• 9
  • 10
2025-08-29, 08:21
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Kräver oftast bygglov, vet en lägenhet där det nekades bygglov av kommunen. Den lägenheten såldes nästan varje år, och oftast av samma mäklare.

Sjukt att neka det. Har en polare som bor i en vindslägenhet i stockholms innerstad och han fick igenom AC då han köpte den innan sommaren och under första sommaren var det 35+ i lägenheten.. Det var äcklig varmt. Han hade inga problem med att få installera AC men det stämmer nog som du säger med bygglov då själva Aggregatet står på taket av huset.
Citera
2025-08-29, 09:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Är det sant?

Jag har sett det med egna ögon en gång. Vet ej hur vanligt det är.
Citera
2025-08-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har sett det med egna ögon en gång. Vet ej hur vanligt det är.
Skrämmande!

Har också hört att mindre nogräknade byggföretag köper vindar som de sen gör om till lägenheter. Antar att de inte alltid gör ett optimalt arbete.
Citera
2025-08-29, 19:54
Medlem
Hardstekts avatar
Det är som att på på ovanvåningen i en villa mitt i stan.

Helt överlägset.
Citera
2025-08-31, 00:24
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är som att på på ovanvåningen i en villa mitt i stan.

Helt överlägset.

Alltså skittrist att bara se takåsar överallt. Ingen rörelse någonstans. Finns det någon som uppskattar det?
Citera
2025-08-31, 00:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem som vill köpa vindsvåning?

Eric Tour och Nina Persson!
He he! Undrar om de bor kvar, och om Eric Tours nylotionerade steinwaypianofingrar fortfarande far fram som en vishyanigulbröstad piplärka bland de krispiga råvarorna på den mothårsborstade teppanyakihällen?
Citera
2025-08-31, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
He he! Undrar om de bor kvar, och om Eric Tours nylotionerade steinwaypianofingrar fortfarande far fram som en vishyanigulbröstad piplärka bland de krispiga råvarorna på den mothårsborstade teppanyakihällen?

Nej, om jag minns rätt från tråden om dem har de flyttat isär. Men kunde inte låta bli att nämna dem då de är lite synonyma med vindsvåningar.
Citera
2025-08-31, 09:20
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Alltså skittrist att bara se takåsar överallt. Ingen rörelse någonstans. Finns det någon som uppskattar det?

Vissa vindsvåningar har entrén på högsta ordinarie våning. Många eller de flesta har stora terrasser med fina uteplatser. Vilket typ inte går att få på annat sätt i ett centralt läge i äldre stenhus.

En stor fin uteplats mitt i centrala sthlm, ofta tämligen privata lägen. Det måste vara guld.
Citera
2025-09-02, 00:20
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
En aspekt som de som bosätter sig i en ”nyproducerad” vindslägenhet i en äldre byggnad, kanske inte tänker på är att det inte är så säkert att bo på vinden med tanke på brand. Vindslägenheten är säkert godkänd vid brandskyddsinspektion, men bränder i hyreshus startar ibland på vinden. Från vindslägenheten har man en bra bit ner till gatan, kanske genom en rökfylld trappa ner till den översta våningen i huset, och det kanske inte är helt att utan problem för brandkåren få upp en korg eller en stege till lägenhetens fönster.

Hur många dör varje år av bränder i vindsvåningar?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in