Citat:
Ursprungligen postat av
dazzy
Menar Singapore världens största flygplats till yta eller i antalet passagerare?
Tror det blir svårt rent passagerarmässigt på grund av deras geografiska läge plus att Singapore Airline är ju inte kända för att vara billiga.
Blir rätt stor omväg att flyga Europa -Afrika via Singapore eller Europa - Japan/Kina/Sydkorea.
Kanske kan de satsa på amerikaner på västkusten som ska till Afrika
Singapore menar ingenting, det är TS som fantiserar.
Det jag har hört om Changis planer är att de, enligt passagerarna, ska vara världens bästa flygplats, med fokus på byte tror jag, och att de alltid ska ligga före behoven i utvecklingen av flygplatsen.
Och "världens största hamn" handlar om att den containerterminal som nu, och under de kommande ca 15 åren, byggs förefaller bli världens största containerterminal. Men då får man titta på andra stora hamnars planer, existerande och kommande. Jag gissar att om exempelvis Shanghai drar igång ett nytt byggprojekt och 10 år så kommer de att bygga "världens största hamn" flera år innan Singapore är klara.
Inget av det som tas upp är särskilt relevant för Sverige, geografiskt sett är Sverige ändstationer för både containrar och flygpassagerare samtidigt som Singapore är en bytesstation, särskilt för fartyg. Undantaget är Malmös flygplats Kastrup, som råkar ligga utanför kommunen, de har länge arbetat efter en plan om att vara just en bra bytesflygplats, fast på regional nivå. Och deras planer antyder att de fortsätter på samma sätt.