2025-08-25, 03:22
Medlem
cupidfoots avatar
Hej alla,

Sökte men verkat inte finnas någon tråd om AST Spacemobile. Ticker $ASTS Har ägt denna i snart två år och tror stenhårt på bolaget och tror det har potential att bli nästa Nvidia. Köper mer i varje dipp och ångrar bara att jag inte köpte mer från början...

AST bygger 5G-mobilnät via satelliter direkt till din mobiltelefon, utan adaptrar. Man har testat tekniken och verifierat den. Man har i dagsläget 5st satelliter i omloppsbana(LEO) och dessa har enorma phased array antenner på ca 64 m2. Bolaget innehar ca 3600 patent, varav 1700 är pending. Man har samarbetsavtal med AT&T, Verizon och DoD(Golden Dome), samt det ryktas fler partners i andra länder och om ett kommande avtal med FirstNet i närtid. Android 16 ryktas ha stöd för tekniken(nya android-loggan ser väldigt lik ASTs satelliter?) som bara kommer fungera på nyare mobiler.

https://ast-science.com/

Bolaget bygger just nu nya, uppgraderade satelliter, vilka beräknas börja skjutas upp inom kort. De första 40 satelliterna är fullt finansierade och man beräknar generera betydande intäkter under 2025. Nyligen var även Jeff Bezoz på besök hos företaget i Texas, men inget mer än så är känt (spekuleras dock en hel del)

Citat:
BlueBird 6 is ready to ship in August, and we are building microns and phased arrays for our next 40 satellites by early 2026!
- Starting our campaign of launches every one to two months on average during 2025 and 2026
Källa: ASTS twitter 22 augusti

Vad tror ni? Hiss eller diss?
Citera
2025-08-25, 17:52
Medlem
Adelsdams avatar
När väntas bolaget börja tjäna pengar? Aktien är upp 140% i år men P/E-talet är negativt.
Citera
2025-08-25, 19:00
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
När väntas bolaget börja tjäna pengar? Aktien är upp 140% i år men P/E-talet är negativt.

Ur senaste kvartalsrapporten:
Citat:
Continued expectations for revenue of $50.0 million to $75.0 million in the second half 2025, from government and commercial customers
https://feeds.issuerdirect.com/news-release.html?newsid=5493087444506662&symbol=ASTS

Men de stora inkomsterna beräknas börja ticka in i slutet av 2025:
Citat:
Preparing to deploy nationwide intermittent service in the United States by the end of 2025, followed by the United Kingdom, Japan, and Canada in Q1 2026

Citat:
Advanced commercialization efforts with expansion of partnerships, derived from agreements with more than 50 mobile network operators globally, which have nearly 3.0 billion existing subscribers, while receiving additional U.S. Government contract awards

https://irp.cdn-website.com/1fadf91c/files/uploaded/AST+SpaceMobile+Q2+2025+Quarterly+Business+Update_ vF.pdf
Citera
2025-09-23, 17:42
Medlem
Lovables avatar
Köpte denna lite på chans men det är nog den som gått upp mest i min portfölj. Riktigt intressant bolag.

GAV: 7,81 USD
Sedan köp: +507%

Får hoppas att allt går vägen.
Citera
2025-09-23, 19:06
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable
Köpte denna lite på chans men det är nog den som gått upp mest i min portfölj. Riktigt intressant bolag.

GAV: 7,81 USD
Sedan köp: +507%

Får hoppas att allt går vägen.

Grattis

Hittills upp ca 15% idag. Antar det är en reaktion Ligado-dealen som nu är helt klar. Ryktas även om en deal med Movil Americas.

Buy and hold!
Citera
2025-12-03, 15:00
Medlem
Det här börjar bli ett väldigt intressant bolag som fortfarande är relativt "okänt". Ett bolag med disruptive teknologi. Har ni nånsin varit iväg nånstans och inte haft mobilteckning? Hände mig i somras. Var och paddlade kajak och bröt handleden. Hade varit bra med mobilteckning då. Var lite segt att inte veta vart man befann sig ens och vart närmaste bilväg låg.

Det löste sig för oss tillslut. Men jag hade lätt betalat 20kr mer i månaden för att få heltäckande mobiltäckning över HELA världen. Ast Spacemobile har en lösning på det. Gigantiska satteliter som fångar upp frekvenser mycket bättre än någon annan. 4g,5g,6g. SpaceX har inte en motsvarande lösning just nu. Och det är bra att det inte är monopol på området. Militära och statliga kontrakt kommer flockas för att inte bara ha teckning av Elon Musk SpaceX.

Företaget ska skicka upp första i serien på många satteliter inom någon vecka. När denna heltäckande uppkoppling över hela världen är online då kommer det att bli disruptivt.

Tacka mig senare. Kram!
Citera
2025-12-05, 09:37
Medlem
Ett fantastiskt bolag som jag gjort ca 200% på hitills. Förutom vad kommentaren över påpekade så vill jag också säga hur viktigt detta kan vara för landsbygden i Sverige när Telia lägger ner masterna får man helt enkelt förlita sig på amerikanska tech bolag. Vet någon vilken svensk operatör som kommer arbeta med ASTS?

Vill även påpeka hur detta kan slå ut wifi i flygplan helt och hållet. Antingen så funkar det direkt utan eller så kan dom samarbeta med flygbolagen för ännu högre omsättning.

Skylo lägger på ca 50kr för att kunna smsa globalt. 50kr för bara några av alla asts MNO kunder skulle vara en extrem omsättning och då får dom ut så mycket mer.

Min ända oro är:

1. ASTS säger att dom kan gå "one wall in". Alltså långt inomhus kanske inte man har bra täckning.
2. SpaceX skjuter upp många av ASTS satteliter, så om SpaceX tycker asts blir ett hot kan dom sluta göra det. Här finns IRSO och Blue Origin men även kanske rocket lab och Isar aerospace på längre sikt.
3. Att det tar så lång tid att få upp konstellationen att starlinks nya satteliter helt enkelt kan göra en ungefärlig lika bra tjänst.
Citera
2026-01-15, 22:07
Medlem
Där bröt vi 100$ också. Helt fantastiskt. Och ASTS har bara börjat. Spännande att se vart detta slutar.
Citera
2026-01-15, 22:26
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Där bröt vi 100$ också. Helt fantastiskt. Och ASTS har bara börjat. Spännande att se vart detta slutar.

Rätt ner i efter-hype träsket såklart.
Citera
Igår, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Rätt ner i efter-hype träsket såklart.

Vi får se Har sålt av 40% så behöver inte oroa mig. Gick in tungt så det här känns bra. Nu har dom fått försvarskontrakt för Golden dome också. Allt går enligt planerat När alla satelliter är uppe och servicen är igång så kommer dom generera GALNA summor. Tror kursen kommer ligga på mellan 200-300$ i slutet på året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in