2025-08-30, 08:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Arbetsförmedlingen kan garanterat hitta jobb och bostad OM du säger du kan flytta vart som. Då e du drömmen. De flesta vill inte flytta för jobb
Många företag o kommuner kan lösa sånt, bara du e clean o faktiskt jobbar.

Nej, du ska fan inte bo i sthlm. Snacka me soc o fixa någe jobb i uttflyttningsort där de behövs folk o boende nästan e gratis om du jobbar, snart kanske bergslagen börjar bryta metall igen.
Du kanske kan hitta ett sätt o bo i kollektiv för o dra ner kostnader. Försök bo me non-kickers som snor dina grejjer, bättre bo me konstnärer.

Framförallt, de kommer lösa sig bror. Även ifall de inte känns så, kämpa. Så länge du inte tar droger elr super så kmr allt lösa sig. Du kommer få pengar me tiden. Fråga om du kan få praktiklön osv på ställen och klä dig o bete dig trevligt.
Finns alltid ställen som behöver diskare och liknande. Skotta snö osv me? Kanske dra norr ut och få nått fysiskt jobb.

Sen att bo i ett tält /hammok för 1.500 kr om du har torra klöder/ sovsäckar och kör tranga kök o ved behöver inte va döden. De som e döden är o va I stan o göra det. Kan man outdoor livet så e man inte körd. Så fort du har jobb sen så ere back on track. De svåra är de mentala inte bara de materiella.

Men du kmr inte bli hemlös. Kötta!

Tipps nr2, sök en utbildning, då får du CSN=cash och ev studentboende. Sök typ maskinteknikerm, mekaniker, lokalvårdare, något som e lätt o komma in , få jobb och e kul. YH.se elr folkhögskola

Vad svamlar du om? Arbetsförmedlingen fixar inte bostad, vilken värld lever du i egentligen?
För övrigt; diskare, skotta snö? 1970-talet är över sedan länge.
Citera
2025-08-30, 08:48
Medlem
Du har en radda med små och stora beslut framför dig. Som någon sa, sök jobb brett och i hela landet. Spara bevis på detta till dina ev samtal med soc. Men vad vill du göra med ditt liv är också en fråga. Sök till utbildningar som ger dig ett praktiskt kunnande. Typ genom KY som brukar ligga någorlunda rätt i tiden med jobbmarknaden. Sök nationellt på kurser som startar i januari eller möjligen med sen start/reservplats nu. Ta vad du känner kan vara en gnutta roligt. Du gör det till ditt sen. Har du möjlighet till studiestöd/lån så kanske det går att hitta bostad lättare. Om du pluggar i januari så kanske brorsan eller familj och släkt kan stå ut ett litet tag til med dig som inneboende, om du konkret kan säga att du har en plan. Men för att det ska leda åt rätt håll för dig så sätt igång och jobba för det nu. Se varje liten sak som en delvinst. Typ få iväg dina ansökningar, sök jobb och utbildning i hela Mälarregionen. Finns massor med saker för dig att göra i livet bara du tar tag i det. Kolla med dina vänner eller bekanta vad dom jobbet med och snacka med dom. Skaffa dig regelbundna tider, sluta drick energidryck och gejma och sätt upp mål för varje dag.
- Idag ska jag ha sökt..
-idag ska jag personligen lämnat mitt cv till..
-idag ska jag ha nätverkat med x många personer.

Det är vad du gör med alla små beslut i vardagen som sedan leder dig till större möjligheter. Man måste kunna se den korrelationen även fast det känns hopplöst för stunden.
Citera
2025-08-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willegubben
Hej Jag heter William och är 25. Jag tror jag blir hemlös snart men låt mig sammanfatta min situation.

Just nu bor jag hos min bror i Eskilstuna som jobbar. Han har planer på att flytta ut i december men kanske November om han hittar boende tidigare. Jag har inget jobb, inga bra betyg, inget körkort och vet inte vad jag ska göra. Jag söker jobb men vartenda en har jag blivit nekad. Jag har varit på praktik men det ledde aldrig till något. Med så många nekade jobbansökningar tror jag inte att det blir något jobb innan flytten så jag är beredd när den dagen kommer. Känns dåligt dock. Vad kan jag göra som hemlös? Eskilstuna är nästan omöjligt att få jobb i så jag funderar på att dra till Stockholm och ta mina chanser där men vad gör jag sen då. Jag kan inte ta hjälp från brorsan eller familjen för de har sitt. 2026 kommer inte vara ett kul år.

Jag är inte här för att gnälla jag vill bara höra vad ni har för tankar om vad jag kan göra. Även med min situation vill jag göra något med mitt liv men det är svårt att se positivt med min situation just nu. Tack för att ni kikar förbi.

Gör något sånt här. Ta ett jobb utomlands som också fixar boende så kan du i lugn och ro söka dig vidare på hemmaplan. Eller så kanske du trivs bra där!

https://arbetsformedlingen.se/platsb...onser/29830271
Citera
2025-08-30, 09:03
Medlem
Citat:
Hej Jag heter William och är 25. Jag tror jag blir hemlös snart men låt mig sammanfatta min situation.

Just nu bor jag hos min bror i Eskilstuna som jobbar. Han har planer på att flytta ut i december men kanske November om han hittar boende tidigare. Jag har inget jobb, inga bra betyg, inget körkort och vet inte vad jag ska göra. Jag söker jobb men vartenda en har jag blivit nekad. Jag har varit på praktik men det ledde aldrig till något. Med så många nekade jobbansökningar tror jag inte att det blir något jobb innan flytten så jag är beredd när den dagen kommer. Känns dåligt dock. Vad kan jag göra som hemlös? Eskilstuna är nästan omöjligt att få jobb i så jag funderar på att dra till Stockholm och ta mina chanser där men vad gör jag sen då. Jag kan inte ta hjälp från brorsan eller familjen för de har sitt. 2026 kommer inte vara ett kul år.

Jag är inte här för att gnälla jag vill bara höra vad ni har för tankar om vad jag kan göra. Även med min situation vill jag göra något med mitt liv men det är svårt att se positivt med min situation just nu. Tack för att ni kikar förbi.

Hur dåliga betyg har du? Trots allt så skriver du ju fullt godkänd svenska så nån form av bildbarhet besitter du ju ändå. Uppenbarligen är du ju antingen lite tafatt eller lat eftersom praktikplatser inte gett något. Visar man framfötterna på en praktikplats så leder det väldigt ofta till jobb. Det var så jag själv fick mitt första riktiga jobb och jag har även anställt flera personer efter att de gjort praktik. Jag har också låtit bli att anställa personer som inte visat driv när det gjort sin praktik.

Det är fortfarande fullt möjligt att börja på olika utbildningar redan i höst där det finns lediga platser. Många framförallt folkhögskolor har dessutom internat så du kan bo där. Och på vissa orter kan man få förtur till vissa bostäder som student.
Mitt förslag är att du utbildar dig inom något bristyrke, googla och se vad som skulle kunna passa in på din personlighet. Har du bara fullständiga betyg så kommer du in på något. Om inte så bör du npg börja där. Sen går du all in på att bli expert inom det området. Avinstallerar alla spel, dejtingappar och sociala medier som stjäl din tid och ditt fokus.
Oavsett vad du pluggar så kan du förutom det du lär dig i skolan plöja igenom youtube, allehanda yrkesforum och be AI om hjälp att fördjupa dig. Det ska du dessutom fortsätta med efter studierna.
När du sen lyckas få en praktikplats så kommer det viktigaste. Visa framfötterna. Ställ frågor. Även om du redan vet svaret. Visa att du förstår. Så fort du inte har något att göra så frågar du vad du ska göra nu istället för att sätta dig och vänta på att någon ska be dig göra något. Sen så skaffar du en kryptoplånbok och köper bitcoins för minst 10% av din inkomst resten av yrkeslivet och bara håller på dem tills du kan gå i pension. Sälj inget bara för att det dippar. De kommer bli sjukt mycket värda på sikt.
Lycka till
Citera
2025-08-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Vi väntar med spänning på hur man landar ett jobb inom en månad.....
Jag hypade upp det i onödan, för det är faktiskt pissenkelt.

Ring och prata med ansvarig person innan du söker jobbet. Ställ nån fråga, säg att du precis skulle skicka in jobbansökan men hade en fråga kring ditten och datten först.

Nästan ingen gör detta, det är därför det funkar. Du sticker direkt ut ur mängden och det är så man får ett jobb idag. Ingen bryr sig om ett jävla CV år 2025.

Gör detta med 20 arbetsgivare (en om dagen) så har du jobb inom en månad.
Citera
2025-08-30, 10:43
Medlem
Karmans avatar
TS, flytta utomlands, där arbetslösheten är betydligt lägre. Danmark, Norge, Holland vad f-n som helst. Det viktiga är att du kommer ifrån den sjunkande skutan Sverige. Du är ju fortfarande ung!
Citera
2025-08-30, 10:53
Medlem
Älskar du hemtjänst så finns det sjukt mycket jobb i en mindre stad som jag bor i (mellan Skövde och Lidköping), det är flera som jobbar trots att de inte är Undersköterskor. Det erbjuds gratis Uskutbildningar emellanåt och du behöver inte ha körkort då merparten av raderna är cykelrader.

Är du en vettig människa så kanske du kan få låna rum här tills du får eget men jag tar inte in knarkare och annat pack.
Citera
2025-08-30, 10:58
Medlem
Lager tar alla även de med förståndshandikapp.
Citera
2025-08-30, 11:42
Medlem
Kan du bli skriven his brorsan, så första december flyttar du in i en etta. Göra ett intern byte. Är du inte skriven i E-tuna, kan bli bökigt med soc om du inte har adress i E-tuna. Flytta med brorsan och fortsätta att bo hos honom, Stockholm är inte lättare att hitta jobb
Förslag, sopåkare, bussförare, truckkort, äldreomsorg, dagis. Bli inte hemlös. Jag vet inte om Norge fortfarande är ett alternativ längre förut så fick man jobb där. Lycka till
Citera
2025-08-30, 11:58
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
donken osv brukar väl alltid behöva folk? du får inte vara kräsen, personlig assistent är en ann tjänst som inte kräver nån större utbildning. sök annars till folkhögskola med internat och plugga lite å lev på csn
Citera
2025-08-30, 13:36
Såg att du har 3st McDonalds och 2st Max i byn, så sök på dessa.
Citera
2025-08-30, 18:18
Medlem
Citat:

Långskott.
Men när jag var i din ålder ( lite yngre) så fick jag jobb hos ett eventföretag i Sthlm.
Bossen hade nyss gjort en volta för sin tredje rattfylla och resten av ledningen var bara löst folk.
Jobbade 250 timmar i månaden och hade boende via jobbet hela tiden.
Kanske kan du söka dig till nåt sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in