Citat:
Ursprungligen postat av
Pausanias
Serber är ett ovanligt aggressivt folk. Deras instinkter, om de ogillar något, är alltid att ta till våld. Serber i grupp består ofta av yngre halvfulla män, ungefär samma sammansättning som fotbollshuliganer i övriga Europa. Väldigt lika araber i mentaliteten och förmodligen grundad av samma skamkänsla över att vara ett efterblivet, halvturkiskt bakvatten.
Egentligen ett för dumt påstående för att bemötas. Har rest en del på Balkan och senast var jag i Serbien och Montenegro fram till förra veckan. Finns definitivt problem med huliganism hos vissa unga män, men överlag är det få länder där gästfriheten hos gemene person är så påtaglig. Vi reser med en ettåring och varhelst vi går blir hon överröst av frukt, leksaker och framförallt en massa bus och gull av folk, gamla som unga och män som kvinnor. Är det något intryck det här och tidigare besök har lämnat hos mig så är det gott värdskap och artighet.
Med det sagt tycker jag situationen är svårbedömd. Vi reste som igenom norra delarna av landet för två veckor sedan, och passerade bland annat tågstationen i Novi Sad. För en turist verkade läget relativt lugnt och lågmält. Blommor, nallebjörnar och bilder på offren utanför avspärrningarna. Några demonstrationer märkte vi inte av, men bodde i regel en bit från centrum. Alla vi talade med var djupt kritiska mot Vučić och uttryckte stöd för demonstrationerna, men få deltog själv aktivt. Fick intrycket av att demonstrationerna är stora, men kanske inte så jättestora som faktiskt krävs för att fälla en regering, utan mer att det är fajt, pyro, stenkastning, vattenkanoner och gummikulor på kvällarna, och morgonen efter kommer sopgubbarna enligt schema och städar upp efter kalabaliken.
Samtidigt rapporterar media om potentiell revolution, och Kroatiens premiärminister pratar om ett Serbien på randen till inbördeskrig, så jag har kanske underskattat kraften i protesterna. Har aldrig varit i ett land som begår revolution förut, men spontant kändes det inte som att någon så stort var på gång här och nu, utan då behöver nog saker eskalera ganska hårt ytterligare från var vi är idag.