2025-08-17, 18:27
Medlem
Detta är en del i att EU direkt ska beskatta produkter som innehåller nikotin och (kanske) även tobak i EU. EU brukar inte centralt beskatta medlemsländer och har tidigare direkt lagt skatter på tobak eller nikotin.

Svenska politiker är emot detta och har klagat, men de kan faktiskt stoppa det medelst veto. Det är så vitt jag minns del av en budget som alla medlemsstater måste godkänna.

Så det är upp till bevis om våra politiker kommer stoppa det när det verkligen gäller.

Finns någon fara för vanligt svenskt snus? Jag tror inte det men är inte säker...

Men vad tycker ni om en sådan skatt och hur skulle den påverka er om den införs?
Citera
2025-08-17, 18:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta är en del i att EU direkt ska beskatta produkter som innehåller nikotin och (kanske) även tobak i EU. EU brukar inte centralt beskatta medlemsländer och har tidigare direkt lagt skatter på tobak eller nikotin.

Svenska politiker är emot detta och har klagat, men de kan faktiskt stoppa det medelst veto. Det är så vitt jag minns del av en budget som alla medlemsstater måste godkänna.

Så det är upp till bevis om våra politiker kommer stoppa det när det verkligen gäller.

Finns någon fara för vanligt svenskt snus? Jag tror inte det men är inte säker...

Men vad tycker ni om en sådan skatt och hur skulle den påverka er om den införs?
Sverige vill alltid vara "bäst i klassen" när det kommer till EU. Vi kommer inte göra ett skit för att stoppa detta, utan bara klaga på hemmaplan.
Citera
2025-08-17, 18:34
Medlem
Klart det här kommer stoppas. Chat Control kommer inte stoppas, men snuset rör man inte i Sverige, då blir det inbördeskrig. Övervakning, fine - MEN INTE SNUSET! Vad som helst förutom vårt fina snus.
Senast redigerad av Techbilly 2025-08-17 kl. 18:39.
Citera
2025-08-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sverige vill alltid vara "bäst i klassen" när det kommer till EU. Vi kommer inte göra ett skit för att stoppa detta, utan bara klaga på hemmaplan.

Ok, men då är det fullt möjligt skatten kommer öka med 700%.
Citera
2025-08-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Klart det här kommer stoppas. CC kommer inte stoppas, men snuset rör man inte i Sverige, då blir det inbördeskrig. Övervakning, fine - MEN INTE SNUSET! Vad som helst förutom vårt fina snus.

Vad är CC? Det var enligt en artikel lite möjlig slippery slope. Typ om EU direkt kan beskatta vissa produkter kan de sen möjligen göra det samma med andra...
Citera
2025-08-17, 18:40
Medlem
Citat:
Vad är CC? Det var enligt en artikel lite möjlig slippery slope. Typ om EU direkt kan beskatta vissa produkter kan de sen möjligen göra det samma med andra...
Jag förtydligade med en edit.
Citera
2025-08-17, 18:44
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Klart det här kommer stoppas. Chat Control kommer inte stoppas, men snuset rör man inte i Sverige, då blir det inbördeskrig. Övervakning, fine - MEN INTE SNUSET! Vad som helst förutom vårt fina snus.
Det handlar inte om vårt fina, svenska snus utan skitprodukter med fyllnadsmassa dränkt i nikotin. Alltså inte tobaksprodukter.
Citera
2025-08-17, 18:45
Avslutad
Det är väl ganska självklart att vitt snus är prio för EU att få bort från marknaden. Med alla dess exotiska smaker lockas ju ungdomar att börja snusa till skillnad från Ettan Grov eller General som nog inte lockar särdeles många unga, framförallt inte tjejer när de ska stå och köpa snus.
Citera
2025-08-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det handlar inte om vårt fina, svenska snus utan skitprodukter med fyllnadsmassa dränkt i nikotin. Alltså inte tobaksprodukter.
Ja men vi har många bögar i landet som snusar den där skiten också, det kommer bli mord & brand.
Citera
2025-08-17, 18:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
I normala fall skulle jag vara böjd att hålla med dig men snuset är något av en helig ko för oss i Sverige, liksom fri fart på tyska autobahn eller rätten att äga vapen i USA.

Det här är ett av få fall där jag tror att Sverige faktiskt skulle vara villigt att trotsa EU.

Skulle priset på snus sjudubblas så att en dosa kostade mer än 300 kr, så har man i praktiken förbjudit snus. Ingen skulle finna sig i de priserna.
Citera
2025-08-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Det är väl ganska självklart att vitt snus är prio för EU att få bort från marknaden. Med alla dess exotiska smaker lockas ju ungdomar att börja snusa till skillnad från Ettan Grov eller General som nog inte lockar särdeles många unga, framförallt inte tjejer när de ska stå och köpa snus.

Vanligt snus finns också med exotiska smaker men får inte säljas i andra EU-länder. De får dock importera det och på en sajt jag kollade blir det billigare än i Sverige...
Citera
2025-08-17, 18:58
Avstängd
Citat:

Om en snusdosa skulle kosta 250 kr då skulle jag nog sluta. Men förslaget är jättedåligt. Det är fastslaget att det är mycket bättre att snusa än att röka och vi vet alla att det är väldigt vanebildande. Snus är ett hälsosamt alternativ till rökning och borde egentligen bli billigare för att få folk att sluta röka. Nikotinplåster och liknande borde vara skattefritt och subventionerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in