Citat:
Ursprungligen postat av
Peterpiper
Det är en vanlig missuppfattning att Mac-datorer ligger före Windows-datorer men egentligen är det tvärtom.
När Apple släppte M1 av Apple Silicon, så fanns det ingenting hos x86-lägret som ens kom i närheten sett till prestanda/watt.
Visst finns det kraftfullare kretsar från AMD och Intel om dessa matchas med lämplig GPU, men en liten M4 Max SoC är fortfarande ingen dålig krets.
För att hoppa tillbaka till frågan från TS, så beror uppstartstiden till stor del på hur Windows-datorn är konfigurerad för hibernate, standby, hybrid sleep m.m. samt vilka engergisparfunktioner som är igång.
Själv föredrar jag S3 Standby utan Hibernate, vilket är väldigt energieffektivt (klarar upp till en vecka i standby). Min Dell XPS 13 (2019) med denna inställning vaknar på 2-3 sekunder.
Numera kör många med S0 Modern Standby/Low Power Idle, där CPU, nätverk m.m. alltid är igång, vilket gör att datorn kan självurladdas över en natt om man har otur. Tanken är att datorn ska vakna direkt, men då den aldrig egentligen sov hittar datorn ofta på annat under tiden (läs Windows Defender)
Sedan har vissa drivrutiner (WiFi samt USB-dockor) en tendens att krascha vid väckning, vilket leder till att datorn kanske tar någon minut extra på sig att vakna.
Har även en MacBook M1 Pro 14" (2021). Skulle säga att den vaknar direkt med absolut noll fördröjning.
Kör dualboot med Ubuntu 24.04 LTS på min XPS och där är datorn igång på någon sekund.