Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Visst, det är lite off-topic men ändock intressant att diskutera.
Och ditt exempel med dementa äldre som sitter fast i sina hem med några kortare besök från hemtjänsten visar ju tydligt varför den personliga assistansen är ett sådant vansinne. Vi har så tydligt skapat ett A- och ett B-samhälle vad gäller de insatser som ges. Jag vill inte att min morsa (när den dagen kommer) lämnas ensam med en nedpissad blöja 23 timmar per dygn samtidigt som andra med likvärdiga eller mindre behov har 1-2 personliga assistenter hos dem 24 timmar per dygn.
Och vad är bekymret med dagverksamhet? Om nu handikappade ska ges samma rättigheter att välja sina liv, varför ges de inte samma skyldigheter? Exempelvis att spendera 45 timmar i veckan på ett "jobb"?
Och då hamnar vi ännu mer off topic. :-)
Om vi ska ställa kravet på att personer som Maria som inte anses kunna arbeta, ska göra något annat under den tid som det tar för arbetsföra att just arbeta, måste väl det kravet ställas på alla andra som inte heller jobbar, dvs arbetslösa och långtidssjukskrivna.
Arbetslösa måste väl stå till arbetsmarknadens förfogande och dessutom söka jobb och komma in till arbetsförmedlingen då och då men i övrigt har de ju en jävla massa fritid. Klart att de inte ska ha det. Att det kommer att kosta samhället pengar borde i rättvisans namn inte tas i beaktning.
Och långtidssjukskrivna har ju sällan sådant som smittar och kan lika gärna sitta på någon form av lokal där de kan sysselsättas under dagarna, som att sitta hemma. Även det en kostnad som bör tas i rättvisans namn.
Personligen är jag inte så mycket för den sortens millimeterrättvisa och att ställa olika grupper av hjälpbehövande mot varandra. De äldre i min släkt har hittills sluppit ligga ensamma och misskötta under sina sista tider i livet även om det har fått bråkats en del för att få hjälp ibland. Och skulle jag en dag få ett barnbarn som är lika illa däran som Maria eller den person jag känner som har assistans 24/7, så kommer jag vilja att det barnbarnet får samma hjälp av samhället som just de två har fått.
Men igen så är det inte relevant att diskutera Marias nuvarande assistanshjälp och att samhället borde lösa hjälpen till Maria med mer eller mindre assistans i en tråd som handlar om huruvida hon ska krävas på pengar för att hon fått för många minuters hjälp varje dag i ett stort antal år. Det är som jag ser det en helt egen tråd.