• 2
  • 3
2025-08-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Lobotomi är svaret och lösningen på din fråga.

Var kan man göra det för en hyfsat billig penning?
Citera
2025-08-30, 09:39
Medlem
MissBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag går ofta och funderar på om det verkligen går att nå en punkt i livet där det yttre inte längre spelar någon avgörande roll för hur man mår. Att man har så stark kontroll över sitt inre att det inte gör någon skillnad var man bor, hur mycket pengar man har, vilken status man har i samhället eller vilka svårigheter som dyker upp.

I teorin känns det som en vacker tanke: att man kan bygga en sådan förståelse för sig själv och sina känslor att omständigheterna inte längre styr ens välmående. Att det egentligen bara är "i huvudet" allting sitter, och att världen runt omkring oss mest är en kuliss.

Men samtidigt undrar jag om det inte är just en illusion. För det är lätt att tänka så länge man lever i hyfsat trygga förhållanden, har tak över huvudet, mat på bordet och viss stabilitet i livet. Frågan är vad som händer om man hamnar i en situation där det materiella verkligen faller – arbetslöshet, fattigdom, sjukdom eller att förlora något grundläggande som trygghet. Är man fortfarande lika oberörd då? Eller upptäcker man plötsligt att man inte hade så bra koll på sig själv som man trodde?

Det jag försöker förstå är om det går att veta när man faktiskt har nått en inre balans som står över det yttre, eller om det alltid finns en risk att man lurar sig själv. Är det möjligt att bli så stark inombords att det yttre faktiskt bara blir en liten detalj, eller är människan alltid ofrånkomligt bunden till sina omständigheter?

Jag tror att man kan kontrollera sitt mående.
Jag har vart i sjuka situationer under längre tid, och jag blev tvungen att tvinga mig själv att må bra.
Det gick, jag manipulerade mig själv till att må bra. Tror man på något tillräckligt mycket så blir det en sanning.
Men det kanske inte riktigt är samma sak

En märklig sak hände dock, jag led av sån grov ångest första året att jag trodde jag skulle kräkas varje morgon när jag vaknade. Det var pga flera olika omständigheter, men så plötsligt en morgon var det som att jag nått den absoluta toppen av ångesten, och den bara försvann. Och efter det har jag aldrig mer haft ångest oavsett hur omständigheterna sett ut
Senast redigerad av MissB 2025-08-30 kl. 09:45.
Citera
2025-08-30, 10:44
Medlem
styckets avatar
Citat:
Vad i helvete är det ni håller på med egentligen? Av flera tusen civilisation menar ni att jag har något att lära mig av indier av alla folkslag? Dessutom snackar en av er om meditation? Så någon som funderar på det jag funderar på och som har nått en sådan intellektuell nivå behöver meditation? Vad fan är det jag läser egentligen? Har ni ens svarat i rätt tråd?
Du tror alltid du har rätt även när slår i tårna?
Citera
2025-08-30, 16:53
Bannlyst
Citat:
Jag går ofta och funderar på om det verkligen går att nå en punkt i livet där det yttre inte längre spelar någon avgörande roll för hur man mår. Att man har så stark kontroll över sitt inre att det inte gör någon skillnad var man bor, hur mycket pengar man har, vilken status man har i samhället eller vilka svårigheter som dyker upp.

I teorin känns det som en vacker tanke: att man kan bygga en sådan förståelse för sig själv och sina känslor att omständigheterna inte längre styr ens välmående. Att det egentligen bara är "i huvudet" allting sitter, och att världen runt omkring oss mest är en kuliss.

Men samtidigt undrar jag om det inte är just en illusion. För det är lätt att tänka så länge man lever i hyfsat trygga förhållanden, har tak över huvudet, mat på bordet och viss stabilitet i livet. Frågan är vad som händer om man hamnar i en situation där det materiella verkligen faller – arbetslöshet, fattigdom, sjukdom eller att förlora något grundläggande som trygghet. Är man fortfarande lika oberörd då? Eller upptäcker man plötsligt att man inte hade så bra koll på sig själv som man trodde?

Det jag försöker förstå är om det går att veta när man faktiskt har nått en inre balans som står över det yttre, eller om det alltid finns en risk att man lurar sig själv. Är det möjligt att bli så stark inombords att det yttre faktiskt bara blir en liten detalj, eller är människan alltid ofrånkomligt bunden till sina omständigheter?

Vad är det du vill ska ske efter "total inte kontroll"?
Citera
2025-08-30, 17:30
Medlem
proconsuls avatar
Nej, jag tror inte att man kan vara helt oberörd av omständigheterna och jag tror heller inte det är önskvärt. Vi samspelar med världen och varför skulle vi sträva efter att vara oberörda?
Tricket, som jag ser det, är att vara medveten om sina känslor, att acceptera dem och låta dem vara där utan att för den skull förlora sig i dem. -Jaha, nu är jag nervös/ledsen/arg/rädd whatever.
Negativa känslor är inte farliga. Och det är ju bara dem man vill undvika eller hur? Ingen vill bli av med eller undvika positiva känslor.

Sedan är det så klart inte så smart att tillåta sig att reta upp sig på småsaker eller störa sig på saker/situationer man inte kan göra något åt.
Citera
2025-09-24, 12:49
Medlem
Det finns ett begrepp som kallas resiliens. Det betyder ungefär förmågan att hantera och anpassa till förändringar.

Det används egentligen mer för större sammanhang än individer, till exempel ett företag som gått igenom en omorganisation eller ett ekosystem som utsatts för något dramatiskt. Men det kan användas även för enskilda människor.

Vi hade en organisationspsykolog kopplad till förra jobbet som pratade en del om detta. Minns inte exakt hur hon uttryckte det men ungefär att de som redan genomgått ett antal personliga katastrofer bättre klarar av att hantera nästa. Medan människor som sällan haft motgångar och problem istället helt kan säcka ihop.

Så om det stämmer så reagerar man mindre ju fler saker man gått igenom.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Resiliens
Citera
2025-09-25, 16:45
Medlem
nonameds avatar
If there is no enemy inside the enemy outside can do you no harm!
Citera
2025-09-25, 22:58
Medlem
Självrådigheten är min bästa egenskap
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem