Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Om du går tillbaka:
Du behåller dina anställningsår vid nästa arbetstbrist.
Semester, lön, andra villkor bör inte ändras men det behöver företaget beskriva i ett förslag till nytt anställningsavtal.

Exakt, framgår av LAS paragraf 22:

Citat:
Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren.
Citera
2025-08-25, 14:02
Jag skulle tacka ja. Trevlig att vara trogen medarbetare på ett företag.
Citera
2025-08-25, 14:07
Om du trivdes på tidigare arbetsplatsen, så hade jag sagt ja. Alla dagar i veckan. Att dom kontaktar dig är ju ett bevis på att dom gillade dig.
Citera
2025-08-25, 17:33
Medlem
Adelsdams avatar
Nej. Har man blivit uppsagd är det dags att söka sig vidare.
Citera
2025-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Om du trivdes på tidigare arbetsplatsen, så hade jag sagt ja. Alla dagar i veckan. Att dom kontaktar dig är ju ett bevis på att dom gillade dig.

Nej, de har skyldighet att erbjuda återanställning om TS gjorde anspråk på det i samband med att han blev uppsagd (ofta en ruta man kryssar il och det dyker upp en tjänst som TS är kvalificerad för.
Citera
2025-08-25, 18:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Det beror helt på varför/hur du blev uppsagd och varför de vill återanställa dig.
Citera
2025-08-26, 08:58
Medlem
Facades avatar
Möjligtvis med krav om att tillgodoräkna tidigare år på företaget i anställningstiden.
Dvs när du blir återanställd börjar du inte med 0 år på företaget utan 10 år som sedan tickar uppåt.
Om det gör någon reell skillnad - kanske. Antagligen inte.
Men det hade varit en grundpelare för mig om jag ens skulle fundera på det.
Citera
2025-08-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Möjligtvis med krav om att tillgodoräkna tidigare år på företaget i anställningstiden.
Dvs när du blir återanställd börjar du inte med 0 år på företaget utan 10 år som sedan tickar uppåt.

Så är det redan enligt LAS, dvs det är den sammanlagda anställningstiden som räknas, inte bara senaste tillfället.
Citera
2025-08-26, 10:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så är det redan enligt LAS, dvs det är den sammanlagda anställningstiden som räknas, inte bara senaste tillfället.

Se där! Det visste jag faktiskt inte.
Jag vet bara att jag, som konsult, fått erbjudande hos företag har jag krävt att min tid som konsult skall tillgodoräknas.
Citera
2025-08-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Se där! Det visste jag faktiskt inte.
Jag vet bara att jag, som konsult, fått erbjudande hos företag har jag krävt att min tid som konsult skall tillgodoräknas.

Ja, det är ju något helt annat. Som konsult har du inte varit anställd. Antar att en sådan sak måste förhandlas med berörda arbetstagareganisationer så en AG är inte helt fri att flytta runt i listan.
Citera
2025-08-26, 11:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det är ju något helt annat. Som konsult har du inte varit anställd. Antar att en sådan sak måste förhandlas med berörda arbetstagareganisationer så en AG är inte helt fri att flytta runt i listan.

Ja precis.
Men gött, då lärde jag mig något nytt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här