Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag vet inte vad du menar att en bra artikel ska innehålla, men DN berättar följande.
- DN skriver att det inte finns någon verifierad siffra över antal dödade palestinier. Underförstått att det finns osäkerhetsfaktorer i de uppgivna siffrorna.
- DN hänvisar som sagt till brittiska Guardian som hävdar att det är IDF:s egna listor som ligger till grund för uppskattningen. Den som vill kan fortsätta där att läsa.
- DN skriver att IDF hävdar att siffrorna i artikeln är inkorrekta, dock framgår inte vad som inte stämmer.
- Hälsoministeriet i Gaza för statistik över antalet döda och sammanställer en lista med namn på alla identifierade offer.
- Israel ifrågasätter uppgifterna, men de anses tillförlitliga av "oberoende bedömare" och används av FN i officiella sammanhang.
Jag återger inte allt i detalj, men det finns ganska mycket olika fakta i DN:s artikel som gör att läsaren kan förstå att det råder stor osäkerhet bland antal döda och andel civila, men det går att få en bred uppfattning inom ett spann och dessutom få en förståelse över hur svårt det kan vara att göra korrekta bedömningar. Jag tycker det är okej att skriva om det så länge man uppger källa, vad som ligger till grund för bedömningen och vilka osäkerhetsfaktorer som finns. Jag tycker inte att DN var sämst i klassen när det gäller rapportering om döda i Gaza. Dessutom stämmer det inte att man "okritiskt" återger en siffra som du hävdar i ditt inlägg. Inte för DN:s del i alla fall.
Under rubriken: "Granskning: 83 procent av de dödade i Gaza var civila"
säger artikeln uttryckligen:
Citat:
Gazas hälsoministerium uppgav i maj att 53 000 palestinier hade dödats av IDF, vilket innebär att 83 procent av dödsoffren då var civila.
Siffran 83% kom man väl fram till genom att utgå från antalet uppgivnet identifierade strdande hamas-soldater och antalet uppgivet dödade palestinier.
Antag att siffrorna är korrekta (vilket ju inte alls på något sätt bekräftats av någon oberoende källa. Men låt oss anta).
Men inte ens Hamas själva säger ju att det rörde sig om civila. Bara antalet dödade palestinier. Kanske var en stor majoritet stridande eller kanske civilanställda som arbetade åt terror-organisationen.
Kanske var det så att IDF inte kunde identifiera resterande. Men det innebär inte att de var civila. Många kanske sprängdes i Hamas tunnlar. Många kanske dog i eldstrid men saknade identitetshandlingar. Många kanske dog i luftbombningar av Hamas ställningar och kunde inte identifieras. Många kanske dog i strid, men Israel lyckades aldrit ta sig fram till kropparna.
Många "kanske" här, för vi vet inte.
Men jag postade detta under "Journalistik" därför att jag inte anser att god journalistik kan dra den väldigt magstarka och väldigt otroliga slutsatsen att Israel lyckats identfiera var enda en av de dödade hamas-soldaterna ELLER att hamas propaganda-ministerium varit konservativa i sina uppskattningar av antalet dödade palestinier, särskilt inte i ljuset av att de tidigare ertappats med att fördubbla siffrorna över dödade palestinier.
God journalistisk sed hade bjudit att man presenterat fakta istället för att basunera ut grovt missvisande slutsatser såväl i rubrik som löpande text. Jag kan inte se att detta skedde i god tro. Detta torde varit en påverkansoperation.