• 4
  • 5
2025-08-23, 06:05
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de får ha med sig hur många handgranater som helst när de flyger. Iranska diplomater som flyger med 10 kg dynamit. Nya syriska regimen direkt från IS för ta med sig sina Kalashnikovs på planet. Hur undviker jag flyg med diplomater ombord?
Det stämmer kanske fortfarande i Sverige att diplomater kan släpa med sig vad som helst. Men knappast i t ex USA och jag antar att länder vars diplomaters väskor genomsöka också genomsöker amerikanska diplomaters baggage. Brukar fungera på det sättet.
Citera
2025-08-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det stämmer kanske fortfarande i Sverige att diplomater kan släpa med sig vad som helst. Men knappast i t ex USA och jag antar att länder vars diplomaters väskor genomsöka också genomsöker amerikanska diplomaters baggage. Brukar fungera på det sättet.

Som jag skrev ovan så skriver TSA på sin egen hemsida att man varken röntgar eller öppnar diplomatiska väskor.
Citera
2025-08-23, 07:20
Medlem
Diplomater är skyddade från att gripas och åtalas. Men det innebär inte att de kan röra sig fritt på privat egendom eller skyddade miljöer typ flygplatser och andra skyddsobjekt.

Vill diplomaten inte genomgå säkerhetskontroll så behöver inte flygbolaget/flygplatsen släppa ombord honom.

Inkräktar diplomaten på din egendom kan du avhysa eller hindra denne.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2025-08-23, 08:41
Medlem
Berias avatar
Orkar inte läsa alla inlägg så det kanske redan är sagt, men ändå.

En diplomat har självfallet ingen imunitet som gör att de slipper en säkerhetskontroll på en flygplats eller annorstädes där säkerhetskontroller utförs. Om diplomaten har något hemligt som ska undgå att bli kontrollerat i en säkerhetskontroll så ska dessa saker finnas i en s.k "diplomatic pouch", dvs en väska eller behållare av något slag som är förseglad enligt reglerna för "diplomatic pouches". Normalt har bäraren av denna "pouch" också med sig ett officiellt brev från landets ambassad el dyl. som säger att innehavaren av diplomatpasset har uppdraget att transportera denna "pouch" från land a till land b. Denna "pouch" får inte genomsökas och heller inte scannas på något sätt, alltså inte undersökas med mikrovågor eller röntgen.

Finns således ingen anledning för en diplomat att vägra att bli kroppsvisiterad i en säkerhetskontroll då denne aldrig har något "hemligt" som kan hittas. Allt som är hemligt transporteras i "diplomatic pouches"....exvis krypteringsutrustning, hemliga sändare, brev, etc. Vapen, sprängmedel, gift, narkotika och annat farligt är självfallet förbjudet att transportera i en "pouch".

Således, denna diplomat måste antingen vare en nybörjare som inte fattat....eller en idiot.
Citera
2025-08-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Diplomater som reser med diplomatpass åtnjuter diplomatisk immunitet enligt Wienkonventionen, vilket innebär att de är okränkbara gentemot mottagarstatens rättssystem och inte kan utsättas för visit, frihetsberövande eller åtal i det landet så länge immuniteten gäller. Detta inkluderar att polisen inte får visitera dem, visitera deras fordon eller behandla dem som vanliga medborgare, även i säkerhetskontroller som på Arlanda.

Nja. Diplomat kan vägras resa om hen inte genomgår en säkerhetskontroll. Väska får kontrolleras (kan vägras) om den inte är diplomatisk post. Diplomaten kan skrika Wienkonventionen hur mycket de vill. Flygbolaget** (Piloten/befällhavaren) kan vägra lyfta flygplanet. Diplomaten kan vägra, men då är det inte säkert han får följa med flygplanet. För det bestämmer flygkaptenen inte diplomaten.

Och det är säkert så att flygbolagen, som använder Arlanda* har kommit överens med Arlanda hur fnoskiga diplomater ska behandlas. Dvs ingen båge/säkerhetskoll och möjlig visitering betyder ingen avresa. Vissa flygplatser löser det genom att Diplomater har en egen mer privat säkerhetskontroll.

*Jag gissar att det är samma standard i Norden och kanske EU.

**Vissa flygbolag på vissa flygplatser tillåter ej säkerhetskontrollerade diplomater flyga om de eskorteras av säkerhetspersonal under resan. Men jag tror inte en afrikansk diplomat har råd med det och Arlandas flygbolag godkänner det i normalfallet.
Citera
2025-08-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jaha... Då kan de väl resa på andra sätt, om de inte vill följa reglerna på Arlanda.

Precis. Diplomaten kan vägra. Men då kan han vägras resa och får resa vidare på annat sätt. Det går inte att tvinga diplomaten. Men diplomaten ställs inför valet. Bil till Afrika eller säkerhetskontroll.
Citera
2025-08-23, 16:09
Medlem
Morgonrodnads avatar
Notera att Arlanda har en särskild VIP-mottagning med diskretare säkerhetskontroll som alla ambassadörer får gå igenom. Diplomater av särskild rang måste dock som alla andra betala om de vill använda VIP-ingången.
Citera
2025-08-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Diplomater åtnjuter immunitet och reser med diplomatpass. I Arlanda-fallet har polisen inte rätt att kroppsvisitera, men de gjorde det ändå.

Så kan det ju vara.
Men hur mkt man än tvättar och borstar en lortig gris, så är det fortfarande en gris.

Har man inte lärt sig hur man ska bete sig ute bland vanligt folk?
Citera
2025-08-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Blinkar och tjuter det i larmbågen när man blir slumpvald ?
Ja det gör det, blev utvald jämt hela tiden.
Men när jag blev utvald kan jag gå lugnt. 😂
Citera
2025-08-23, 20:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Det strider mot artikel 27 i Wienkovententionen så det är inte direkt sannolikt, din mupp. Amerikanska luftfartsverket:

"TSA exempts diplomatic and consulary bags from x-ray screening and opening".

Diplomatiska väskor och deras kurirer åtnjuter båda immunitet.
https://treaties.un.org/doc/Treaties.../Ch_III_3p.pdf
Punkter 3 och 4 i artikel 27:
Citat:
3* The diplomatic bag shall not be opened or detained.
4* The packages constituting the diplomatic bag must bear visible
external marks of their character and may contain only diplomatic
documents or articles intended for official use.
Så ryssens, eller vad det nu handlar om, resväska, jacka och liknande bör få undersökas som vanligt av säkerhetskontrollen.
Och jag hittar inget i den där konventionen som ger diplomater rätt att resa med kommersiellt flyg.
Citera
2025-08-23, 22:36
Medlem
Janina-Kazarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Ren skandal att utsätta en diplomat för den skiten när dom har immunitet. Ja han var från Ryssland.

Nej, diplomaten i fråga var från Norge.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in