• 1
  • 2
2025-10-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klamman93
(Om någon har varit med om liknande vore det mycket uppskattat att få höra era erfarenheter och hur det gick till.)
Jag har nyligen råkat ut för att Klarna, i samband med ett online butiksinköp där jag valde ren faktura som betalsätt, begärde underskrift via BankID i stället för enbart identifiering, baserat på tidigare köp har det enbart rört sig om identifiering. (Vad som går att avläsa på BankID historiken)
Klarna uppgav att det rörde sig om ett systemfel, men har inte lämnat någon närmare förklaring till varför underskrift krävdes just denna gång, utom systemfel. Givetvis tar jag saken på allvar och vill utreda saken vidare. (Köpbelopp var 850 kr och var hos en databutik online)

Min fråga är därför:
När kräver Klarna egentligen underskrift i BankID-appen i samband med köp?
Och till er andra: Har ni också fått upp etiketten "underskrift" i BankID-appen? Vad köpte ni i så fall, och vilket betalsätt valde ni för att trigga detta? Jag utreder om klarna hanterat min e-signatur på ett otillbörligt sätt.
Jag har försökt hitta information om detta, men varken Klarnas webbplats eller andra källor verkar ge några klara svar kring i vilka situationer underskrift krävs – särskilt inte vid butiksköp som det sedvanligt varit identifiering i BankID. Är det någon som har mer insyn eller erfarenhet av detta? Skulle vara intressant o veta om ni som tagit delbetalning eller kredit fått upp underskrift eller identifiering, kanske berodde systemfelet på att den trodde de var delbetalning trots vanlig faktura?
Ni som vill kolla detta går det lätt att kolla i BankID historiken i appen. Där ser man om etikettering varit underskrift eller identifiering

Tråden handlar om betalning med Klarnas eget kort. Det låter på din beskrivning som din fråga gäller Klarnas checkout så kanske en egen tråd vore att föredra?

(Jag väljer alltid kortbetalning så får aldrig någon bankid förfrågan hos Klarna Checkout utan bara från kortutgivaren via 3Dsecure. De kortutgivaren jag har använder underskrift, inte identifiering, vid kortköp)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in