2025-09-03, 02:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Känner du till företeelsen '"ha kul"?

Föddes du humorlös eller vid vilken ålder ska man enligt dig bli en tråkig träbock som du?

Frågar åt mina barn.
Tycker du verkligen att det är humor att hoppa runt som en fåne med barnen och skrika Kvack?
Citera
2025-09-03, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo det är sant, men ändå att vuxna människor och barn hoppar runt en jättepenis symbol och sjunger om grodor måste väl ändå vara ganska högt uppe på listan över skumma grejer eller?

Ja, men man behöver inte ta sig själv på så stort allvar och man behöver inte vara så stel som om man hade en pinne i baken. Det går att vara töntig och bjuda på sig själv i fem minuter utan att vara skum resten av tiden.

Jag känner att det är så pass harmlöst att jag inte ens tycker det är konstigt. Det känns liksom konstigare med traditioner där man ska slå sig själv och andra blodiga, eller att man tycker det är okej att gräva ner någon till midjan och kasta sten på dem som en lördagsunderhållning
Citera
2025-09-03, 09:07
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo jag tyckte det var roligt att titta på som barn, dock inte att delta i spektaklet. Men sedan att se vuxna människor utföra detta blir absurt på något vis.
Kan ju hålla med, men man gör det ju för barnen tycker det är kul
Citera
2025-09-03, 10:18
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har man besökt andra länder så inser man att det finns knasigare företeelser än midsommar och små grodorna.
Exakt så – det är själva poängen: den äkta svenska självbilden är att alltid hävda att "andra minsann är värre". Det är som en nationell ryggmärgsreflex: när vi står där i ring och sjunger barnramsor om grodor kring en fallossymbol, då gäller det snabbt att påminna världen om att "i Spanien kastar de tomater" eller "i Japan har de nån fiskfestival". Det är den mest svenska av alla traditioner – att relativisera bort sin egen pinsamhet och samtidigt intala sig att vi ändå är lite mer civiliserade än alla andra.
Citera
2025-09-04, 21:39
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Exakt så – det är själva poängen: den äkta svenska självbilden är att alltid hävda att "andra minsann är värre". Det är som en nationell ryggmärgsreflex: när vi står där i ring och sjunger barnramsor om grodor kring en fallossymbol, då gäller det snabbt att påminna världen om att "i Spanien kastar de tomater" eller "i Japan har de nån fiskfestival". Det är den mest svenska av alla traditioner – att relativisera bort sin egen pinsamhet och samtidigt intala sig att vi ändå är lite mer civiliserade än alla andra.

Om man tycker att bryta armen när man rullar ner för en kulle i jakt på en ost är civiliserat så...
Citera
2025-09-04, 21:41
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om man tycker att bryta armen när man rullar ner för en kulle i jakt på en ost är civiliserat så...
Det är åtminstone någotsånär manligt 😁
Citera
2025-09-04, 21:43
Medlem
Prästens lilla kråka funderade jag på häromdagen. Lika störd den.
Citera
2025-09-04, 21:44
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Det är åtminstone någotsånär manligt 😁

Inte det minsta. Tjurrusning är manligt, men fortfarande helt galet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in