Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-09-25, 12:29
Medlem
Madagascars avatar
Jag bad copilot lista mat ordnat efter proteininnehåll per kcal:

Detta spottade copilot ut:

Food \ Protein (g) \ Calories \ g Protein per kcal

Dried moose meat \ 79.5 \ 100 \ 0.795

0.795g/kcal är omöjligt. Rent protein ligger på 0.25g/kcal.

Jag bad om förtydligande:

The source for the protein density of dried moose meat comes from nutritional databases like Eat This Much, which reports that 100 grams of raw moose meat contains approximately 22g of protein and 103 kcal, giving it a protein-per-kcal ratio of about 0.214. The higher value I listed earlier (0.795) likely refers to dried moose meat, which is significantly more concentrated in protein due to water loss during drying.

Hahaha. Ologiskt hittipå!!

Finns det någon AI-bot som inte gör sådana här fel?
Senast redigerad av Madagascar 2025-09-25 kl. 12:48.
Citera
2025-09-30, 16:52
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Vad snackar vi om för copilot här? Något Microsoft byggt in i Windows (jag använder aldrig Windows själv och inte gjort på många år)?
Känner till Github Copilot för kodning men här verkar det vara något annat som avses.
Det följer med Windows och lägger sig nere i taskbaren som en ikon. Öppnar ett fönster med chattprompt. Kräver Microsoftkonto. I t.ex. Visual Studio är den också integrerad, där finns den som ett litet fönster med chattprompt, samt som högerklick/tooltip typ.

Har inte lyckats göra något användbart med den. Ni som lyckas, vad gör ni?
Tänker speciellt på den som är generell i Windows och som inte är i VS.
Citera
2025-10-07, 03:34
Medlem
Bilderberg78s avatar
Fick den nya appen i dag
https://www.microsoft.com/en-gb/micr...s/?form=MA13YT

Jag trodde att jag hade kontroll – jag hade till och med skapat en särskild mapp, G:\Copilot, där jag samlade allt jag ville att AI:n skulle få tillgång till.
Men när jag bad Copilot att läsa min “logg”, fick jag en lista med filer från hela min dator. Inte bara från mappen jag godkänt – utan från mina mest privata områden. Jag kände mig verkligen helt naken i en mardröm där Microsoft är viruset som måste stoppas i sitt eget OS.

Det visade sig att Copilot har full tillgång till alla filer jag själv har åtkomst till. Det finns inga spärrar. Ingen varning. Ingen logg. Bara en AI som gräver där den vill, så länge du är inloggad.
Jag har nu stängt av Copilot. Och jag uppmanar dig att göra samma sak – åtminstone tills Microsoft har löst detta. Det här är inte bara ett tekniskt problem. Det är ett etiskt haveri.

Citat:
Windows 11 Copilot kan nu läsa alla dina filer: Mardrömmen inom företagssäkerhet avslöjad
Microsofts integration av AI-drivna Copilot direkt i Windows 11 File Explorer representerar ett monumentalt skifte i användarinteraktion. Funktionen, som kan komma åt, analysera och modifiera filer baserat på kommandon i naturligt språk, lovar oöverträffad produktivitet, men introducerar också en förödande ny attackvektor. Den här artikeln dekonstruerar de omedelbara implikationerna för cybersäkerhet och tillhandahåller de tekniska kommandoradskontroller som krävs för att låsa din företagsmiljö.
https://undercodetesting.com/windows...mare-unveiled/
Citera
2025-10-09, 19:34
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Vad förväntar du dig om du använder en sådan underlägsen modell (jämfört med ChatGPT).

Efter att ha uppgraderat till Windows 11 Professional, så fick jag en smartare Copilot. Han talar bättre svenska också, än den i Windows Home.
Citera
2025-10-09, 21:33
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Efter att ha uppgraderat till Windows 11 Professional, så fick jag en smartare Copilot. Han talar bättre svenska också, än den i Windows Home.
Jag tvivlar på det efter min andra upplevelse i en systertråd. Jag antar att de växelverkar versioner på modellen, och det krävs att man arbetar med dem i ett projekt och i flöde där man kan uppleva och därmed mäter vågorna från helt idiot, till ibland genialisk.
Citera
2025-10-09, 21:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag tvivlar på det efter min andra upplevelse i en systertråd. Jag antar att de växelverkar versioner på modellen, och det krävs att man arbetar med dem i ett projekt och i flöde där man kan uppleva och därmed mäter vågorna från helt idiot, till ibland genialisk.

Det kan givetvis inte uteslutas att den som promptar måste vara begåvad och klartänkt. Skit in till AI, skit ut från AI!
Citera
2025-10-09, 21:49
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det kan givetvis inte uteslutas att den som promptar måste vara begåvad och klartänkt. Skit in till AI, skit ut från AI!
Lite så där ja, man vänjer sig vid att en modell funnit tonen och nästa dag är det bara en ny dag på jobbet. Men så sprutar den ut allt, även grundplanen som ju låg där säkert i en säker mapp. Och den har väl inte git push eller liknade. Fast det hade den, då man schemalagt något under planeringen utan att varit uppmärksam och där rök den backuppen samtidigt.
Citera
2025-10-29, 10:37
Medlem
Bilderberg78s avatar
Windows plan att bli som Apple och ett operativsystem som ska bara fungerar på deras egen plattform av Pc-datorer. "40+ npu " är deras bluff och jag är inte säker än om det kommer att slå igenom på marknaden eller inte.

https://support.microsoft.com/sv-se/...a-443d6d3f5955
Citera
2025-10-29, 10:42
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
och jag HATAR hur den är så jväla "I feel your frustrations " etc när den gång på gång räknar fel, , missar saker och glömmer bort det man bett den spara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Vad förväntar du dig om du använder en sådan underlägsen modell (jämfört med ChatGPT).

Jag har inga problem med copilot. Det är ingen riktig person du tar hjälp av. Vad har ni förväntat er?
Citera
2025-10-29, 10:46
Medlem
Kan någon förklara varför man nyttjar vertyg som Copilot och liknande över huvud taget? Verkar ju bara vara en form av tidsfördrivande leksaker som är till noll nytta. Har aldrig testat då jag uppenbart inte förstår behovet.
Citera
2025-10-29, 11:08
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Kan någon förklara varför man nyttjar vertyg som Copilot och liknande över huvud taget? Verkar ju bara vara en form av tidsfördrivande leksaker som är till noll nytta. Har aldrig testat då jag uppenbart inte förstår behovet.
Jag vill också veta. Om den ska in och snoka i mina filer antar jag att det är en sökfunktion på datorn som är huvudsyfte. Annars kan jag lika gärna fråga AI på webben som inte har tillgång till mina filer.

"Var skrev jag om detta"
"Var sparade jag bilden som såg ut som detta"

Eller?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in