Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Jag går ofta och funderar på om det verkligen går att nå en punkt i livet där det yttre inte längre spelar någon avgörande roll för hur man mår. Att man har så stark kontroll över sitt inre att det inte gör någon skillnad var man bor, hur mycket pengar man har, vilken status man har i samhället eller vilka svårigheter som dyker upp.
I teorin känns det som en vacker tanke: att man kan bygga en sådan förståelse för sig själv och sina känslor att omständigheterna inte längre styr ens välmående. Att det egentligen bara är "i huvudet" allting sitter, och att världen runt omkring oss mest är en kuliss.
Men samtidigt undrar jag om det inte är just en illusion. För det är lätt att tänka så länge man lever i hyfsat trygga förhållanden, har tak över huvudet, mat på bordet och viss stabilitet i livet. Frågan är vad som händer om man hamnar i en situation där det materiella verkligen faller – arbetslöshet, fattigdom, sjukdom eller att förlora något grundläggande som trygghet. Är man fortfarande lika oberörd då? Eller upptäcker man plötsligt att man inte hade så bra koll på sig själv som man trodde?
Det jag försöker förstå är om det går att veta när man faktiskt har nått en inre balans som står över det yttre, eller om det alltid finns en risk att man lurar sig själv. Är det möjligt att bli så stark inombords att det yttre faktiskt bara blir en liten detalj, eller är människan alltid ofrånkomligt bunden till sina omständigheter?
Jag tror att man kan kontrollera sitt mående.
Jag har vart i sjuka situationer under längre tid, och jag blev tvungen att tvinga mig själv att må bra.
Det gick, jag manipulerade mig själv till att må bra. Tror man på något tillräckligt mycket så blir det en sanning.
Men det kanske inte riktigt är samma sak
En märklig sak hände dock, jag led av sån grov ångest första året att jag trodde jag skulle kräkas varje morgon när jag vaknade. Det var pga flera olika omständigheter, men så plötsligt en morgon var det som att jag nått den absoluta toppen av ångesten, och den bara försvann. Och efter det har jag aldrig mer haft ångest oavsett hur omständigheterna sett ut