2025-09-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Finns det någon litteratur inom forskningen på det du nämner med "medvetenhet"?

Vad är medvetenhet?

För att förstå innebörden så måste du först förstå att du är din egen skapelse.

Du är ansvarig för allt.

I alla livssituationer/händelser/interaktioner med andra människor, så har vi en möjlighet att antingen omedvetet reagera
eller agera medvetet.

Genom att reagera omedvetet så skapar du lidande för dig själv.
Då dessa händelser/begränsningar/situationer, skapade av dig själv blir återkommande både inom dig samt utanför.

Dock genom att agera medvetet, tänka till och kunna svara med din högsta intelligens förmåga, så kan du frigöra dig.

Flexibiliteten samt möjligheten att göra detta kommer med ett högre medvetande.

Du blir mindre påverkad av situationer runt omkring dig då du förstår att alla dina omedvetna reaktioner, är dina egna skapelser/begränsningar.

Exempel:
Någon kallar dig för idiot.
Omedveten reaktion = du reagerar med känslor,frustration,ilska,nedstämdhet etc och hugger tillbaka.
Denna omedvetna reaktion skapar en konflikt, antingen inom dig själv och/eller med personen som kallade dig idiot.

Medveten aktion = svara utefter din högsta intelligens förmåga vilket lämnar dig oberörd.

Ingen annan människa eller utvändig situation skall kunna påverka vad som sker inom dig.

Detta är vad det innebär att bli medveten.
Att ha förmågan att agera medvetet i vilken situation som än inträffar och kunna hantera den oberörd.

Att vad som än sker utombords så besitter jag möjligheten att antingen reagera eller agera.

Att förstå att det inte spelar någon roll vad för situation som inträffar utanför, vad som än sker, så är det så här jag förblir inuti.

Att komma till den förmågan och insikten skänker en stor frihet men samtidigt ett visst ansvar.

Majoriteten av människor reagerar omedvetet på dom flest situationer som inträffar i deras liv.

Denna process går att jämföra med hur du drillar en lerkruka, då formen du skapat torkar och stelnar om du inte fortsätter att forma den.
Senast redigerad av Tidlost 2025-09-11 kl. 09:37.
Citera
2025-09-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidlost
Vad är medvetenhet?

För att förstå innebörden så måste du först förstå att du är din egen skapelse.

Du är ansvarig för allt.

I alla livssituationer/händelser/interaktioner med andra människor, så har vi en möjlighet att antingen omedvetet reagera
eller agera medvetet.

Genom att reagera omedvetet så skapar du lidande för dig själv.
Då dessa händelser/begränsningar/situationer, skapade av dig själv blir återkommande både inom dig samt utanför.

Dock genom att agera medvetet, tänka till och kunna svara med din högsta intelligens förmåga, så kan du frigöra dig.

Flexibiliteten samt möjligheten att göra detta kommer med ett högre medvetande.

Du blir mindre påverkad av situationer runt omkring dig då du förstår att alla dina omedvetna reaktioner, är dina egna skapelser/begränsningar.

Exempel:
Någon kallar dig för idiot.
Omedveten reaktion = du reagerar med känslor,frustration,ilska,nedstämdhet etc och hugger tillbaka.
Denna omedvetna reaktion skapar en konflikt, antingen inom dig själv och/eller med personen som kallade dig idiot.

Medveten aktion = svara utefter din högsta intelligens förmåga vilket lämnar dig oberörd.

Ingen annan människa eller utvändig situation skall kunna påverka vad som sker inom dig.

Detta är vad det innebär att bli medveten.
Att ha förmågan att agera medvetet i vilken situation som än inträffar och kunna hantera den oberörd.

Att vad som än sker utombords så besitter jag möjligheten att antingen reagera eller agera.

Att förstå att det inte spelar någon roll vad för situation som inträffar utanför, vad som än sker, så är det så här jag förblir inuti.

Att komma till den förmågan och insikten skänker en stor frihet men samtidigt ett visst ansvar.

Majoriteten av människor reagerar omedvetet på dom flest situationer som inträffar i deras liv.

Denna process går att jämföra med hur du drillar en lerkruka, då formen du skapat torkar och stelnar om du inte fortsätter att forma den.

Innan jag läser. Detta är inte chatgtp eller för känns inte som en människa riktigt med sådan meningsuppbyggnad.
Citera
2025-09-11, 18:20
Medlem
Citat:
Innan jag läser. Detta är inte chatgtp eller för känns inte som en människa riktigt med sådan meningsuppbyggnad.

Haha den var bra!

Nej jag är en människa precis som du, och har skrivit allt själv.

Du frågade även vad man bör äta?

Inom Ayurveda läran (som är en mångtusenårig lära, långt innan den moderna läkemedelskonsten tog över med ekonomiska incitament)

Så delas mat upp i 3 kategorier:

https://www.ayurvedum.com/sattva-raj...yurvedic-diet/

Man delar även upp olika människors kroppskonstitutioner i 3 kategorier (vata,pita,kapha)
och rekommenderas att äta efter vilken av dom som är i obalans.

https://myyogaayurveda.com/know-thre...a-in-ayurveda/

Självklart bör man även ta i beaktning och äta efter vilken daglig aktivitet man utför,men generellt av dom människor som äter efter ayurveda läran och inte utför tunga arbeten samt vill förändra sina system äter bara eller mestadels sattva mat, dom som vill leva mer ”normalt” men ändå hålla systemet i balans samt arbetar mer fysiskt äter båda sattva och rajas kombinerat.

Medvetna människor äter inte/undviker tamas mat då det sänker din energi och gör dig trött och nedstämd etc.
Senast redigerad av Tidlost 2025-09-11 kl. 18:23.
Citera
2025-09-11, 22:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Anledningen att TS har problem ligger i att personen äter fel sorts mat och samtidigt eventuellt tränar för lite. Handlar inte om att man ska äta mindre utan kanske mer men av rätt mat. Handlar heller inte om disciplin då man inte kan överäta kött och ägg. Testa själv en vecka.

Finns visst studier på dieter som fungerar. Keto och lchf får högsta betyg.
Ett fullständigt onödigt inlägg av dig fullt av felaktig information.
Citera
2025-09-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ett fullständigt onödigt inlägg av dig fullt av felaktig information.

Du citerade ett av de mer välskrivna inläggen på flashback. Gissar att du tryckte fel bara.
Citera
2025-09-16, 11:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Du citerade ett av de mer välskrivna inläggen på flashback. Gissar att du tryckte fel bara.
Den enda som tryckt fel här var när du lät dina fingrar komma för nära tangentbordet.
Citera
2025-09-16, 11:25
Medlem
Citat:
Den enda som tryckt fel här var när du lät dina fingrar komma för nära tangentbordet.

Öppna en bok. Eller är det bara vänster-propaganda som står i böcker enligt dig ?
Citera
2025-09-18, 09:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Öppna en bok.
Jag förstår att det för dig är ett radikalt förslag.
Citera
2025-09-19, 07:25
Medlem
Citat:
Jag förstår att det för dig är ett radikalt förslag.

Varför skriver du ens. Jag förstår att mitt inlägg som du först citerade innehöll nu och revolutionerande information till dig. Att vi bör äta det våra kroppar är designade för är A och O.

Håller man inte med. Läs meningen igen. Nu har du kanske ingen bil. Men tankar du annat drivmedel än bilen är designad för?
När det gäller vad vi äter så äter vi mycket av sådant som vi inte är designade för. Nu borde nog oron komma hos mina mer vettiga läsare.
Citera
2025-09-19, 14:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Varför skriver du ens. Jag förstår att mitt inlägg som du först citerade innehöll nu och revolutionerande information till dig. Att vi bör äta det våra kroppar är designade för är A och O.

Håller man inte med. Läs meningen igen. Nu har du kanske ingen bil. Men tankar du annat drivmedel än bilen är designad för?
När det gäller vad vi äter så äter vi mycket av sådant som vi inte är designade för. Nu borde nog oron komma hos mina mer vettiga läsare.
>mina läsare
Är de här personerna med oss här i rummet just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in