2025-11-24, 01:12
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Men ett perfekt exempel på det du nämner är American Beauty. Tokhyllad av kritiker, nominerades till 14 oscars, vann sex.
Felaktig information. Den nominerades till 8 Oscars och vann 5.

https://www.imdb.com/title/tt0169547...s/?ref_=tt_awd
Citera
2025-11-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det är ju bara lättkränkta snöflingor som inte klarar att se saker för något annat än face value som har svårt för den. Kort sagt så förstår dom den inte och dom missar helt den biten där Spacey inser att det han håller på med är fel.

Den är fortfarande omöjlig och nedvärderad idag pga innehållet. Till och med Sam Mendes ska i efterhand ha sagt att den var överhajpad.

Tyckte iofs själv att den var övervärderad när den kom, men jag har aldrig varit så jätteintresserad av medelklass-ångest.

"Åh nej jag har en yrkeskarriär med trygg inkomst, ett fint hus, en snygg fru och två friska barn, vad hände med mina barnsliga tonårsperspektiv på koceptet frihet" känns ju lite som ett hån från boomer-generationen (om man inkuderar 60-talisterna) till alla oss som följde, för vilka allt det där är långt ifrån lika självklart som det var för dem.

But i digress...
Citera
2025-11-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Felaktig information. Den nominerades till 8 Oscars och vann 5.

https://www.imdb.com/title/tt0169547...s/?ref_=tt_awd

Oj, my bad, måste blandat ihop med någon annan titel.

Men ändå.
Citera
2025-11-24, 18:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Den är fortfarande omöjlig och nedvärderad idag pga innehållet. Till och med Sam Mendes ska i efterhand ha sagt att den var överhajpad.

Tyckte iofs själv att den var övervärderad när den kom, men jag har aldrig varit så jätteintresserad av medelklass-ångest.

"Åh nej jag har en yrkeskarriär med trygg inkomst, ett fint hus, en snygg fru och två friska barn, vad hände med mina barnsliga tonårsperspektiv på koceptet frihet" känns ju lite som ett hån från boomer-generationen (om man inkuderar 60-talisterna) till alla oss som följde, för vilka allt det där är långt ifrån lika självklart som det var för dem.

But i digress...
Visst är den en smula överskattad, det säger jag inget om. Tycker dock att din analys av den är onödigt ytlig. Jag har alltid sett den som en studie i vad det egentligen är som gör en människa lycklig och att bara för att vi tror att vi vill ha något så betyder inte det att det är vad vi faktiskt vill.

Och visst, jag förstår att den känns som ett hån för många millennials som aldrig har upplevt en tid när den typen av liv var möjligt men samtidigt tycker jag att man gör sig en otjänst när man dömer historia med dagens glasögon.
Citera
2025-11-24, 18:11
Medlem
Monerokungens avatar
The green mile
Crash
American history X
Pearl harbor

Tror ingen kan säga emot här
Citera
2025-11-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Visst är den en smula överskattad, det säger jag inget om. Tycker dock att din analys av den är onödigt ytlig. Jag har alltid sett den som en studie i vad det egentligen är som gör en människa lycklig och att bara för att vi tror att vi vill ha något så betyder inte det att det är vad vi faktiskt vill.

Och visst, jag förstår att den känns som ett hån för många millennials* som aldrig har upplevt en tid när den typen av liv var möjligt men samtidigt tycker jag att man gör sig en otjänst när man dömer historia med dagens glasögon.

Det är ingen analys av American Beauty utan mer en betraktelse över den här typen av filmer (och även litteratur) i allmänhet.

Men för att vara mer specifik så hade jag svårt att se vad som motiverar karaktären Lester Burnham jämfört med filmer där premissen är skarpare. I en film som Office Space, som delvis behandlar ett liknande tema (ja, jag vet att American Beauty har ett ärende utöver det), blir det däremot lite tydligare, tycker jag.

Men visst, jag har själv inte upplevt den typen av trygg, trist medelklasstillvaro så jag är väl fel målgrupp helt enkelt. Jag förstår att många som gjorde de trygga valen i sitt liv kan få en viss ångest när de når typ halvvägs, var det här verkligen allt osv.

*jag tillhör snarare senare Generation X men gränsen är ju flytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in