Citat:
Ursprungligen postat av
ReAnimater
Hej! Jag har självdiagnosticerat mig med lättare variant av IBS (symtomen har pågpått under flertal år) och den har blivit bättre av att jag börjat äta havregrynsgröt (fiber) när jag är hungrig. Jag fick ett tips om att prova probiotika och postbiotika men när jag läser om dom så har jag svårt att skilja på vilken som passar bäst vid exempelvis IBS.
Apoteket har av någon anledning 20% på all probiotika så det är ett gyllene tillfälle att prova men samtidigt vill jag inte köpa något i onödan. Jag vet såklart att det är viktigt för magen och tarmen att man har ett sunt liv och inte lita alltför mycket på läkemedel för att skapa symbios i kroppen.
Så till min fråga, är det pro eller postbiotika man ska använda sig utav när man har obalans i mag/tarmkanalen?
Snabbt och förenklat svar:
Postbiotika är de ämnen som uppstår när probiotika omvandlas i matsmältningssystemet.
Det kan delvis jämföras med skillnaden mellan att äta en frukt som är rik på C-vitamin eller att ta ett C-vitamin piller.
Jag skulle nog rekommendera att du äter probiotika eftersom man ofta får i sig andra nyttigheter "på köpet". Postbiotika kan vara bra för de som är överkänsliga mot vissa ämnen i probiotikan.
Men billigast och naturligast, är ju att äta fermenterad mat och yogurtliknande produkter.
Instämmer med föregående talare, angående saker du ska undvika eller åtminstone dra ned på.