Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Det som väl passar bäst i alla fall i Shimanos växelnav (undantaget Alfine 11) är Shimanos eget fett för växelnav/nexusnav. (Kostar från ca 155 kr för 100g från svensk nätbutik eller 9,44€ från tysk.) När jag underhåller min Shimano Nexus 8 så går det inte åt så mycket fett så det räcker länge. (Underhåll rekommenderas varje 1000-2000 km eller minst en gång per år.) Shimanos underhållsolja man doppar nexusnav i är desto dyrare, men den sparar man och återanvänder många gånger. Fast själv använder jag växellådsolja 75w-90 för närvarande men den är nog något tjock, i alla fall för vinteranvändning.
Well, nu är du inne på magin med märkenas egna produkter... Såklart är det vad märkena har använt under sin produktion, och därmed är de kanske "bäst" för ändamålet.
Den evinnerliga frågan är ju bara vad som skiljer just deras produkt från en generisk. Och huruvida det motiverar prisskillnaden.
Sen kan man fundera på om det ens är värt att leta fram alternativ. Inte den blekast hur länge en sådan 155kr förpackning Shimano-original-klet räcker, är det en lång tid, så why not köpa den.
Akta dig för hållbarheten bara, olika fetter har olika hållbarhet över tid. Vore ju illa om sista skvätten i tuben har reagerat med syre och fukt i luften och blivit dåligt.
Som exempel från verkliga livet, så använder vi ett silikon på jobbet för att limma ihop delar av aluminium. Från början hade vi ett "original"-märke, som kostade X per tub.
En annan del av fabriken använde ett generiskt silikon. Visade sig att "original" tillverkades av samma firma och kostade 3x mer än det generiska. Så vi bytte.