Citat:
Som sagt, har snart runt 6 miljoner i cash +-1 miljon. Men då är vi bostadslösa. Vi är flyttbara och inte bundna till några arbeten.
1. Skaffa hyresrätt i nån stad där man kan få bo hyffsat bra, utan att ha några somaliska grannar och satsa allt på börsen.
2. Köpa BR/villa för 1-2 miljoner i nån mindre ort (och garanterat slippa somaliska grannar) och satsa resten på börsen.
3. Lägga 5-7 miljoner i handpenning för ett hus och flytta dit några somalier aldrig satt sin fot, men samtidigt har vi inga pengar att lägga på aktiemarknaden.
Finns det fler möjligheter så dela gärna med er. Vi är en relativt stor familj, så att skaffa en husbil och leva som nomader och på avkastningen är inget som fungerar. Barnen behöver en fast och stabil tillvaro.
1. Skaffa hyresrätt i nån stad där man kan få bo hyffsat bra, utan att ha några somaliska grannar och satsa allt på börsen.
2. Köpa BR/villa för 1-2 miljoner i nån mindre ort (och garanterat slippa somaliska grannar) och satsa resten på börsen.
3. Lägga 5-7 miljoner i handpenning för ett hus och flytta dit några somalier aldrig satt sin fot, men samtidigt har vi inga pengar att lägga på aktiemarknaden.
Finns det fler möjligheter så dela gärna med er. Vi är en relativt stor familj, så att skaffa en husbil och leva som nomader och på avkastningen är inget som fungerar. Barnen behöver en fast och stabil tillvaro.
Som jag tolkar dig så vill du ha en lugn omgivning med mest svenskar. Du vill också att barnen skall få en bra uppväxt. Ett bra jobb verkar inte viktigt.
Mitt råd är:
Flytta till någon landsbygdskommun ett 20-tal mil från någon större stad. Där hittar du bra stora hus för en eller två miljoner. Se till att du har stor tomt att odla mat på. Skolorna är bra och lugna, barnen får skolbuss.
Hur investerar du vettigast dina pengar? Är du yngre och kunnig om börsen så är aktier i stora företag med utdelning ett bra alternativ. Men många orkar inte hålla sig a jour med börsen. Nu är det också tveksamt hur ekonomin blir i världen, lågkonjuktur och börsras? Då rekommenderar jag fastigheter, speciellt skogsfastigheter. Värdetillväxten är hög, bättre än pengar på banken. Du har också en fast tillgång som inte blir värdelös. Med jämna mellanrum kan du sälja virke och få in mycket pengar. Gillar du kroppsarbete finns det alltid saker att göra.
Jag avråder bestämt från placeringar som du inte känner till eller har omfattande erfarenhet av som; guld, bitcoin, fonder och annat trams som ”nya aktier i företag som nylanseras”. Många av dessa ”experter” som föreslår detta är ute efter er förmögenhet!