Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-06, 19:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag har inget intresse för det som kallas för "topp 10%". Jag vill bara ha en snäll, stabil och kapabel man som det går att prata med och som anstränger sig för att förstå mig.

Tro mig - om han måste anstränga sig, så är det antingen fel snubbe, eller så har du inte koll på dina egna behov till att börja med.
Citera
2025-09-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ett missförstånd att det skulle krävas kommunikation för att andra ska förstå dina behov. Om min partner är otrygg, kåt eller nöjd så märker jag det. Jag har i princip aldrig fått något "kommunicerat" till mig, som jag inte redan vetat om.

Dogmen om att man måste "uttrycka sina behov" i en relation, har skapat sociala ångvältar, och förvandlat relationer till arenor för makt, förhandling och transaktioner.

Jag kan inte förstå en mans alla behov. Jag är inte tankeläsare. Men visst, jag kan såklart ana. Men då kan det också bli fel.

Kan det vara så att kvinnor behöver få saker kommunicerat på ett annat sätt än män då? Och därför vill vi ha kommunikation?

Fattar fortfarande inte vad man ska göra då istället? Om man nu inte ska berätta vad man behöver? Ska man bara lämna alla som inte "naturligt fattar" ens behov?
Citera
2025-09-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tro mig - om han måste anstränga sig, så är det antingen fel snubbe, eller så har du inte koll på dina egna behov till att börja med.

Jag har väldigt bra koll på mina behov. Men visst, det kan ha varit fel person. Har också varit med om en som verkligen uppfyllde mina behov. Men då förstod inte jag hans och han vägrade att berätta dem för mig trots att jag bad honom.
Citera
2025-09-06, 20:34
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag är genuint nyfiken på vad kvinnor faktiskt letar efter hos en man. Jag läser ofta här på forumet om hur svårt det är att hitta en “vettig man”. Det får mig att fundera: Vad är det egentligen ni kvinnor längtar efter, saknar eller hoppas på i en relation? Både i början och över tid.

Så…
• Vad väcker ditt intresse från början?
• Vad får dig att vilja ha just honom?
• Vad får dig att vilja stanna, engagera dig, satsa?
• Vad gör att du faktiskt känner dig nöjd och trygg i längden?

Det här är inte en sarkastisk tråd eller ett dolt test, jag är bara genuint intresserad av hur ni tänker, känner och väljer. Vore kul med ärliga svar, både från er som är i relationer och från er som kanske gett upp hoppet helt.

Hans ögon, blick, hur han rör sig, kropp, rumpa, armar och händer. Annars det viktigaste är hans intellekt. Jag kan inte ha en airhead, han behöver vara intelligent, kommunikativ. Levt livet. Att han har en manlighet över sig, fast jag vill inte ha en som legat runt med hundratals, det är inte manligt, han skall vara selektiv som jag.

Hur vi är tillsammans, hur han är mot andra, hur vi trivs, hur bra vi förstår varandra och kommunicerar, liknande värderingar eller att han har schyssta/sunda värderingar. Vi behöver inte vara lika, bra om man utmanar varandra.
Hur han luktar, jag behöver känna mig attraherad av hans doft och kropp.
Om jag somnar i hans armar, eller hur tiden stannar när vi ligger i varandras famn.

Om han är en bra sund och intelligent och lugn man, vill inte ha någon som hörs och syns hela tiden och behöver uppmärksamhet. Skräniga killar är det värsta jag vet. Får ont i öronen.
(Var på dejt häromdagen, och jag är tveksam. Han pratade nonstop, kanske nervös?)
Att han vet vad han vill med oss.

Att jag vet att han är min och jag är hans, att han älskar mig precis som jag är, och jag honom. Att vi kan tjafsa, ha diskussioner men ändå komma överens. Att han är känslomässigt mogen, och vågar ta jobbiga diskussioner på ett sunt sätt.
Att vi ser en framtid tillsammans.
Citera
2025-09-06, 20:49
Medlem
Kosmos.s avatar
Attraktion är mer komplext för kvinnan än mannen. En mans attraktion är till 90% kvinnans utseende, och till viss del kvinnans personlighet. Men för mannen är fysisk attraktion en deal breaker helt och hållet. Något han inte kan överse.

För kvinnor är attraktion inte enbart i utseende utan också i social förmåga och kompetens.

I min mening ser kvinnor attraktion i en trifekta av det här. Beroende på kvinnan övervägande på det ena eller andra:
  • Utseende
  • Social förmåga/beteende/status
  • Kompetens/vara vinnare(i ett givet fält)

Om mannen är hög poäng på utseende men låg på det andra kan han få ligga mycket. Men han kommer inte ha ett varaktigt förhållande med en kvinna han vill ha om han saknar det andra.
Senast redigerad av Kosmos. 2025-09-06 kl. 20:55.
Citera
2025-09-06, 21:48
Medlem
Gud vad spännande det är att läsa alla dessa expertutlåtanden från män angående trådens ämne!
Jag bara undrar, vad driver er till att uttala er så detaljerat kring något ni inte ens tillfrågats om?
Oj så obegripligt.

Jag har ingen susning om vad andra kvinnor fastnar för hos sina karlar, men jag har alltid blivit väldigt betuttad i män som har ett spännande intellekt som inte funkar exakt som mitt alls. Vad det betyder får ni räkna ut själva om ni är det minsta intresserade. Annars behåller jag gärna den hemligheten för mig själv.
Citera
2025-09-08, 18:05
Medlem
Nedomanskys avatar
Tror inte de själva vet vad de söker, iom att kvinnorna står för initierandet av skilsmässor i 70% av genomförda skilsmässor. Detta borde tyda på att vad de än söker så hittar de det inte hos sina män iaf...
Citera
2025-09-13, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Tror inte de själva vet vad de söker, iom att kvinnorna står för initierandet av skilsmässor i 70% av genomförda skilsmässor. Detta borde tyda på att vad de än söker så hittar de det inte hos sina män iaf...

Förstått det som att kvinnorna påpekar långt innan om något är fel. Sen ger dom upp och tar tag i saken. Många män tycks inte ta flaggandet på allvar. Har vi mer drivande kvinnor i samhället idag tro?
Citera
2025-09-14, 10:35
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibenvonClark
Förstått det som att kvinnorna påpekar långt innan om något är fel. Sen ger dom upp och tar tag i saken. Många män tycks inte ta flaggandet på allvar. Har vi mer drivande kvinnor i samhället idag tro?

Problemet är att män inte kan läsa kvinnors tankar. Vet de själva vad de vill ha? Ofta är de missnöjda med sina män, vad missnöjet består i är oklart..

Kvinnor är hormon o känslostyrda samt gravt överrepresenterade vad det gäller psykisk ohälsa, det kan förklara deras beteende...
Senast redigerad av Nedomansky 2025-09-14 kl. 10:51.
Citera
2025-09-14, 10:40
Medlem
Vad söker kvinnor egentligen i en man?
Jag frågade min fru.
En hyfsad dase och en hög med klöver (pengar).
Funkar tydligen bra även efter 48 år.
Citera
2025-09-17, 19:13
Medlem
Utseendet, gärna mörkt hår och mörka ögon, längre än mig. Sen när man får kontakt så är första intrycket ganska viktigt, om han uttrycker sig på sätt som tyder på andra värderingar än jag har, toxic maskulinitet eller osäkerhet så blir jag genast avtänd. Gillar inte heller när de är sleazy i sina försök att charma en.

Bra kemi, vilket jag antar är lite svårt att beskriva vad det är men det brukar man ju bara känna, när det liksom klickar eller om något skaver. Om jag börjar lära känna honom och han har en personlighet som jag uppskattar: någon som är vänlig, respektfull mot mig och andra, ambitiös, vet vad han vill i livet, gärna någon med en aktiv livsstil och en händelserik vardag. Vill ha en självsäker kille, fast här ska det finnas balans för för kaxiga killar är avtändande, vill inte ha någon med hybris, han ska vara ödmjuk men ändå ingen dörrmatta. Och om jag fattar intresse så fastnar jag snabbt om han visar intresse tillbaka, tycker det är så tröttsamt när de är otydliga med vad de vill eller ska leka svåra.

Liknande livsstilar så vi har förutsättningar att kunna leva ett gemensamt liv i framtiden. Att vi har liknande drömmar och planer för framtiden. Om han behandlar mig och människorna i min omgivning väl. Om jag upplever att han har bra och sunda människor i sin omgivning.

Att vi har kul tillsammans, kan kommunicera kring saker, har ett tillfredsställande sexliv, att jag märker att han är engagerad i mig och vår relation, att han verkligen finns vid min sida och att han släpper in mig och låter mig komma honom nära.
Citera
2025-10-12, 16:08
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Vad söker kvinnor egentligen i en man?
Jag frågade min fru.
En hyfsad dase och en hög med klöver (pengar).
Funkar tydligen bra även efter 48 år.

Haha fan va skön fru du har!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in