2025-09-04, 13:10
Medlem
Il.Malizias avatar
Inget land har nog mer imponerande infrastruktur än Singapore. Tänk om vi kunde ha en promille av deras tänkande kring detta.

https://www.youtube.com/watch?v=_tjtCTZ_HqE

https://www.youtube.com/watch?v=aeIU-6JeHm0
Citera
2025-09-04, 13:14
Medlem
Nu har ju Singapore en yta på 753/km2, och Sverige 450,292 km2, så vad tänker du i din lilla värld? Dina promille mals ganska snabbt ned.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-09-04 kl. 13:23.
Citera
2025-09-04, 13:35
Medlem
Jag trodde att de redan hade världens största hamn.
Citera
2025-09-04, 13:53
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Jag trodde att de redan hade världens största hamn.

Torde ju vara Shanghai.
Citera
2025-09-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nu har ju Singapore en yta på 753/km2, och Sverige 450,292 km2, så vad tänker du i din lilla värld? Dina promille mals ganska snabbt ned.

Jag tror inte han tänker på vare sig yta eller antal invånare utan Singapores attityd som land där det är ett jävlar anamma, hårt arbete, inte jävla jantelag, inga sosssedönickar och en framtidsvision som har tagit detta land från en exkoloni till denna stjärna på blott 60 år.

Sverige har ju raserat något som inte ens kunde fungera på samma tid.
Citera
2025-09-04, 21:52
Medlem
Visst, det är imponerande med Singapore, men låt oss vara ärliga, de har ju också en regering som inte tvekar att knäcka lite frihet för att få saker gjorda. Är det verkligen en modell vi vill kopiera rakt av, eller finns det andra vägar till effektivitet? Jag är mest orolig för att vi ska glömma bort vad som gör Sverige unikt i jakten på en perfekt infrastruktur.
Citera
2025-09-05, 10:46
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashfw
Visst, det är imponerande med Singapore, men låt oss vara ärliga, de har ju också en regering som inte tvekar att knäcka lite frihet för att få saker gjorda. Är det verkligen en modell vi vill kopiera rakt av, eller finns det andra vägar till effektivitet? Jag är mest orolig för att vi ska glömma bort vad som gör Sverige unikt i jakten på en perfekt infrastruktur.

Låt oss vara ärliga. Jag skulle mycket hellre leva i ett land där allting är perfekt rent, där det är låg brottslighet och det finns god mat billigt överallt. Jämför med Sverige! Ok, det finns yttrandefrihet (så länge du är pk) men jag skulle gärna avstå från det för att kunna leva i ett tryggt samhälle. Om man bara kan hålla käft, kan avstå från tuggummi och inte tänker säljer droger så är Singapore perfekt.
Skulle gärna flyttat dit men är för gammal för att lära mig kinesiska.
Citera
2025-09-05, 11:52
Medlem
Menar Singapore världens största flygplats till yta eller i antalet passagerare?
Tror det blir svårt rent passagerarmässigt på grund av deras geografiska läge plus att Singapore Airline är ju inte kända för att vara billiga.
Blir rätt stor omväg att flyga Europa -Afrika via Singapore eller Europa - Japan/Kina/Sydkorea.
Kanske kan de satsa på amerikaner på västkusten som ska till Afrika
Citera
2025-09-06, 09:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Menar Singapore världens största flygplats till yta eller i antalet passagerare?
Tror det blir svårt rent passagerarmässigt på grund av deras geografiska läge plus att Singapore Airline är ju inte kända för att vara billiga.
Blir rätt stor omväg att flyga Europa -Afrika via Singapore eller Europa - Japan/Kina/Sydkorea.
Kanske kan de satsa på amerikaner på västkusten som ska till Afrika
Singapore menar ingenting, det är TS som fantiserar.
Det jag har hört om Changis planer är att de, enligt passagerarna, ska vara världens bästa flygplats, med fokus på byte tror jag, och att de alltid ska ligga före behoven i utvecklingen av flygplatsen.
Och "världens största hamn" handlar om att den containerterminal som nu, och under de kommande ca 15 åren, byggs förefaller bli världens största containerterminal. Men då får man titta på andra stora hamnars planer, existerande och kommande. Jag gissar att om exempelvis Shanghai drar igång ett nytt byggprojekt och 10 år så kommer de att bygga "världens största hamn" flera år innan Singapore är klara.

Inget av det som tas upp är särskilt relevant för Sverige, geografiskt sett är Sverige ändstationer för både containrar och flygpassagerare samtidigt som Singapore är en bytesstation, särskilt för fartyg. Undantaget är Malmös flygplats Kastrup, som råkar ligga utanför kommunen, de har länge arbetat efter en plan om att vara just en bra bytesflygplats, fast på regional nivå. Och deras planer antyder att de fortsätter på samma sätt.
Citera
2025-09-09, 13:36
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag tror inte han tänker på vare sig yta eller antal invånare utan Singapores attityd som land där det är ett jävlar anamma, hårt arbete, inte jävla jantelag, inga sosssedönickar och en framtidsvision som har tagit detta land från en exkoloni till denna stjärna på blott 60 år.

Sverige har ju raserat något som inte ens kunde fungera på samma tid.

Bingo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in