2025-08-31, 19:43
Medlem
Om ni kollar henne så sitter hon i rullstol och verkar också nästan förlamad i händerna. Hon kan knappast gå på toaletten själv, eller laga mat,
Citera
2025-08-31, 20:13
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur gör man med gamla som sitter ensamma hemma utan släkt eller vänner? Hur gör man med barn med olika bokstavskombinationer som skulle behöva en egen assistent under hela skoltiden? Hur gör man med alla missbrukare som skulle behöva ha mycket större stöd än idag för att lämna sitt missbruk? Hur gör man med alla anställda som jobbar skift och tvingas tacka nej till ett normalt umgänge med familjen, exempelvis under storhelger? Varför ska en person med personlig assistans kunna resa eller umgås med släkt och vänner hur och när denne önskar när alla andra människor tvingas schemalägga sådant under de få lediga timmar då man antingen inte är på jobbet eller sysslar med nödvändiga hushållssysslor? Att någon med personlig assistans som saknar jobb skulle spendera 9 timmar per dag 5 timmar per vecka (dvs normal arbetsdag + 1 timme lunch) på ett gemensamt boende ser jag som fullt acceptabelt. Eftersom vi saknar resurser för allt vi vill göra måste kompromisser ske. En sådan kompromiss kan vara att den som kräver samhällets stöd för sitt dagliga liv även får acceptera de former under vilket detta stöd ges.

Jag ser helt ärligt inte varför de som har behov av assistans mer än några timmar i veckan inte ska bo på gemensamma boenden så att vården kan effektiviseras. Samhällets resurser är inte oändliga, och att fem personer ska uppbära heltidslöner på skattebetalarnas bekostnad för att ta hand om en enda individ är inte ens i närheten av rimligt.

Ifall vi haft pengar i överflöd så visst, men inte när det samtidigt diskuteras om man ska få mjölk till kaffet och kanske ett extra ägg till frukosten på äldreboendena eller inte. Hela assistanssystemet är vansinne. Politik är prioriteringar.

Och apropå prioriteringar ser jag väl helst att vi börjar med att sparka ut någon miljon bidragssnyltande blattar innan vi drar ner på assistansen. Men likväl.
Citera
2025-08-31, 20:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Samhällets resurser är inte oändliga, och att fem personer ska uppbära heltidslöner på skattebetalarnas bekostnad för att ta hand om en enda individ är inte ens i närheten av rimligt.
Nej, det är som du säger inte i närheten av rimligt. Tydligen finns det 13 400 i landet som är berättigade personlig assistans. Detta till en kostnad av 24 miljarder kronor, eller 1,8 miljoner per person och år. Räknar vi endast på andelen vuxna med assistans eftersom dessa bör ges många fler timmar än minderåriga skulle summan landa på cirka 2 miljoner kronor per brukare och år. Man måste ha väldigt dålig fantasi om man inte kan se bättre sätt att spendera dessa resurser.
Citera
2025-08-31, 21:14
Avstängd
-Nigger-s avatar
Galet att de ger sig på cp-skadade svenskar och låter de äckliga svartskallarna som fuskar 24/7 komma undan.
Citera
2025-08-31, 22:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SosseIslamism
’Sunt förnuft är tydligen en bristvara i dagens sjuka samhälle.”

”Det Försäkringskassan antagligen kan klaga på är att Maria inte skickade in tillräckligt med papper. Det vill säga när hon slutade jobba så skulle hon rapporterat det till Försäkringskassan.”

Sunt förnuft verkar verkligen vara en bristvara på FK.
På tal om inte rapporterat till FK när hon ”jobbträningen” avbröts för 10år sedan.
FK hade samrådsmöte med AF, Maria & hennes godman om att den skulle avbrytas.
FK har dessutom skickat beslut om att den avbryts p.g.a att Maria inte klarar att jobba.
Dokumenterat att FK själva beslutat detta, så att Maria inte underrättat FK är ren lögn.
Citera
2025-08-31, 23:39
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
du borde injicera cyanid..satans idiot

För att vi inte är av samma åsikt gällande denna kvinna?
Låter lite väl drastiskt och stinker av fascism.
Citera
2025-09-01, 06:39
Medlem
Citat:
Hur gör man med gamla som sitter ensamma hemma utan släkt eller vänner? Hur gör man med barn med olika bokstavskombinationer som skulle behöva en egen assistent under hela skoltiden? Hur gör man med alla missbrukare som skulle behöva ha mycket större stöd än idag för att lämna sitt missbruk? Hur gör man med alla anställda som jobbar skift och tvingas tacka nej till ett normalt umgänge med familjen, exempelvis under storhelger? Varför ska en person med personlig assistans kunna resa eller umgås med släkt och vänner hur och när denne önskar när alla andra människor tvingas schemalägga sådant under de få lediga timmar då man antingen inte är på jobbet eller sysslar med nödvändiga hushållssysslor? Att någon med personlig assistans som saknar jobb skulle spendera 9 timmar per dag 5 timmar per vecka (dvs normal arbetsdag + 1 timme lunch) på ett gemensamt boende ser jag som fullt acceptabelt. Eftersom vi saknar resurser för allt vi vill göra måste kompromisser ske. En sådan kompromiss kan vara att den som kräver samhällets stöd för sitt dagliga liv även får acceptera de former under vilket detta stöd ges.

Nu är det väl rejält off topic men de som du skriver om vill man i det längsta ha hemma i sina hem, inte in på hem. För att det är billigare så. T o m rätt dementa äldre anser man kan bo hemma bara man åker dit och tittar till dem några gånger per dag. Så det är ju en helt annan och helt omvänd diskussion än den vi nu har.

Sedan är det såklart så att folk med personlig assistans lever som vi som inte har assistans gör. Det är ingen gräddfil till verkligheten bara för att man har hjälp som man måste ha för att kunna ta sig till olika platser.

Och vidare. Spenderar man 9 timmar 5 dagar i veckan på en plats, så låter det inte som ett boende. Mer som en dagverksamhet.

Till sist är det dock en helt annan diskussion. Idag har Maria rätt till 22 timmar och 16 minuter assistans varje dag till säkert galet hög kostnad för samhället. Oavsett vad vi tycker om det. Frågan är hur man ska hantera att hon under många år haft assistans i ytterligare 1 timme och 44 minuter trots att hon inte borde haft detta.
Citera
2025-09-01, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Nä, för det har ju aldrig fuskats med assistans. Folk som låtsas vara rullstolsburna för att anhöriga ska få betalt av försäkringskassan som vårdare.
Har du bott under en jävla sten?

Och innan du häver ur dig att andra behöver hjälp med att förstå en text kanske du ska se till att ha torrt på fötterna själv. Det var en kvinna som ringde, inte en "han".
Jävla idiot.

Ja se där, hennes gode man var en kvinna. :-)

Men nej, jag läser kanske lika dåligt som du gör men bott under en sten har jag inte gjort. Jag vet att det fuskas med alla möjliga bidrag kopplade till folks hälsa. Men att det skulle vara fallet här finns det ju absolut noll misstankar om. Frågan är om Maria behöver assistans 22 timmar och 16 minuter per dygn eller kanske mer. Inte om hon fuskar och spelar sjuk. Att då som du komma ångandes och insinuera grejer för att du läst fel i en artikel gör att du placerar dig själv i idiotfacket. Huruvida du sedan får sällskap där av mig eller ej, det kan vi ju diskutera om. Men Maria lär vara cp-skada och rullstolsbunden även när vi är klara med det.

P.S. Jag fick dig tydligen att gå tillbaka och läsa om texten. Så lite nytta gjorde mitt idiotinlägg.
Citera
2025-09-01, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Ingen aning. Vet du?

/AI

Till dig också. Det står i en av de länkade artiklarna.
Citera
2025-09-01, 22:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nu är det väl rejält off topic men de som du skriver om vill man i det längsta ha hemma i sina hem, inte in på hem. För att det är billigare så. T o m rätt dementa äldre anser man kan bo hemma bara man åker dit och tittar till dem några gånger per dag. Så det är ju en helt annan och helt omvänd diskussion än den vi nu har.

Sedan är det såklart så att folk med personlig assistans lever som vi som inte har assistans gör. Det är ingen gräddfil till verkligheten bara för att man har hjälp som man måste ha för att kunna ta sig till olika platser.

Och vidare. Spenderar man 9 timmar 5 dagar i veckan på en plats, så låter det inte som ett boende. Mer som en dagverksamhet.
Visst, det är lite off-topic men ändock intressant att diskutera.

Och ditt exempel med dementa äldre som sitter fast i sina hem med några kortare besök från hemtjänsten visar ju tydligt varför den personliga assistansen är ett sådant vansinne. Vi har så tydligt skapat ett A- och ett B-samhälle vad gäller de insatser som ges. Jag vill inte att min morsa (när den dagen kommer) lämnas ensam med en nedpissad blöja 23 timmar per dygn samtidigt som andra med likvärdiga eller mindre behov har 1-2 personliga assistenter hos dem 24 timmar per dygn.

Och vad är bekymret med dagverksamhet? Om nu handikappade ska ges samma rättigheter att välja sina liv, varför ges de inte samma skyldigheter? Exempelvis att spendera 45 timmar i veckan på ett "jobb"?
Citera
2025-09-02, 06:25
Medlem
Citat:
Visst, det är lite off-topic men ändock intressant att diskutera.

Och ditt exempel med dementa äldre som sitter fast i sina hem med några kortare besök från hemtjänsten visar ju tydligt varför den personliga assistansen är ett sådant vansinne. Vi har så tydligt skapat ett A- och ett B-samhälle vad gäller de insatser som ges. Jag vill inte att min morsa (när den dagen kommer) lämnas ensam med en nedpissad blöja 23 timmar per dygn samtidigt som andra med likvärdiga eller mindre behov har 1-2 personliga assistenter hos dem 24 timmar per dygn.

Och vad är bekymret med dagverksamhet? Om nu handikappade ska ges samma rättigheter att välja sina liv, varför ges de inte samma skyldigheter? Exempelvis att spendera 45 timmar i veckan på ett "jobb"?

Och då hamnar vi ännu mer off topic. :-)

Om vi ska ställa kravet på att personer som Maria som inte anses kunna arbeta, ska göra något annat under den tid som det tar för arbetsföra att just arbeta, måste väl det kravet ställas på alla andra som inte heller jobbar, dvs arbetslösa och långtidssjukskrivna.

Arbetslösa måste väl stå till arbetsmarknadens förfogande och dessutom söka jobb och komma in till arbetsförmedlingen då och då men i övrigt har de ju en jävla massa fritid. Klart att de inte ska ha det. Att det kommer att kosta samhället pengar borde i rättvisans namn inte tas i beaktning.

Och långtidssjukskrivna har ju sällan sådant som smittar och kan lika gärna sitta på någon form av lokal där de kan sysselsättas under dagarna, som att sitta hemma. Även det en kostnad som bör tas i rättvisans namn.

Personligen är jag inte så mycket för den sortens millimeterrättvisa och att ställa olika grupper av hjälpbehövande mot varandra. De äldre i min släkt har hittills sluppit ligga ensamma och misskötta under sina sista tider i livet även om det har fått bråkats en del för att få hjälp ibland. Och skulle jag en dag få ett barnbarn som är lika illa däran som Maria eller den person jag känner som har assistans 24/7, så kommer jag vilja att det barnbarnet får samma hjälp av samhället som just de två har fått.

Men igen så är det inte relevant att diskutera Marias nuvarande assistanshjälp och att samhället borde lösa hjälpen till Maria med mer eller mindre assistans i en tråd som handlar om huruvida hon ska krävas på pengar för att hon fått för många minuters hjälp varje dag i ett stort antal år. Det är som jag ser det en helt egen tråd.
Citera
2025-09-02, 09:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Personligen är jag inte så mycket för den sortens millimeterrättvisa..
Kort slutreplik. Det handlar inte om rättvisa utan om ansvarstagande som går åt båda håll - stat mot individ och individ mot stat. Att tvinga en arbetslös att tillsammans med andra arbetslösa rulla tummarna 45 timmar i veckan är bara en kostnad. Att vård av handikappade kan genomföras på ett mer kostnadseffektivt sätt är inte samma typ av situation. Att arbetslösa däremot skulle kunna genomföra kortare arbetsdagar - i paritet med den lägre ersättning man ges jämfört med en normal lön - är väl ingenting speciellt kontroversiellt? Som exempel skulle man kunna fungera som ett enklare extra stöd inom vård och omsorg, skola, annan offentlig verksamhet etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in