2025-08-17, 22:15
Medlem
handtralalas avatar
Full disclosure: jag använder endast Windows-datorer från jobbet, privat har jag ingen dator alls. Noterar dock att varenda Windows-dator jag haft åtminstone de senaste 6-7 åren är absurt långsamma på att vakna från standby. Nu är detta förvisso som sagt företagsdatorer (från stora företag) men bara att öppna en dator som är igång kan ta över en halv minut innan desktop ens syns och sen ännu längre innan den faktiskt är användbar. Kallstart är ännu värre, flera minuters tuggande när man loggar in. Jag kan köpa att det var så typ 1995 men det vi lever i framtiden nu. Hur kan Windows-datorer vara så här kassa?
Citera
2025-08-17, 22:20
Medlem
franges avatar
Låter som att det är riktigt djävla kassa gamla runkdatorer du har. Min tar knappt 3-4 sekunder från det att man trycker igång den från energisparläge tills man kan logga in och är på skrivbordet (Win 11).
Citera
2025-08-17, 22:22
Medlem
kalkryggars avatar
Du har nog en väldigt dålig dator då i så fall för mina Windowsdatorer går igång på ett kick. Långt under minuten skulle jag säga.
Citera
2025-08-17, 22:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Låter som att det är riktigt djävla kassa gamla runkdatorer du har. Min tar knappt 3-4 sekunder från det att man trycker igång den från energisparläge tills man kan logga in och är på skrivbordet (Win 11).

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du har nog en väldigt dålig dator då i så fall för mina Windowsdatorer går igång på ett kick. Långt under minuten skulle jag säga.

Men det är det som är grejen, det är generellt bra grejer. Har haft bärbara arbetsstationer som klarar tung 3d och CAD, 32 GB minne, i7-processor, snabb/stor SSD. Inte det värsta av det värsta men det borde liksom ändå gå rimligt snabbt, men det gör det inte. Som sagt, det är inte en dator vi pratar om heller utan tre-fyra stycken olika under de senaste åren.
Citera
2025-08-17, 22:50
Avslutad
Nu är jag ingen expert men har inte jobbdatorer tunga program/system som fullkomligt slukar prestanda och kraft ur datorn? Som jämförelse kan jag nämna mina hemdatorer som knappt har några program installerade förutom webbläsare och dessa startar blixtsnabbt upp.
Citera
2025-08-17, 23:15
Medlem
5-10 sek för mig
Citera
2025-08-17, 23:18
Medlem
StigAllans avatar
Jobbet ditt har snålat in på datorn du använder.
Tycker att du ska se till att få en arbetsdator som kostar kring 15 tusen så räcker den några år.
Citera
2025-08-17, 23:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Svaret är företagsdatorer. Min privata startar på några sekunder. Frågade en på it-avdelningen på ett tidigare jobb varför datorn tog en halv evighet att starta och svaret var att man körde någon form av säkerhetsgenomgång för att se att datorn inte var "smittad".
Citera
2025-08-17, 23:35
Medlem
DonaldBidens avatar
Sömn eller hibernering?
Citera
2025-08-17, 23:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Svaret är företagsdatorer. Min privata startar på några sekunder. Frågade en på it-avdelningen på ett tidigare jobb varför datorn tog en halv evighet att starta och svaret var att man körde någon form av säkerhetsgenomgång för att se att datorn inte var "smittad".
Så är det, en massa grejer ska göras vid väckning.
Jag stänger av och slår på datorn istället, går fortare, inbillar jag mig!
Citera
2025-08-18, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Men det är det som är grejen, det är generellt bra grejer. Har haft bärbara arbetsstationer som klarar tung 3d och CAD, 32 GB minne, i7-processor, snabb/stor SSD. Inte det värsta av det värsta men det borde liksom ändå gå rimligt snabbt, men det gör det inte. Som sagt, det är inte en dator vi pratar om heller utan tre-fyra stycken olika under de senaste åren.
Låter märkligt att en PC med 32Gb ram tar över en halv minut!
Min enkla Laptop har bara 8Gb ram och startar från scratch på 10-15 sekunder.
Citera
2025-08-18, 01:27
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hur kan Windows-datorer vara så här kassa?

Jag klockade min nyss, 5,2 sekunder från standby till att kunna skriva på den. Det är inte långsamt och kasst. Den mac jag hade förut var betydligt långsammare och den var också väldigt långsam från det att man slog på datorn tills att skrivbordet och ikonerna längst ned laddat klart. Där kan man snacka om en halvminut och mer än så. Så långsam har inte en enda PC varit som jag haft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in