2025-08-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Gillar du bockstyre? Då är det en gravel du skall titta efter.
Vanligt styre? Då räcker det med en sk hardtail (dämpad framgaffel)

Ska man ha dämpad framgaffel även på gruscykeln, eller varför på ena men inte på andra typen?
Citera
2025-08-22, 20:00
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Absolut en gravel. De är även väldigt trevliga vintertid om man byter till dubbdäck. Och köp en cykel som är utrustad med Shimano-komponenter, det lönar sig i längden - och hydrauliska bromsar, inte mekaniska.
Visste inte ens att det fanns dubbdäck till cyklar. Tack för bra info.

Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
ALLA offroadcyklar klarar av gatan alldeles galant!

Allihop, välj och vraka! Vill man vara snabb och lite nördig så måste man givetvis snabbt kunna ställa om fjädringen i ramen och framgaffeln annars är det fritt att välja, man kan ha elektroniskt styrda växelförare också om man tycker det är värt. .. det finns en Ocean att slänga pengar i.

Vad är din budget?
Ja det finns ju det,känner att jag helst inte går över 12 000 gärna mindre. Tack för info.
Citera
2025-08-22, 20:10
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus

Ja det finns ju det,känner att jag helst inte går över 12 000 gärna mindre. Tack för info.
Om du funderar på vintercykling då hydrauliska bromsar är ett måste, tyvärr kostar de en del.

Leta efter cyklar utrustade med Shimanos GRX400-serie. Jag tror de är Shimanos lägsta nivå i gravel-segmentet. Shimano är japansk kvalitet jämförbar med Toyota för bilar.
Citera
2025-08-22, 20:55
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:

Under 12 om du ska ha nytt så får du kika på Biltema.
Citera
2025-08-22, 20:58
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Om du funderar på vintercykling då hydrauliska bromsar är ett måste, tyvärr kostar de en del.

Leta efter cyklar utrustade med Shimanos GRX400-serie. Jag tror de är Shimanos lägsta nivå i gravel-segmentet. Shimano är japansk kvalitet jämförbar med Toyota för bilar.

Det är absolut inget måste för att kunna cykla i minusgrader, vanligt underhåll och service gör cykeln trygg för vintern.
Citera
2025-08-22, 21:28
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ska man ha dämpad framgaffel även på gruscykeln, eller varför på ena men inte på andra typen?

De flesta gravelcyklarna kommer med stel gaffel, om man inte vill pröjsa rejält...

Sen har det troligen lite med användningsområdet att göra, skulle jag gissa på, då gravelcyklar verkar mer vara avsedda för bikepacking (cykelcamping) än för att bomba utför i skogen.
Citera
2025-08-22, 21:39
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Grymt,stort tack!
Citera
2025-08-22, 21:46
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur är rullmotståndet med grova däckmönster?
Kan man ställa sin matkasse bak på pakethållaren?

Ju bredare däck och grövre mönster ju värre blir rullmotståndet (grovt förenklat)

Beror på om cykeln kommer med pakethållare till att börja med (eller har fästen för det, så man kan eftermontera)
Citera
2025-08-23, 00:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Beror på om cykeln kommer med pakethållare till att börja med (eller har fästen för det, så man kan eftermontera)

Påståendet jag svarade på var användaren BOMB-CPs inlägg där denne hävdade att "ALLA offroadcyklar klarar av gatan alldeles galant!".

Det du skriver nu, att det "Beror på", tolkar jag som att endast vissa offroadcyklar klarar kraven man har på en cykel på gatan i staden, och att BOMB-CP har fel.
Citera
2025-08-24, 15:00
Medlem
towbs avatar
Citat:

Trek Marlin är väl hyfsade mountainbikes för priset, finns några olika varianter i spannet 7000-12000.

Jag har däck som passar både lite enklare off road och asfalt. Samt dubbat på vintern. Grova däck kan kännas riktigt tröga när man bara vill rulla hem med en liter mjölk i ryggan!
Citera
2025-08-24, 17:39
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Trek Marlin är väl hyfsade mountainbikes för priset, finns några olika varianter i spannet 7000-12000.

Jag har däck som passar både lite enklare off road och asfalt. Samt dubbat på vintern. Grova däck kan kännas riktigt tröga när man bara vill rulla hem med en liter mjölk i ryggan!
Tack för tips och info.Skall kolla upp Trek Marlin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in