2025-08-26, 09:51
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
100 procent felaktigt skitsnack. Björnen går till attack för att försvara ett kadaver eller ungarna, eller när en hund stressar björnen. En 29-årig skogsarbetare i Orsa dog nästan när han röjde skog i närheten av ett ide år 2008. En man i 60-årsåldern blev dödad utanför sin stuga i Valsjöbyn år 2012. Det finns många exempel på människor som har blivit svårt skadade i samband med björnattacker, det är ingen garanti att man inte blir angripen bara för att man plockar bär. Brunbjörnen kan döda när den blir stressad oavsett om det är ett barn eller en skäggig jägare i flanellskjorta.

Att jägare är överrepresenterade beror på att den gruppen alltid kommer i närkontakt med björnen och har hund med sig. Jägarna gör ett viktigt och värdefullt jobb för att hålla björnstammen på en hanterbar nivå.

Så du lyckades alltså finna 2(!) fall sedan 2008 där björn attackerat ickejägare.
Röjde skog i närheten av ett ide... Kände de inte till att det fanns björn i krokarna, eller chansade dom?
Självklart finns det risker med stora vilda djur.
Är inte riskerna större dock för jaktolyckor?

Men visst, om vi inte höll björnar och vargar på en rimlig nivå kanske det skulle bli fler 'olyckor'.

När man läser sånt här som står i dagens Aftonblad blir man beklämd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-for-jaktbrott

– Jägarna har tillsammans och i samråd uppsåtligen jagat en björnhona och hennes åtföljande årsungar. Björnhonan har fällts varefter jakten fortsatt på hennes årsungar tills en årsunge har fällts, säger senior åklagare Åse Schoultz i ett pressmeddelande.

Men i de åtalades männens mobiler har polisen hittat en film som visar hur männen jagar en björnhona, som följs av två ungar, med en bil. I filmen kan man se hur björnhonan springer över en väg samtidigt som hennes två ungar följer efter.

Bevisar eller betyder väl i och för sig inte mer än att det finns svin över allt i samhället...

/VV
Citera
2025-08-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Synd att björnen inte tog dom alla. Om vi nu nödvändigtvis ska döda björn så får det skötas professionellt via upphandling, inte av några cp:n som plågar djur tillföljd av inkompetens.
Förklara gärna hur du tänker?
Hur du än vrider och vänder på det kommer det alltid vara jägare som jagar. Upphandling förändrar ingenting, bara att vi betalar jägarna för nåt de vill göra gratis och på egen bekostnad.

Vet inte varför björnen blev skadeskjuten, men det kommer säkert mer info. Jägarna överlag bedriver vad som kallas viltvård och agerar i den kapaciteten på statens uppdrag, alla jägare jag känner är naturmänniskor som vårdar och tar hand om viltet och har hög moral om vad som får göras eller inte i skogen. Alla veganer och övriga motståndare till jägare har i samtliga diskussioner jag haft med dem uppvisat både djup okunskap rent vetenskapligt men även märkliga åsikter kring djuren i skogen, som om de vore människor i päls osv. Ibland är okunskapen nästintill plågsam att bevittna.
Citera
2025-08-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag tycker inte det är för mycket björn, tycker det är bra som det är.
Ska väldigt mycket till för att bli attackerad av en björn om du bara går i skogen.
I princip alltid jägare som råkar illa ut.

Mja, en fullvuxen björn behöver äta 7-8 st renkalvar, alt. älgkalvar, som start för att komma igång efter vintern. Det är bara att räkna hur många älgkalvar som går åt varje vår. Jag skulle tro att björnarna ligger bakom en stor del av minskningen av älgstammen men det får man givetvis inte säga.

Björnen ställer till det för bl.a rennäringen. Dessutom är det nu så gott om björn att inte ens soptunnorna får vara i fred. Kanske det vore lämpligt att ha några fullvuxna hanbjörnar lufsandes omkring på Södermalm?

Citat:
Den björn som under flera dagar levt på sopor i Bjuröklubb, Västerbotten, sköts på lördagseftermiddagen. Skyddsjakten leddes av polisens viltansvarige Joacim Lundqvist.

Polisen hade fått in ett dussintal samtal från oroliga boende i området. Björnen hade rört sig nära stugor, rotat i soptunnor i omkring fem dagar och blivit allt mer orädd. Eftersom det fanns både campare, många sommargäster, ett bröllop och firandet av Fyrens dag i området bedömdes situationen som riskfylld. Detta rapporterar Norran.

– Vi tog beslutet att avliva djuret klockan 09.00 med stöd av jaktlagens paragraf 9. Det handlade om att förebygga fara för människor, säger Joacim Lundqvist till Norran.

https://www.jaktojagare.se/kategorie...yggt-beteende/

Till skillnad från björnen är vargen en ren lustmördare som kan döda en hel fårbesättning bara för att den tycker att det är en trevlig sysselsättning. Den bryr sig inte ens om att äta upp alla får.

Citat:
26 får är döda efter ett vargangrepp mellan Sparreholm och Flen.

Det var under natten till fredag som varg angrep får mellan Flen och Sparreholm. Enligt länsstyrelsen i Sörmland ledde det till att sammanlagt 26 får dödades eller avlivades.

Enligt länsstyrelsens rovdjurshandläggare Markus Södling så är det ett förhållandevis stort angrepp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...epp-i-sormland
Senast redigerad av Konrad 2025-08-26 kl. 17:03.
Citera
2025-08-26, 17:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, en fullvuxen björn behöver äta 7-8 st renkalvar, alt. älgkalvar, som start för att komma igång efter vintern. Det är bara att räkna hur många älgkalvar som går åt varje vår. Jag skulle tro att björnarna ligger bakom en stor del av minskningen av älgstammen men det får man givetvis inte säga.

Björnen ställer till det för bl.a rennäringen. Dessutom är det nu så gott om björn att inte ens soptunnorna får vara i fred. Kanske det vore lämpligt att ha några fullvuxna hanbjörnar lufsandes omkring på Södermalm?

Till skillnad från björnen är vargen en ren lustmördare som kan döda en hel fårbesättning bara för att den tycker att det är en trevlig sysselsättning. Den bryr sig inte ens om att äta upp alla får.

Visst tar björnen ren och älg, men jämför den statistiken med hur många älgar som skjutits i landet senaste 10 åren så inser man att det inte är björnens fel.
Björnstammen bör ligga på en stabil nivå precis som älgstammen.
För lite björn lder till fler älgar vilket leder till fler skador för skogsägarna, och sedan leder det i sin tur att jägarna ska skjuta för mycket älg tills det finns för lite älg och dom inte lyckas skjuta nån.

Var faktiskt på tv i vintras hur skogsägare som lät jägare jaga på deras marker ställde som krav att dom MÅSTE skjuta fullt annars fick dom inte jaga mer.
Rojdjurskramar, rovdjurshatare,jägare, och skogsägare står alla i konflikt med varandra när det gäller vad som är rätt men min åsikt är att de stora bovarna har länge varit skogsägare.
Tex är det inte konstigt att älgen börja äta på plantor när björksly och buskar ständigt röjs bort.
Citera
2025-08-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Rojdjurskramar, rovdjurshatare,jägare, och skogsägare står alla i konflikt med varandra när det gäller vad som är rätt men min åsikt är att de stora bovarna har länge varit skogsägare.
Tex är det inte konstigt att älgen börja äta på plantor när björksly och buskar ständigt röjs bort.

Att skylla på skogsägare, jag är själv skogsägare, som har en laglig skyldighet att sköta skogen tror jag inte är en framkomlig väg för att öka älgstammen. Skogen betyder mycket för fosterlandets ekonomi och skogen finns inte där enbart för att storstadsbor ska få rekreation. Nog går det att samsas om de stora skogsarealer som trots allt finns i Sverige. Vill man verkligen döda svensk landsbygd så ska man givetvis ge sig på skogsägarna.
Citera
2025-08-27, 19:38
Medlem
Citat:

Var kommer lusten in i bilden menar du? Att vargen dödar fler får än den äter upp beror på att bonden har stängt in dem i en hage så att de inte kan fly. Bonden har dessutom misslyckats med att skydda dem.
Citera
2025-08-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Var kommer lusten in i bilden menar du? Att vargen dödar fler får än den äter upp beror på att bonden har stängt in dem i en hage så att de inte kan fly. Bonden har dessutom misslyckats med att skydda dem.

Du menar m.a.o att resultatet skulle bli bättre med får springandes lösa i skogen?
Så det är plötsligt fårägarens fel att vargen dödar får?
Har du kanske några realistiska svar på hur problemet ska lösas? Jag antar att vargen absolut inte får röras i din värld.
Citera
2025-08-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Björnen snubblade och ramlade på jägaren?

Hur stor är en sådan?
Som en fullvuxen gris, de väger nåt liknande.

Eller tänk dig en 2m lång man som är rejält tjock men ändå rörlig.
Citera
2025-08-28, 20:45
Medlem
Citat:
Du menar m.a.o att resultatet skulle bli bättre med får springandes lösa i skogen?
Så det är plötsligt fårägarens fel att vargen dödar får?
Har du kanske några realistiska svar på hur problemet ska lösas? Jag antar att vargen absolut inte får röras i din värld.

Fåren är tamfår som bonden har fört till en hage och stängt in dem i. Men han har inte stängt ute vargen. Kanske du förstår bättre nu?
Citera
2025-08-29, 13:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Att skylla på skogsägare, jag är själv skogsägare, som har en laglig skyldighet att sköta skogen tror jag inte är en framkomlig väg för att öka älgstammen. Skogen betyder mycket för fosterlandets ekonomi och skogen finns inte där enbart för att storstadsbor ska få rekreation. Nog går det att samsas om de stora skogsarealer som trots allt finns i Sverige. Vill man verkligen döda svensk landsbygd så ska man givetvis ge sig på skogsägarna.

Jag säger att det är skogsägarna som varit velat ha bort så mycket älg som möjligt att att dom har en stor del i att älgstammen ser ut som den gör idag.
Citera
2025-08-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Röjde skog i närheten av ett ide... Kände de inte till att det fanns björn i krokarna, eller chansade dom?
Lite osäker på vad du vill ha sagt här Viktor. Hur skulle de veta var björnen har sökt vinterskydd? Ett björnide kan ju vara var som helst. Det behöver inte vara en etablerad plats som en grotta i dina disneyfilmer, utan björnen söker vinterskydd där den kan. Den kan gräva ner sig i en myrstack eller lägga sig under en tät gran. Det är ju inte helt lätt att veta var den har valt att sova. Det finns inga skyltar i skogen på samma sätt som det gör i ditt villakvarter.

Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Var kommer lusten in i bilden menar du?
Vargen dödar gärna fler djur än den behöver, om den kan. Det är deras instinkt. Ute i det fria ges den möjligheten inte så ofta, men instinkten finns där ändå. Rovdjur med det beteendet kallas gärna "lustmördare". Det är förstås inte bokstavligt korrekt eftersom djur dels inte kan tillskrivas mänskliga känslor och dels inte kan "mörda". Men de flesta människor brukar inte ha problem med den typen av metaforer. Sådana är vanligare än man tror. Du vet väl att "en kall person" inte har låg kroppstemperatur eller att "en grispitt" faktiskt inte handlar om en griskuk?
Citera
2025-10-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kackelstina
För information så har staten bestämt att man bara får ha max tre patroner laddade i bössan vid björnjakt, till skillnad från sex vid rådjursjakt. Jag kan tänka mig att köpa en AR i 338 Lapua Magnum för just björnjakt.

Begränsningar gäller halvautomater.
2 i magasinet + 1 i patronläget vid jakt på varg, björn, lo, järv, sälar, myskoxe, bäver, utter, skogshare, skogsmård, iller och fåglar.
5+1 vid jakt på övrigt vilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in