2025-08-28, 02:36
Medlem
Ja, kan det finnas en gräns eller en topp, inom olika kategorier, där man har kommit på allt som går att komma på?

Kollar vi inom t.ex. spel (dator, konsol, mobil) så verkar alla genrer redan ha "upptäckts'. Det leder in på en annan intressant fråga, om vi egentligen kommer på eller uppfinner saker, eller om vi upptäcker dem? Men det är lite utanför ämnet...

Men inom spel finns shootem ups, plattform-spel, racing, action typ olika skjutspel förr i tiden, pusselspel, fighting, beatem up, (action-)äventyrsspel, flygspel (inklusive simulator), survival horror, RTS, FPS, etc.

Först kan vi notera att alla dessa spel-genrer inte alltid funnits... Eftersom TV- och dataspel är något relativt nytt, så har jag faktiskt sett många av dessa genrer födas. Och även att jag ibland har spelat det första spelet inom genren när det kom ut. Det gäller säkert många i min generation...

Och alla (så vitt jag vet) nya spel som kommer ut, kan anses tillhöra en av dessa genrer eller en kombination av dem.

Så då uppkommer frågan om det finns fler spel-genrer kvar att "upptäcka" eller komma på?

Det ser inte mycket annorlunda ut när det gäller filmer, där varje ny film kan sägas tillhöra en existerande genre. Typ komedi, action, romantisk film, drama, thriller, skräck, etc eller en kombination av dem.

Böcker? Ja, samma där... Och alla genrer har heller inte alltid funnits. Det finns t.ex. en novell som brukar räknas som den första inom detektiv-genren. Sen finns förstås väldigt speciella varianter som också mest var populära under en viss tidsperiod som t.ex. "gotisk skräck". Hur som helst är det kanske inte helt lätt för en aspirerande författare, att skriva ett verk inom någon helt ny genre han kommit på. Folk skulle nog placera alstret inom någon av de genrer som existerar, eller en kombination av dem...

Så frågan uppkommer då, om det är möjligt att komma på nya genrer? Eller har vi redan kommit på allt som går? Fast vi har kanske inte kommit på allt som går, men kommer kanske att göra det någon gång?

Vad tror ni?

Senast redigerad av Snobird 2025-08-28 kl. 02:46.
Citera
2025-08-28, 03:41
Medlem
Sen att det gick att komma på nya genrer även då dataspel funnits ganska länge, kan vi se genom survival horror som jag tagit upp i en annan tråd.

Action-äventyr fanns redan men man la till 3D, tredjepersons-perspektiv och det var enbart i en skräck-miljö. Då hade man en ny genre, survival horror. Och spel som kom efter i genren höll sig till dessa konventioner.

När det gällde strategispel på dator så hade det funnits länge men Dune 2 lät det utspelas i realtid vilket gav en annan spelmekanik. Även detta att skörda krydda (spice) följde med i spel som Warcraft där man "skördade" trä och stål (om jag minns rätt).
Citera
2025-08-28, 04:28
Avstängd
pn222jws avatar
En författare som kunde skriva men aldrig hade läst en bok kunde kanske skapa en 100% helt ny genre - annars kommer det skribenten tidigare själv läst i någon mån återavspeglas (hermeneutiskt) i dess verk. En delvis ny stil är nog enklare att skapa - nästan obegränsad. Dessutom måste väl litteraturvetare sedan bedöma om det är att betrakta som en ny.
Citera
2025-08-28, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En författare som kunde skriva men aldrig hade läst en bok kunde kanske skapa en 100% helt ny genre - annars kommer det skribenten tidigare själv läst i någon mån återavspeglas (hermeneutiskt) i dess verk. En delvis ny stil är nog enklare att skapa - nästan obegränsad. Dessutom måste väl litteraturvetare sedan bedöma om det är att betrakta som en ny.

Jo, eller någon som vuxit upp helt isolerad från kulturella influenser som prövar att skriva något. Men allt eller det mesta nya som skapas bygger nog ofta på något som kommit tidigare. Vad sa Einstein trots sina revolutionerande teorier? "I'm standing on the shoulders of giants".
Senast redigerad av Snobird 2025-08-28 kl. 04:38.
Citera
2025-08-28, 08:35
Medlem
BOMB-CPs avatar
Aldrig.
Citera
2025-08-28, 08:36
Medlem
fjollciggs avatar
Människan hade målat i tiotusentals år när Pablo Picasso drog kubismen ur röven, så nog finns det utrymme för överraskning även inom den relativt nykläckta spelindustrin, det tror jag. Spontant tänker jag att VR blir den plattform där det händer. Kanske nåt psykologiskt som totalt trollar vår verklighetsuppfattning? Hur ett sånt spel skulle se ut har jag dock inte fantasi nog att sia om, och i värsta fall får vi vänta i tio tusen år.
Citera
2025-08-28, 08:41
Medlem
Det finns fler möjligheter. T.ex sociala spel. Att man rollspelar i många olika situationer till 100%. Kan vara att man sitter och spelar att man är Adolf Hitler eller Einstein och då genom spelet genomlever hela deras liv eller att man går in i en speciell situation och spelar för att klara den. Kanske att starta ett stort företag som Bill Gates.

Sedan ger spelet tillbaka att resultatet av det efter att man då spelat sig igenom alla situationer som krävs att man klarar för att uppnå samma mål som den man rollspelar.

Det kan alltså bli väldigt realistiskt och ger då svaret till en själv om man hade klarat av allt som den person man rollspelar klarade av.

Med framtida AI-tekniker och allt så kan man nog spela sig igenom som en av rollfigurerna i en utvald bok. T.ex verkligen spela rollen som Harry Potter som ett alternativ till att se boken som en film, alltså spela boken.

Nämnda spelmöjligheter här förutsätter givetvis att man är påläst och förstår historien, annars lär man ju misslyckas ganska grovt och får börja om igen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-28 kl. 08:43.
Citera
2025-08-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Människan hade målat i tiotusentals år när Pablo Picasso drog kubismen ur röven, så nog finns det utrymme för överraskning även inom den relativt nykläckta spelindustrin, det tror jag. Spontant tänker jag att VR blir den plattform där det händer. Kanske nåt psykologiskt som totalt trollar vår verklighetsuppfattning? Hur ett sånt spel skulle se ut har jag dock inte fantasi nog att sia om, och i värsta fall får vi vänta i tio tusen år.

VR kan ge upphov till nya genrer och har kanske redan gjort det? Typ spel där det kontrolleras så realistiskt spelaren sen kan bli bättre på en sport irl. Även "spel" som går ut på att bara våga göra något otäckt eller som går ut på att ge en rejäl upplevelse.
Citera
2025-08-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det finns fler möjligheter. T.ex sociala spel. Att man rollspelar i många olika situationer till 100%. Kan vara att man sitter och spelar att man är Adolf Hitler eller Einstein och då genom spelet genomlever hela deras liv eller att man går in i en speciell situation och spelar för att klara den. Kanske att starta ett stort företag som Bill Gates.

Sedan ger spelet tillbaka att resultatet av det efter att man då spelat sig igenom alla situationer som krävs att man klarar för att uppnå samma mål som den man rollspelar.

Det kan alltså bli väldigt realistiskt och ger då svaret till en själv om man hade klarat av allt som den person man rollspelar klarade av.

Med framtida AI-tekniker och allt så kan man nog spela sig igenom som en av rollfigurerna i en utvald bok. T.ex verkligen spela rollen som Harry Potter som ett alternativ till att se boken som en film, alltså spela boken.

Nämnda spelmöjligheter här förutsätter givetvis att man är påläst och förstår historien, annars lär man ju misslyckas ganska grovt och får börja om igen.

Jo, eller mer omfattande "open world"-spel där det inte finns något speciellt uppdrag utan många olika saker att göra...
Citera
2025-08-28, 09:34
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
VR kan ge upphov till nya genrer och har kanske redan gjort det? Typ spel där det kontrolleras så realistiskt spelaren sen kan bli bättre på en sport irl. Även "spel" som går ut på att bara våga göra något otäckt eller som går ut på att ge en rejäl upplevelse.

Sportspel har vi ju haft sen Pong (eller Tennis for two om man är next level übernerd), och upplevelser - som att åka bergochdalbana - sorteras väl som simulator? Men tekniken i sig kan definitivt klassas som en egen spel-genre, det tycker jag.
Citera
2025-08-28, 09:40
Medlem
grungewhores avatar
Jag tror inte att verkliga genrer kommer utvecklas. Däremot benämns snarlikheter med olika namn för att zooma in på just de små nyansernas skillnad.

Hårdrock är ju ökänt för detta. Trots att det gått 45 år sitter fortfarande folk och gör videos på youtube om huruvida Metallicas första demo är speed eller thrash metal. Vilket är första death metalbandet? Black metal?

Det blev ju lite festligt när den fullständigt IQ-befriade såssen Jonna Sima beskyllde Ivar Arpi för att lyssna på vikingarock (hennes egen blaskas idé om musik med vikingatema som då måste ha nåt med Ultima Thule att göra) när han lyssnade på Amon Amarth (viking metal, en genre kanske grundad av Heavy Load eller Bathory beroende på vem du frågar).

Så jag skulle säga att utrymme för epitet och benämningar är långt ifrån klart, stötte på termen "retard core" häromveckan och vet fortfarande inte riktigt vad som avses, men om man avser verklig banbrytande förnyelse/helt nytt har nog det tåget gått för rätt länge sen.
Citera
2025-08-28, 13:49
Medlem
Inom Gaming ser man ju spel som har mer och mer mix av klassiska genre. Tex battle Royale är en rätt nyligen genre och även AFK Game så det är nog inte så att allt är Upptäck, nästa boom blir nog inom Aingenerade games, där allt kan generas on the fly skapa unika upplevelser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in