2025-08-22, 00:43
Medlem
Får man ingen hjälp med mediciner är min erfarenhet att hålla lägenheten/rummet riktigt kallt innan man går till sängs.

Dom Japanska ninjorna tog alltid enligt sägen ett kallt bad för att sova gott inför en strid.

Värt att prova!
Citera
2025-08-22, 13:32
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Testa rejäla doser B-vitamin (2-3 B-forte dagligen) särskilt mot slutet av dagen - och även kalcium. B-vitamin benämns ibland "the sleep vitamin" i USA.

https://www.kronansapotek.se/Kronans...AaAnMpEALw_wcB
Jag håller med om att b-complex och ffa b1 är bra för sömn, i kombination med magnesium.
Men det där med 2-3 st dagligen? Ingen risk med för hög dos? På den burk du länkar är instruktionen 1 st tablett per dag. Många andra b-complex är också 1 st per dag. Har iaf hört att b12 kan vara skadligt i för höga doser.

TS kan börja med b-complex, enligt vad instruktion på burken är + magnesium. Minska ner på gymmandet till 2-3 ggr 45 min(exkl uppvärmning) pass i veckan.
Citera
2025-08-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är precis tvärtom för mig. Tar jag ut mig extremt mycket fysiskt finns inte en chans att jag somnar på kvällen. Tar jag ut mig om jag har oro så blir oron värre. Har jag problem av något slag så funkar det mycket bättre med låggradig motion.

Nånstans runt 10 km lätt löpning så bränner du stresshormoner.

Spring inte ett Marathon varje dag.

Inga piller är det viktigaste. Tänk att du är bara ett däggdjur som ska hänga på savannen, allt som inte är det är ett brott mot din egna biologi.
Citera
2025-08-24, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokernegerhora
Nånstans runt 10 km lätt löpning så bränner du stresshormoner.

Spring inte ett Marathon varje dag.

Inga piller är det viktigaste. Tänk att du är bara ett däggdjur som ska hänga på savannen, allt som inte är det är ett brott mot din egna biologi.

LoL, men samma ansträngning ger inte samma uttröttande. Tror du en 18-åring och en 50-åring springer en mil samma?
Citera
2025-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
LoL, men samma ansträngning ger inte samma uttröttande. Tror du en 18-åring och en 50-åring springer en mil samma?

Du läser mina inlägg som en muslim läser innehållsförteckningen på mamma Scans köttbullar.

Klart jag inte gör jag har varit både 18 och 50. Vi äldre springer lite och promenerar mycket.
Citera
2025-08-31, 01:39
Medlem
Promenera 3 timmar dagligen tex 1-2 timmar på morgonen och sen igen på kvällen. Tråkigt i början men efter ett tag så blir det en vana.
Citera
2025-09-01, 00:01
Medlem
Masmos avatar
Kolla upp "DP Manual"
Citera
2025-09-02, 11:46
Medlem
SunshineSobotkas avatar
Är i samma båt som TS. Efter år av missbruk av benso, insomningstabletter och allt möjligt lider jag fortfarande av insomnia nästan 3 år senare. Det är hemskt, har nästan förlikat mig med att detta är något jag kommer att dras med förevigt.

Vad som hjälper mig att få några timmar sömn varje natt är neuroleptika i låga doser.
Tar quetiapine regelbundet, 25-50 mg. Det fungerar ganska bra även om det nästan aldrig blir 8h oavbruten sömn.
Jag tar även olanzapin vid krislägen, typ efter 4-5 dygn med extremt lite sömn. Detta är en riktig klubba för mig, en dos på 5 mg räcker. Tar ibland 10mg och sover typ 13h.

Hoppas det blir bättre!
Citera
2025-09-02, 12:09
Medlem
Du har redan testat KBT för insomni, men frågan är: har du kört ett riktigt sömndeprivationsprotokoll (sleep restriction therapy)? Det är stenhårt och obehagligt, men ibland det enda som faktiskt kan omprogrammera hjärnans relation till sömn. Skillnaden mot "vanlig KBT-i" är att det är nästan militär disciplin: du får en fast uppstigningstid och begränsad tid i sängen tills kroppen tvingas lära om.

Biofeedback, t.ex. HRV-träning eller neurofeedback, används ibland i svåra fall där klassisk terapi inte räcker.

Det är ditt nervsystem som styr sömnen. Och du kan styra nervsystemet med hjärnan. Vilket betyder att om du kommer på hur du kan använda den för att påverka nervsystemet, så kommer dina problem sluta.

Jag läste faktiskt om detta i skolan för några månader sedan:
Ljuset registreras via ögats näthinna. Inte via de vanliga syncellerna (stavar/tappar), utan genom särskilda ljuskänsliga ganglieceller (ipRGC) som är extremt känsliga för blått ljus. Signalen går direkt till SCN → som sedan ställer in hela kroppens klocka. Det är därför ljus på morgonen är som att trycka på en "reset-knapp" för dygnsrytmen.

Om du kan komma på hur du kan använda detta till din fördel borde du kunna lösa det. Blått ljus kommer från skärmar osv.
Citera
2025-09-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtforskandeIndivid
... Men det senaste halvåret har jag i samråd med min läkare på Sömnmedicin fått prova ett annat läkemedel. Detta läkemedel tar jag i kombination med Iktorivil (1 mg, lågdos som jag tar som stöd).
Läkemedlet heter QUIVIVIQ 50 mg. Det är relativt nytt och tyvärr ingår det inte i högkostnadsskyddet. Det är dyrt, ca 750-800 kr för 30 tabletter.

Jag tycker att du absolut borde prova detta. Vissa nätter hjälper det mig inte alls men för det mesta hjälper det bra. Inte att jag sover 7-8 timmar utan uppvaknanden och känner mig utvilad. Men det får mig att somna fortare (om jag inte kämpar emot), får mig att vakna färre gånger per natt och lättare att somna om och att sova lite längre.

Så det är mitt tips. Jag har väldigt mycket erfarenhet kring insomni och sömnsvårigheter. Denna medicin KAN vara till din hjälp. Första gången jag tog det låg jag vaken hela natten för jag var livrädd för biverkning i form av sömnparalys som en del upplever. Som tur är har jag inte fått några större biverkningar.

FASS-text om QUIVIVIQ: https://www.fass.se/m/produkt/202103...lth/tabproduct

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag gissar att du letar efter en tablett du kan ta. Så är det alltid. Helst något knark. Annat funkar ju inte. Jag har varit med förr, så att säga.

Om du mot förmodan är den första på Flashback jag har sett som inte vill ha knark utan faktiskt vill sova bättre och kan tänka dig arbeta för det så läs detta:

https://www.1177.se/globalassets/117...a/sov-gott.pdf

Och sen kan du citera mig så kommer jag tillbaka så går vi igenom ifall du verkligen gjort allt som rekommenderas där.

Frågade läkaren på vårdcentralen för ca 1/2 år sedan efter just QUVIVIQ (inte narkotika), men han hade inte ens hört talas om det och sa att detta kan han inte skriva ut. Fick bli zopiklon (narkotikaklassat i lägsta klassen), som han kände sig bekväm med.
Fick en stark känsla av att läkarna på vårdcentralen bara följer en instruktionsbok...
Citera
2025-09-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingervarm
Du skriver att du egentligen inte är på jakt efter ytterligare en medicin, men jag vill ändå tipsa om ett läkemedel som skulle kunna hjälpa. Klonidin (Catapressan, finns flera generika), sänker blodtrycket och har både smärtlindrande och sederande egenskaper. Det är inte många läkare som tänker på denna substans när det gäller just sömnrubbningar. Den är inte beroendeframkallande och/eller narkotikaklassad, så läs på om den och framför idén till din läkare om du ändå skulle vilja prova läkemedelsspåret.

Klonidin i tablettform avregistrerades år 2005.
Kvar finns endast injektionsvätska, vilket förmodligen kan vara svårt att få recept på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in