2025-08-18, 12:19
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej, nej. Söker aldrig på något.
Men i Finder, i menyn, finns det "senaste". Här kan man se alla filer som man har öppnat. Detta vill jag inte ska synas. Men om jag högerklickar och raderar, slängs själva ursprungsfilen istället för att endast ta den bort från "senaste".
Jag provade precis själv för att försöka förstå hur du menar. Jag har inte ens ett alternativ för att ta bort filen vid högerklick. Däremot fungerar command+delete som vanligt, och då blir det mycket riktigt som du säger att hela filen tas bort.

Vart är du i systemet? Öppnar du ett finderfönster och klickar på ”klockan” senaste? Eller kör du command+space och bara får upp sökrutan och går den vägen?
Citera
2025-08-18, 12:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Jag provade precis själv för att försöka förstå hur du menar. Jag har inte ens ett alternativ för att ta bort filen vid högerklick. Däremot fungerar command+delete som vanligt, och då blir det mycket riktigt som du säger att hela filen tas bort.

Vart är du i systemet? Öppnar du ett finderfönster och klickar på ”klockan” senaste? Eller kör du command+space och bara får upp sökrutan och går den vägen?

Precis; finderfönster och klickar på "klockan" efterföljt av senaste. Det är dessa filer jag vill ta bort. Men om jag raderar de, raderas ursprungsfilen. Otroligt dumt.
Citera
2025-08-18, 12:32
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Precis; finderfönster och klickar på "klockan" efterföljt av senaste. Det är dessa filer jag vill ta bort. Men om jag raderar de, raderas ursprungsfilen. Otroligt dumt.
Hmm..

Ok, nu vet jag åtminstone att jag missförstod dig. Om jag får fråga dig så här, vad är ditt syfte med att du går in under senaste och vill ta bort saker? För jag ser egentligen inget fel med att operativsystemet ger dig möjligheten att gå den vägen för att hitta något. Det är en hårdkodad funktion i systemet. Det du kan göra är att dölja ”klockan” helt, men jag är inte säker på vad syftet med det skulle vara.
Citera
2025-08-18, 16:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Hmm..

Ok, nu vet jag åtminstone att jag missförstod dig. Om jag får fråga dig så här, vad är ditt syfte med att du går in under senaste och vill ta bort saker? För jag ser egentligen inget fel med att operativsystemet ger dig möjligheten att gå den vägen för att hitta något. Det är en hårdkodad funktion i systemet. Det du kan göra är att dölja ”klockan” helt, men jag är inte säker på vad syftet med det skulle vara.

För att jag kanske öppnar några filer som jag inte vill att min partner ska se
Citera
2025-08-18, 17:16
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
För att jag kanske öppnar några filer som jag inte vill att min partner ska se
Kan ni inte bara ha varsin profil på burken då? Om ni tvunget måste dela på en maskin. Det är väl den enklaste lösningen på problemet.

En annan variant är att du kollar upp hur man gör filer dolda. Det bör gå att göra, men det är inget jag har koll på. Det finns säkert nån här som kan tipsa dig om hur man gör. =)
Citera
2025-08-19, 08:34
Medlem
systems avatar
Underst i menyn ”senaste objekt” finns valet ”rensa menyn”. Det borde göra biffen fixad.
Citera
2025-08-19, 11:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Kan ni inte bara ha varsin profil på burken då? Om ni tvunget måste dela på en maskin. Det är väl den enklaste lösningen på problemet.

En annan variant är att du kollar upp hur man gör filer dolda. Det bör gå att göra, men det är inget jag har koll på. Det finns säkert nån här som kan tipsa dig om hur man gör. =)

Jodå. Men likväl..
Dolda filer skulle ju kunna gå. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Underst i menyn ”senaste objekt” finns valet ”rensa menyn”. Det borde göra biffen fixad.

Hittar inte detta. Men visst fanns detta förut?
Citera
2025-08-19, 11:39
Medlem
systems avatar
Citat:
Jodå. Men likväl..

Den finns där för mig.
Sequoia 15.6
Citera
2025-08-22, 18:45
Medlem
Citat:
Jodå. Men likväl..

I Systeminställningar, gå till Kontrollcenter, sen längst ner sätt "Senaste dokument, appar och servrar" till 0. Kanske behöver du också lyckas med den här rensningen system tipsat om.
Citera
2025-08-26, 08:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
I Systeminställningar, gå till Kontrollcenter, sen längst ner sätt "Senaste dokument, appar och servrar" till 0. Kanske behöver du också lyckas med den här rensningen system tipsat om.

Hej.
Ber om ursäkt för sent svar. Varit på resande fot.
Tyvärr hjälpte inte ditt förslag. Det stod dessutom redan på 0. Men likväl tack för din hjälp.
Citera
2025-08-26, 22:33
Medlem
GreatKingRat76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis

Denna inställning styr antalet som visas under menyn "Senaste objekt" i Apple-menyn.

"Senaste" som visas i Finder-fönster är i princip en smart mapp som visar de senaste öppnade filerna, jag har inte heller lyckats hitta något sätt att styra vad som visas där. Du kan förstås ta bort den helt. Vill du inte göra det, om du ändå vill ha kvar funktionen, skulle en lösning kunna vara att ersätta den i vänsterspalten med en egen smart mapp där du har ställt in egna kriterier vad som ska visas och, framförallt i detta fall, vad som inte ska visas.
Citera
2025-10-02, 21:17
Medlem
funplacess avatar
Citat:
I menyn i Finder, finns det "senaste". Hur får man bort innehållet i denna?
Det går fint att radera för hand. Men då försvinner filen även helt från datorn. Och det vill jag inte. Jag vill endast att filerna jag öppnar inte ska synas i "senaste".
“Senaste” i Finder är ingen riktig mapp — det är en smart sökning från Spotlight. Du kan inte ta bort enskilda poster där utan att radera originalfilen. Använd i stället:

Sluta visa den
Finder → Inställningar → Allmänt → “Nya Finder-fönster visar” → välj Hem eller Dokument.
Finder → Inställningar → Sidofält → avmarkera “Senaste”.

Ersätt med en egen säker “Senaste”
Finder → Arkiv → Ny smart mapp → klicka på + → lägg till regler (t.ex. “Senast öppningsdatum inom 7 dagar”) och klicka + igen för “Inget av följande finns i plats” för mappar du vill dölja. Spara och bocka “Lägg till i sidofält”.

Dölj vissa mappar från “Senaste”
Systeminställningar → Siri och Spotlight → Spotlight-integritet → lägg till mappar som inte ska indexeras. Allt i dessa mappar visas inte i “Senaste”. Enkelt knep: lägg känsliga filer i en mapp du lägger till här (t.ex. ~/Private).

Töm app-specifika listor
I många appar: Arkiv → Öppna senaste → Rensa meny. Det ändrar inte Finders “Senaste”, men tar bort historiken i appen.

OBS: Högerklick “Radera” i “Senaste” raderar originalet. Vill du bara slippa se filen, använd alternativ 2–3.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in