Citat:
Ursprungligen postat av
Mrkubler
Under hela mitt liv har jag ALDRIG varit utåtagerande eller någon som lätt blir retlig av mig. Jag brukar vara en väldigt optimistisk, glad människa som tycker om mitt arbete, familj, intressen, mm.
Just nu befinner jag mig i en situation där jag i 6 månader sitter på tvångsvård pga missbruk.
Jag får ingen vård, som jag FAKTISKT vill ha för mitt missbruk, och är enbart förvarad.
Jag medger att när det kommer till att bli mer ”tålmodig” och insikten att man inte kan få som man vill alla gånger har varit lärorika läxor för livet.
Just nu har jag suttit 1/2 månad av tvångsvården.
Jag saknar förstås mitt arbete (är sjukskriven åtminstone så kunde vart värre), är arg på mig själv över faktumet att jag är själv ansvarig till att jag är där jag är, liksom besviken. Jag förtjänade definitivt och behövde en hård konsekvens.
MEN vid detta laget är det mer eller mindre tortyr, som att sitta som ett djur i en bur. Inget privat liv, möjlighet ut på saker, någon form utav psykiatrisk eller återfallsprevention vård, utan blir enbart given mat, och en säng att sova i mer eller mindre.
För att hantera isoleringen från omvärlden tränar jag varje dag för att få utlopp.
Men jag känner för varje dag hur jag bygger starka saker som Hat, vrede, ilska, och aggressiva beteenden i form av att jag fysiskt vill förstöra allt runt omkring, något som jag inte kan känna igen med mig själv.
Jag är arg dygnet runt, försökt träna, meditera, prata med någon jag litar på, bla bla bla, men det enda jag känner som börjar hjälpa är bokstavligen att skrika som en dåre eller förstöra något föremål.
Jag retar mig på bokstavligen ALLT numera, och har inte tålamod alls längre utan lär gå undan och isolera mig för att inte förvärra min situation.
Mitt blodtryck är konstant högt, får huvudvärk av att jag konstant är arg, och är väl mest bara att jag som inte verkar kunna ACCEPTERA faktumet att jag inte kan göra någonting åt detta, utan lär sitta av tiden, men eftersom jag VILL ändra mitt liv, och går utan vård, så är jag så otroligt HATISK mot hela konceptet med denna ”tvångsvård” då ”vård” är utebliven.
Itu med detta känner jag mig maktlös, vilket jag fruktar börjar väcka något i mig jag inte trodde jag hade. Jag förstår själv att denna ilska är över att jag känner mig rädd att jag inte får ut någonting bra av detta eller får hjälp, och kommer gå ner mig mer under denna tid, ta återfall när jag kommer ut, och mest sannolikt bara avsluta mitt liv om det blir ohanterligt, för jag pallar inte fler år av missbruk, utan snabbar hellre isåfall på processen än att sakta döda mig själv.
Vad i helvete ska man göra? Enbart konstruktiva och faktiska seriösa svar tack.
Ilska bygger upp mer ilska. Dvs ju mer du är arg, ju mer arg kommer du att bli.
Jag känner mig skitarg själv faktiskt. Min ena syster triggade mig rätt grovt när hon skulle börja spela offer och påstå att hennes liv varit minst lika svårt som mitt och att hon skulle ha lidit hela tiden genom sitt missbruk som om hon inte alltid varit en känslolös människa som saknar medkänsla och normala reaktioner. Jag har haft det svårt på riktigt. Hon vaöde att knarka och var knappast i närheten av att må lika dåligt som jag gjorde utan hade inga som helst problem att dumpa hushåll, varn och hund på mog medan jag klättrade på väggarna av svår psykisk ohälsa och alkoholmissbruk som innebar att jag blev nykter för att bli den enda omkring
hennes barn som var det. Lämnade dem en gång och drack några glas vin och sedan låg det knark på barnrummet vilket jag upptäckte först dagen efter och då låtit barnet leka på sitt rum ensam utan översyn tills det kom tultande med ett körkort i munnen

Jag förstår att jag inte blivit beroende av alkohol men hade abstinens av att sluta dricka så jag tog alla möjliga svårigheter och var knappast blind, jag såg likgiltigheten eftersom
jag levde mitt i den som den enda kännande, normalfungerande människan. En gång när slöddrena drog ut hade de sönder ett vinglas innan och städade upp. Dagen därpå hann jag inse att något var galet när ungen tultade omkring med något i munnen som for runt och reagerade blixtsnabbt. Då var det en stor glasbit barnet sög på för att kanske rödvinet smakat gott. Hela skärvan i munnen och hade det svalt hade halsen skurits sönder.
Gått två veckor kanske och jag är fortfarande förbannad när jag tänker på all skit mina hemska familjemedlemmar gjort och det blir inte bättre av att tänka på dem. Brutit kontakten med ytterligare 2 och har 1 kvar som jag bara känner för att be dra åt helvetet. Hade jag varit våldsam då hade jag faktiskt nitat min syster eller mamma eller någon av dårarna jag delar blodsband med. Det är tillräckligt mycket skit för att vem som helst hade dragit en knytnäve i ansiktet på någon av dem.
Konstigt nog så struntar mina husdjur i att jag kokar inombords så jag har nog kommit långt ändå. De ignorerar helt mitt humör. Nu går jag inte omkring och skriker eller slår i saker, givetvis inte. Jag har inte haft psykisk ohälsa på åratal menjag blir förbannad bara av påståendet att jag inte skulle ha rätt i att anse att det varit särskilt svårt för min del eller att jsg inte kämpat mer än andra. Att jag slutade dricka berodde ganska självklart också på att
jag var den som aldrig varit avtrubbad.
Det finns inga tips om hur man bryter ilska. Men idag så var jag riktigt arg och tog långpromenaden med hunden som vill leka på vissa ställen vilket jag inte alltid vill och började springa därför för att han ska tycka att det är kul istället för att envisas med att vilja gå "där det annars är kul" då hans lek består av att skutta runt och komma på inkallni g och bli klappad ungefär. Var inte många hundra meter jag sprang sammanlagt men jag insåg att jag inte var arg efter att ha sprungit de olika stycken jag behöver göra det för att hålla hunden motiverad när han annars kommer försöka få sin vilja igenom (hundpromenaderna är trots allt hans livsglädje och höjdpunkterna varje dag).
Jag har funderat på att börja löpa och får väl se om jag gör det. Har lite fysiska problem men mot stark vrede fungerar det tydligen att springa.
Det sägs att man ska springa om man har psykisk ohälsa för att man inte kan tänka på det som upptar ens negativa tankar, medan man springer. Det är problemet med att du styrketränar. Du hinner hela tiden med tankarna utan att få upp flåset och tvinga dig att istället fokusera på att inte slå ihjäl dig medan du springer.
Vettetusan men om jag fortsätter känna vrede så blir det väl till att köpa joggingskor. Hunden blir lycklig då iallafall 🏃♀️
Om du sitter inlåst utan att ens kunna springa överhuvudtaget kanske du kan dansa istället.