2025-09-04, 21:21
Medlem
Varje gång jag har oturen att hamna bakom en jävla buss eller en jävla tjockis jävla långtradare eller någon sörlig jävel som inte kan gasa upp till rätt hastighet vid ACCELERATIONSFÄLTET så brukar jag helt enkelt bara stanna min bil i börja av påfarten. Nästa bil bakom mig får vänta helt enkelt.

Jag sätter på varningsblinkersen. Vänta tills stora bilar som inte kan komma upp till rätt hastighet kommit in i motorvägen.

Det är då jag rivstartar för att kunna få till rätt hastighet utan att krocka in i baken på dessa stora bilarna.

Så jag behandlar helt enkelt accelerationsfältet precis som om det vore flygstart-bana på flygplatsen (en åt gången i taget).

Är det fel av mig att hellre "blockera trafiken i början än att riskera en olycka när man är uppe i farten i slutet av accelerationsfältet?

Skulle jag kuggat om det vore körprov?

Eller är det här bara logiskt?
2025-09-04, 21:31
Medlem
Hoppas du skojar om
2025-09-04, 21:33
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Haha, ja du hade kuggat direkt!
Stoppförbud på påfarter till motorväg och motortrafikled vettu.

Sen brukar det ju aldrig vara nåt problem att lite smidigt "smita in tillsammans" med en långsam långtradare så va ditt problem är förstår jag inte riktigt...

Men, du får helt enkelt anpassa din körning.
2025-09-04, 21:34
Medlem
Du skulle helt klart kuggat. Du får inte stanna i ett accelerationfält.

Hoppas detta är en troll tråd.

Rätt är att bara gasa upp bakom bussen/långtradaren. När de byter ut till huvudfilen på motorvägen så gör du bara det samma. Övrig trafik kommer ju se att det är ett långsamt stort fordon med flera som ska ut och ge plats. Du kommer så klart också få plats. Hur kan du inte förstå detta?

Alternativt så dyker väl inte en stor långsam buss/långtradare upp från ingen stans. Då håller du lite längre avstånd från första början så har du lite mer plats att gasa/väva in i trafiken senare.
2025-09-04, 21:35
Medlem
Brantforss avatar
Nej det där är inte rätt.

Jag brukar försöka hjälpa till genom att ligga så nära som möjligt och liksom "trycka på", förhoppningsvis är det fritt och man kan kasta sig rakt ut i vänsterfilen.
2025-09-04, 21:48
Medlem
jewandthejewss avatar
När slöfockarna masar sig ut efter det heldragna kör jag om rubbet i accelerationssträckan på insidan. Fnittrar av skräckblandad förtjusning av att göra det förbjudna.

Är det trefligt har jag högerfilen som en extra vänsterfil. Nästan alltid tomt där.
2025-09-04, 22:06
Avslutad
Man behöver inte körkort för att förstå att det där är fel. Eftersom ingen gör så.

Hoppas du lämnar tillbaka körkortet imorgon och sätter dig i den där bussen du stör dig så mycket på. Den tar dig dit du vill precis lika bra.
2025-09-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Man behöver inte körkort för att förstå att det där är fel. Eftersom ingen gör så.

Hoppas du lämnar tillbaka körkortet imorgon och sätter dig i den där bussen du stör dig så mycket på. Den tar dig dit du vill precis lika bra.

Men vad skadar det om man tex inte har någon bakom sig?

Allt handlar ju om sunt förnuft. Man kan också köra sakta i början och sedan plocka upp farten därmed ökar distansen mellan bussen och en.
2025-09-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Varje gång jag har oturen att hamna bakom en jävla buss eller en jävla tjockis jävla långtradare eller någon sörlig jävel som inte kan gasa upp till rätt hastighet vid ACCELERATIONSFÄLTET så brukar jag helt enkelt bara stanna min bil i börja av påfarten. Nästa bil bakom mig får vänta helt enkelt.

Jag sätter på varningsblinkersen. Vänta tills stora bilar som inte kan komma upp till rätt hastighet kommit in i motorvägen.

Det är då jag rivstartar för att kunna få till rätt hastighet utan att krocka in i baken på dessa stora bilarna.

Så jag behandlar helt enkelt accelerationsfältet precis som om det vore flygstart-bana på flygplatsen (en åt gången i taget).

Är det fel av mig att hellre "blockera trafiken i början än att riskera en olycka när man är uppe i farten i slutet av accelerationsfältet?

Skulle jag kuggat om det vore körprov?

Eller är det här bara logiskt?

Citat:

Allt handlar ju om sunt förnuft. Man kan också köra sakta i början och sedan plocka upp farten därmed ökar distansen mellan bussen och en.

Så vad lärde trafikskolan dig att du skulle göra….?
De lärde knappast ut att man ska göra så som du påstår att du gör (även om trolloset ligger som tjocka…) så varför får du för dig att leka så korkad….?
2025-09-04, 22:20
Medlem
Citat:
Nu frågar du om vad som skulle hända på en uppkörning. Du kan använda samma argument vid ett rödljus. "Vadå, det kom ju ingen" Du skulle bli kuggad lika hårt där.

Citat:
Och det sunda förnuftet säger att man inte stannar. Accelerationsfältet är till för att du ska kunna öka till lämplig fart innan du byter fil. Så ja, det du får göra med bussen är att helt enkelt öka avståndet till den.

Lagen säger detta

Citat:
23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

Att stanna är inte att anpassa farten till det körfält du ska in i.
2025-09-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nu frågar du om vad som skulle hända på en uppkörning. Du kan använda samma argument vid ett rödljus. "Vadå, det kom ju ingen" Du skulle bli kuggad lika hårt där.

Och det sunda förnuftet säger att man inte stannar. Accelerationsfältet är till för att du ska kunna öka till lämplig fart innan du byter fil. Så ja, det du får göra med bussen är att helt enkelt öka avståndet till den.

Lagen säger detta

Att stanna är inte att anpassa farten till det körfält du ska in i.

Stanna INNAN acc fältet? Inte mitt i. Såklart är risken som störst att bli påkörd bakifrån när man stannar mitt i.
2025-09-04, 22:27
Medlem
Citat:
Stanna INNAN acc fältet? Inte mitt i.
Ok, får medge att jag läste helt fel där. Men ja, jag är rätt säker på att du hade kuggat ändå om det inte var väldigt speciella omständigheter. Hade jag hamnat bakom dig hade du definitivt fått en tuta.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in