaras av vad det skulle kosta att återställa lägenheten till dess ursprungliga skick.

Om det fanns renoveringsbehov i lägenheten innan arbetena utfördes kan skadeståndet jämkas (jämför 12:15 2 st. angående hyresvärdens underhållsskyldighet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in