2025-08-29, 10:56
Medlem
halaltarzans avatar
Som sagt, så fick jag en inbjudan via e-mail till en nyöppnad krog efter jag bara hade varit inne och kollat deras meny. Visst, har beställt bord via mail på krogen som låg där förut, så de kanske har fått ett typ kundregister. Men är det möjligt att de ser att jag var inne och kollade menyn, eller är det bara slumpen och de skickar ut till alla gamla kunder?
Citera
2025-08-29, 11:00
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Slumpen såklart, att spåra en IP adress krävs ju massor
Citera
2025-08-29, 11:58
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Slumpen såklart, att spåra en IP adress krävs ju massor

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett besök på en hemsida genererar inte upplysning om din mejladress, om du inte har en fullständigt öppen brandvägg.

Tack. Känns ju som att det bara var slumpen eftersom inga fler har svarat.
Citera
2025-08-29, 13:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett besök på en hemsida genererar inte upplysning om din mejladress, om du inte har en fullständigt öppen brandvägg.
Däremot har ju TS bokat bord förut på den gamla restaurangen som låg där innan. Det är inte osannolikt att nya ägaren har fått med sig kundregistret från gamla ägaren där TS finns registrerad. Om TS har samma IP-nr då som nu så är det inte alls svårt att koppla ihop mejladressen (från bokningen) med nuvarande besök på hemsidan. Jag menar inte att restaurangen fick IP-numret från en mail-order, men oftast bokar man ju på en hemsida (då loggas IP-nr) och skriver frivilligt in en mailadress (då loggas mailen).
Citera
2025-08-30, 08:18
Medlem
Finlandarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Däremot har ju TS bokat bord förut på den gamla restaurangen som låg där innan. Det är inte osannolikt att nya ägaren har fått med sig kundregistret från gamla ägaren där TS finns registrerad. Om TS har samma IP-nr då som nu så är det inte alls svårt att koppla ihop mejladressen (från bokningen) med nuvarande besök på hemsidan. Jag menar inte att restaurangen fick IP-numret från en mail-order, men oftast bokar man ju på en hemsida (då loggas IP-nr) och skriver frivilligt in en mailadress (då loggas mailen).

Mera troligt är kanske cookies. Speciellt om det var över mobilnätet eftersom IP adresser där ändrar med jämna mellanrum. Sen finns ju en hel massa andra sätt att identifiera en besökare på en webbplats. Vi är aldrig helt anonyma på internet.
Citera
2025-08-30, 15:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandaren
Mera troligt är kanske cookies. Speciellt om det var över mobilnätet eftersom IP adresser där ändrar med jämna mellanrum. Sen finns ju en hel massa andra sätt att identifiera en besökare på en webbplats. Vi är aldrig helt anonyma på internet.
Sant, även om många mobilen kör på wifi hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in