2025-09-06, 20:50
Medlem
Har noterat att vi vår Marina ser man färre o färre båtar. En bit bort finns husbilscamping och där blir det fler o fler bilar.

Är detta något jag bara inbillar mig eller blir folk mindre intresserade av båtliv till förmån för ett på land?
Senast redigerad av PerAlbinErlander 2025-09-06 kl. 21:38.
Citera
2025-09-06, 21:09
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Har noterat att vi vår Marina ser man färre o färre båtar. En bit bort finns husbilscamping och där blir det fler o fler bilar.

Är detta något jag bara inbillar mig eller blir folk mindre intresserade av båtliv till förmån för ett på land?

Mer bekvämt med husbil samt billigare, äldre personer har i regel mer tid samt pengar men kroppen orkar inte med båtlivet. Yngre folk utan anknytning till båtlivet vågar sällan testa utan åker ned husvagnen till Öland istället
Citera
2025-09-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Mer bekvämt med husbil samt billigare, äldre personer har i regel mer tid samt pengar men kroppen orkar inte med båtlivet. Yngre folk utan anknytning till båtlivet vågar sällan testa utan åker ned husvagnen till Öland istället
Låter som en rimlig förklaring. Så det kan ligga någonting i min observation?
Citera
2025-09-06, 21:43
Avslutad
Tror folk drar sig mer och mer för att skaffa båt, då det blir allt vanligare att småhamnar får påhälsning av tjuven.

Husbilar är inte lika stöldbegärliga och de kan användas hela året utan problem. En båt kan knappt användas i november-mars.
Citera
2025-09-06, 21:48
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Låter som en rimlig förklaring. Så det kan ligga någonting i min observation?

Ja tomt i skärgården om du jämför med för 30 år sen. Men skulle säga att många hade husvagn också förr , husbil fanns inte så mycket men idag med bekvämare livstil kanske sämre lön sämre semester osv så minskar det med. Bara husbilar med pensionärer som änsålänge har bra pensioner. Köpa en husbil 1mille billigare än sommarstuga och lite roligare
Citera
2025-09-06, 22:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Intressant spaning. Jag har själv just gjort mig av med båten och funderar på husbil eller campervan.
Citera
2025-09-06, 22:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Menar du att där är tomma platser vid bryggorna?
Låter väldigt konstigt för småbåtshamnarna i min närhet har kö.
Citera
2025-09-06, 22:16
Avslutad
intressant observation, åkte själv med waxholmsbåten idag, Nybrokajen till Ropsten - och det slog mig faktiskt att det blivit allt mer glest i skärgården. Det är ju September nu, men ändå.

Husbilar tycks som du säger, öka. Båtliv är fantastiskt mysigt, men det är så knöligt med ägandet så jag tror inte folk i längden tycker det är värt det (om man nu inte har lyxen att ha egen sjötomt med brygga)
Citera
2025-09-06, 22:34
Medlem
Har själv ingen erfarenhet av att själv äga båt eller husbil. Har dock testat att vara ute i båda.

För att båtliv ska locka mig måste jag kunna uppleva något bortanför den skärgård där jag bor. Men för att transportera sig med båt någon längre sträcka så krävs åratal av förberedelser och månader till år till sjöss.

Om jag vill uppleva Europa i en husbil kan jag göra det under min vanliga industrisemester.

Sedan förväntar jag mig att folk åker mer och mer bil och flyg och bor på air bnb samt enklare hotell vilket borde göra det svårt även för husbilar att konkurrera.
Citera
2025-09-06, 22:48
Medlem
kukflashs avatar
Jag har själv båt och rent ärligt så är det ett jävla meck med allting. Man jobbar hela dagarna och orkar inte åka ut, när man väl är ledig så är det kasst väder.
Det ska packas matsäck, ta med utrustning, konka runt på bensindunkar osv. Finns så många moment att göra innan man ens tar sig ut att det inte är värt det.
När sommaren är över är det upptagning, då ska båten konserveras, tvättas, lösa förvaringsplats med mera.

Har varit ute 1 gång denna sommar, så jävla ovärt.
Citera
2025-09-06, 22:52
Medlem
Inte konstigt om båtarna inte ligger i hemmahamnen om de är på semester. Sen är det nog lite olika folk som åker husbil och husbåt. Ytterligare en grupp flyger charter och en annan kör mc på semester.
Citera
2025-09-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inte konstigt om båtarna inte ligger i hemmahamnen om de är på semester. Sen är det nog lite olika folk som åker husbil och husbåt. Ytterligare en grupp flyger charter och en annan kör mc på semester.
Nej det är samma folk. Som många sagt är det mycket mindre jobb med att ha husbil än båt. Detta kommer resultera i att kommande generationer inte blir uppväxta med båtliv heller.
Samma sak med torp i skogen som har lite mark som ska skötas och som saknar bekvämligheter som diskmaskin m.m.
Det orkar heller inte de äldre med längre och kommande generationer ser inte tjusningen med att leva så.
Så lika bra att följa flocken, sälj torpet och båten de är snart nästintill värdelösa.
Men perfekt för de som vill köpa och ha en trevligare tillvaro än att sitta på en camping i sin husbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in