2025-08-24, 12:03
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Är det någon som möjligtvis kan uttala sig om den här effekten som syns på motivets bakre fot kan uppstå pga någon foto glitch eller är det garanterat photoshop?

https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/54731629869/in/photostream/

Citat:
Ursprungligen postat av system
Tack. Nu förstår jag vad du menar.

Ja, som många andra redan sagt så är det nog HDR (fler än en exponering) som är orsaken.

Ni menar de at spännet ser ut att vara genomskinligt mitt i foten extra ?
Har sett liknande effekt med HDR (?) på ett mäklarfoto, en sommarstuga, då en flagga på veranda, utbyggd farstu då flaggan var virvar, måste ha blåst massa den dagen mäklaren fotograferade.
Citera
2025-08-28, 14:26
Medlem
neomunaas avatar
Jag fotade jämt när jag var yngre, hade både en analog(RIP konica minolta) och digital systemkamera när jag gick gymnasiet och när vår lärare i foto förstod att jag faktiskt förstod vad vitbalans, iso, bländare, slutartid och etc så fakiskt stod för se efter typ första lektionen så snackade han med mig privat och sa att om jag bara "hjälper resten utav klassen" typ så skulle jag få MVG utan att riktigt behöva göra nånting egentligen. Jag ser mig därmed som kunnig nog att svara på detta även om jag inte fotat seriöst på årtionden idag så har två DSLR kameror och lite blandad optik i hemmet.

Jag hade i första hand sagt att var nån form av rolling shutter effekt med dubbla exponeringar och möjligtvis en högre slutartid. Detta är fel.

Så jag kollade jag exif
Make Apple
Model iPhone 16 Pro Max
Lens iPhone 16 Pro Max back triple camera 6.765mm f/1.78
Focal length 6.8 mm
Aperture 1.8
Exposure 1/2703
ISO 100
Flash Off, Did not fire
Med andra ord är de inte en längre slutartid och bländaren är ju väldigt låg med, vilken hade kunnat öppna upp för möjligheten att DoF kan bli tydligare, dock väldigt långsökt iom sensorn är så liten iom det är en iPhone 16. Den ska tekniskt inte kunna drabbbas utav detta "fel" för sensorn är helt enkelt förliten.

Så med andra ord kan jag till 99% konstantera att det är en artefakt från efterbehandlingen/post processing. Det uppstår när mjukvaran försöker förbättra bilden och den gör fel. Antagligen togs flera bilder i snabb följd, och så försökte mjukvaran sy ihop allt med detta som resultat.

Hoppas ni uppskattar mitt resonemang och tankeföljd!

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ni menar de at spännet ser ut att vara genomskinligt mitt i foten extra ?
Har sett liknande effekt med HDR (?) på ett mäklarfoto, en sommarstuga, då en flagga på veranda, utbyggd farstu då flaggan var virvar, måste ha blåst massa den dagen mäklaren fotograferade.
Ja exakt detta jag menar med "Antagligen togs flera bilder i snabb följd", det händer när man slår ihop flera exponeringar.
Senast redigerad av neomunaa 2025-08-28 kl. 14:32.
Citera
2025-08-28, 20:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Jag fotade jämt när jag var yngre, hade både en analog(RIP konica minolta) och digital systemkamera när jag gick gymnasiet och när vår lärare i foto förstod att jag faktiskt förstod vad vitbalans, iso, bländare, slutartid och etc så fakiskt stod för se efter typ första lektionen så snackade han med mig privat och sa att om jag bara "hjälper resten utav klassen" typ så skulle jag få MVG utan att riktigt behöva göra nånting egentligen. Jag ser mig därmed som kunnig nog att svara på detta även om jag inte fotat seriöst på årtionden idag så har två DSLR kameror och lite blandad optik i hemmet.

Jag hade i första hand sagt att var nån form av rolling shutter effekt med dubbla exponeringar och möjligtvis en högre slutartid. Detta är fel.

Så jag kollade jag exif
Make Apple
Model iPhone 16 Pro Max
Lens iPhone 16 Pro Max back triple camera 6.765mm f/1.78
Focal length 6.8 mm
Aperture 1.8
Exposure 1/2703
ISO 100
Flash Off, Did not fire
Med andra ord är de inte en längre slutartid och bländaren är ju väldigt låg med, vilken hade kunnat öppna upp för möjligheten att DoF kan bli tydligare, dock väldigt långsökt iom sensorn är så liten iom det är en iPhone 16. Den ska tekniskt inte kunna drabbbas utav detta "fel" för sensorn är helt enkelt förliten.

Så med andra ord kan jag till 99% konstantera att det är en artefakt från efterbehandlingen/post processing. Det uppstår när mjukvaran försöker förbättra bilden och den gör fel. Antagligen togs flera bilder i snabb följd, och så försökte mjukvaran sy ihop allt med detta som resultat.

Hoppas ni uppskattar mitt resonemang och tankeföljd!

Ja exakt detta jag menar med "Antagligen togs flera bilder i snabb följd", det händer när man slår ihop flera exponeringar.
Det låter rimligt, mobiltelefoner kan ibland vara lite dumma i sin iver att förbättra bilder. Jag fotograferade en gång landande flyg på Heathrow (bana 27L från terminal 2A) med en iPhone. Jag kunde, både IRL och i "sökaren" (skärmen) se fyra inkommande flygplan i luften samtidigt mot en mulen bakgrund, men de bakre flygplanen plockades bort. Det här var flera år sedan, jag hade inte gjort några särskilda inställningar, men HDR var aktiverat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in