Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-08-20, 08:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jodå, det har jag visst det. Men för din skull, det är en HP-modell som kom i år eller möjligen förra året. i7-processor, 32 GB RAM, SSD, etc. Helt nyinstallerad också, endast använd i ca två månader.

Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Jag vet inte vad det är HP gör men det är bara skräp-produkter. Världens sämsta skrivare och datorer. Vi hade två rack-servrar ett tag med exakt samma spec och os. Hp-servern kunde ta 7-8 minuter att boota, den andra under en minut. Har haft ett antal olika HP-datorer genom åren och det är alltid samma sak, bara skräp. Dell har jag aldrig testat.

Privat har jag en ~12 år gammal HP 2570i med i7, 12 GB och SSD. Kör Linux Mint, som väl inte är den snabbaste distron, men den vaknar på 1 sek typ. Det som tar tid är att skriva i lösenordet.

Hade en av generationen innan som jobbdator (därav mitt användarnamn), den åkte med mig över jorden och råkade ut för all möjlig skit. Sandstormar, monsunregn, snöstorm, bilolycka. Den var så tålig att jag skaffade en privat, och den funkar som sagt utmärkt än. HP kanske blivit sämre på gamla dagar, precis som Microsoft.
Citera
2025-08-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpiper
Det är en vanlig missuppfattning att Mac-datorer ligger före Windows-datorer men egentligen är det tvärtom.
När Apple släppte M1 av Apple Silicon, så fanns det ingenting hos x86-lägret som ens kom i närheten sett till prestanda/watt.

Visst finns det kraftfullare kretsar från AMD och Intel om dessa matchas med lämplig GPU, men en liten M4 Max SoC är fortfarande ingen dålig krets.

För att hoppa tillbaka till frågan från TS, så beror uppstartstiden till stor del på hur Windows-datorn är konfigurerad för hibernate, standby, hybrid sleep m.m. samt vilka engergisparfunktioner som är igång.

Själv föredrar jag S3 Standby utan Hibernate, vilket är väldigt energieffektivt (klarar upp till en vecka i standby). Min Dell XPS 13 (2019) med denna inställning vaknar på 2-3 sekunder.

Numera kör många med S0 Modern Standby/Low Power Idle, där CPU, nätverk m.m. alltid är igång, vilket gör att datorn kan självurladdas över en natt om man har otur. Tanken är att datorn ska vakna direkt, men då den aldrig egentligen sov hittar datorn ofta på annat under tiden (läs Windows Defender)

Sedan har vissa drivrutiner (WiFi samt USB-dockor) en tendens att krascha vid väckning, vilket leder till att datorn kanske tar någon minut extra på sig att vakna.

Har även en MacBook M1 Pro 14" (2021). Skulle säga att den vaknar direkt med absolut noll fördröjning.

Kör dualboot med Ubuntu 24.04 LTS på min XPS och där är datorn igång på någon sekund.
Senast redigerad av Walkir 2025-08-20 kl. 22:43.
Citera
2025-08-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nu var det att vakna från standby vi pratade om, inte kallstart.
Då kan det ju inte skilja mycket....Min halvdana laptop startar ju ganska direkt från standby. Kallstarten tar ju längre tid.
Citera
2025-08-20, 23:55
Medlem
Det är skillnad på att M1 Silicon sprang om Apples egna Intel-maskiner men de springer inte om en Windows med tex en i9 + Nvidia GPU. Apples prat om prestanda per watt är mest marknadsföring. När M1 kom var det imponerande, men i proffsvärlden har Apple aldrig varit standard. Hollywood-studior kör nästan uteslutande Windows- eller Linux-arbetsstationer med Intel/AMD CPU:er och Nvidia RTX A6000 eller flera A100/H100 för rendering, VFX och AI. Samma gäller bilindustrin (simulering), forskning och spelutveckling – alla använder Nvidia + Windows/Linux för att kunna skala upp med hundratals GB VRAM, ECC-minne och CUDA-stöd. Apples Silicon är snabb för videoredigering i Final Cut, men i verkliga proffsmiljöer är det ingen som väljer Mac för tunga produktionsjobb.
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
När Apple släppte M1 av Apple Silicon, så fanns det ingenting hos x86-lägret som ens kom i närheten sett till prestanda/watt.

Visst finns det kraftfullare kretsar från AMD och Intel om dessa matchas med lämplig GPU, men en liten M4 Max SoC är fortfarande ingen dålig krets.

För att hoppa tillbaka till frågan från TS, så beror uppstartstiden till stor del på hur Windows-datorn är konfigurerad för hibernate, standby, hybrid sleep m.m. samt vilka engergisparfunktioner som är igång.

Själv föredrar jag S3 Standby utan Hibernate, vilket är väldigt energieffektivt (klarar upp till en vecka i standby). Min Dell XPS 13 (2019) med denna inställning vaknar på 2-3 sekunder.

Numera kör många med S0 Modern Standby/Low Power Idle, där CPU, nätverk m.m. alltid är igång, vilket gör att datorn kan självurladdas över en natt om man har otur. Tanken är att datorn ska vakna direkt, men då den aldrig egentligen sov hittar datorn ofta på annat under tiden (läs Windows Defender)

Sedan har vissa drivrutiner (WiFi samt USB-dockor) en tendens att krascha vid väckning, vilket leder till att datorn kanske tar någon minut extra på sig att vakna.

Har även en MacBook M1 Pro 14" (2021). Skulle säga att den vaknar direkt med absolut noll fördröjning.

Kör dualboot med Ubuntu 24.04 LTS på min XPS och där är datorn igång på någon sekund.
Citera
2025-08-21, 05:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir

Bra inlägg och bra jämförelser, tackar för det!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in