2025-08-25, 17:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Min fru har en gammal Yahoo mailadress som hon använde förr och en nyare Gmail adress som hon använder nuförtiden. Vi har testat båda och hittar ingen Bitlockerkey på de Microsoftkonton som verkar ha skapat sig själva till dessa två adresser.

Hon ska kolla om hon har någon studentmail som hon glömt bort men kanske använt med datorn.

Varken hon, jag eller någon annan familjemedlem har något hemligt på våra datorer, så jag bryr mig inte om någon tjuv snokar i framtiden. Det hade isåfall räckt med ett vanligt login. Inte att hela datorn ska plötsligt låsa sig så man inte ens kommer in i Windows.

Det är som i filmen Robocop när han ska stoppa en tjuv på en bensinmack och han förstör hela bensinmacken i processen, även om tjuven åker fast.
Citera
2025-08-25, 17:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Men det är väl rätt skumt att hon kunnat använda datorn innan och lagt in CV samt skolarbeten men helt plötsligt hoppar BitLocker igång av en slump?

Det står något om att hon gjort något med secure boot som aktiverat Bitlocker. Hon har säkert kommit åt någon knapp på tangentbordet när hon startat upp datorn som gjort att den blev misstänksam. Jag har testat att stänga av och på secure boot, men utan att datorn ändrar sig.
Citera
2025-08-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
BitLocker finns sedan länge på Homeversionen av Windows 11, aktiverad som standard.

Säger du det så.
Min sökning på Google säger nåt annat.
Citat:
Is BitLocker available on Windows Home?
Windows. Device encryption is available on all editions of Windows 10, but BitLocker encryption is available only on Windows 10 Pro, Enterprise or Education versions. Windows 10 Home does not support BitLocker, but you can still use device encryption as long as your device meets the hardware requirements.

Edit: Fel text inklistrad...
Citat:
Why does my Windows 11 home have BitLocker?
BitLocker is a built-in function of the device encryption in Windows to protect your data, and the data on your device can only be accessed by people who have been authorized. Note: BitLocker is not available on Windows 11 Home edition.2 Jun 2025
Senast redigerad av drKickass 2025-08-25 kl. 18:03. Anledning: Fel text inklistrad...
Citera
2025-08-25, 18:44
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Min sökning på Google säger nåt annat.
Microsoft säger:
"Unlike BitLocker Drive Encryption, which is available on Windows Pro, Enterprise, or Education editions, Device Encryption is available on a wider range of devices, including those running Windows Home."

Oavsett, Device Encryption krypterar disken på en dator med Win 11 Home. För något år sedan ärvde jag en laptop med Win 11 Home och den disken var krypterad med Device Encryption. Olika namn, men samma kryptering. Jag hade tur och fick tag i nyckeln via MS-kontot. Men innan det flyttade jag över disken till en annan dator och även där var disken krypterad.

MS verkar ha olika namn för i princip samma sak, BitLocker Drive Encryption eller Device Encryption beroende på utgåva. OS-disken är dock i båda fallen krypterade per default. Jag hade inte gjort någon djupdykning i det hela innan, så nu lärde jag mig något nytt.

Källa:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/device-encryption-in-windows-cf7e2b6f-3e70-4882-9532-18633605b7df
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in