2025-08-16, 19:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Lambdasonden
Låter troligt, men brukar inte besiktningen gnälla om den är kass? Har aldrig haft det problemet.

Skulle tro dålig kompression på en cylinder, men det borde också besiktningen gnälla på.

Edit. Tar tillbaka det med kompression då jag haft det på en gammal Ford, den gick dåligt (på fem burkar när den var kall) Men när den blev varm gick den på alla sex.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-08-16 kl. 19:58.
Citera
2025-08-16, 20:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Hade varit intressant med ett komp.test.

En 98:a har bara en tändspole
(Märk väl att TS har skrivit fördelarlock + rotor)
Ja, har nån vitblock fördelare och rotor? Har inte alla COP?
Citera
2025-08-16, 21:35
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, har nån vitblock fördelare och rotor? Har inte alla COP?
Det kom först -98 med introduktionen av S80.
S/V70 fick det senare under -99 i samband med can-bus och det ökända Magneti Marelli-spjällhuset.
Citera
2025-08-16, 22:08
Medlem
Varför byter ni saker på löpande band utan att veta att det är fel på dem? Det blir väldigt dyrt i onödan. Investera i en bil-elektriker som kan mäta upp allt så berättar han vad ni ska göra sen. Fö är det två lambdasonder på den bilen.
Citera
2025-08-16, 22:13
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Det kom först -98 med introduktionen av S80.
S/V70 fick det senare under -99 i samband med can-bus och det ökända Magneti Marelli-spjällhuset.

Jag är lite halvsenil men var det föregångaren till can-bus så var man väl tvungen att klicka bort varenda felkod manuellt ute i motorutrymmet . Det var ett jävla klickande om jag minns rätt . Minns jag också rätt så kunde felen kvarstå även om de var åtgärdade om de inte klickades bort ?
Citera
2025-08-16, 22:26
Medlem
-Skatan-s avatar
Ja du… hade vi haft råd att ta hjälp av en verkstad så hade vi gjort det… Blev ju liksom att vi kollade/bytte de grejer som brukar vara det som bråkar när det är dylika symptom. I efterhand hade det kanske varit billigare att låta nån expert felsöka men det är lätt att vara efterklok och nu finns det inga såna pengar och därför så frågar jag här i ett desperat försök att lösa det.

Tändspole är också kollad…

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför byter ni saker på löpande band utan att veta att det är fel på dem? Det blir väldigt dyrt i onödan. Investera i en bil-elektriker som kan mäta upp allt så berättar han vad ni ska göra sen. Fö är det två lambdasonder på den bilen.
Citera
2025-08-17, 07:45
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Har du nån motorlampa som lyser? I så fall borde du få felkoder. Jag tänkte annars, luftmassemätare, spjällhus kan ju spöka. När en lamda krånglar brukar väl motorlampan lysa. Det gjorde min iaf.
Citera
2025-08-17, 09:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Har du nån motorlampa som lyser? I så fall borde du få felkoder. Jag tänkte annars, luftmassemätare, spjällhus kan ju spöka. När en lamda krånglar brukar väl motorlampan lysa. Det gjorde min iaf.

Felkoderna är redovisade i tråden:

Citat:
Felkoderna säger: Misständning på tvåans och treans cylinder. P0302 P 0303

Man får också reda på att:
Bilen har en tändspolea.

Om man läser tråden alltså.

Om allt i tändsystemet är kollat och bytt och man ändå får felkoder från två cylindrar så måste det bero på något annat t.ex dålig kompression i just de två cylindrarna. Men hur vet systemet att det feltänder. Hur vet de det?

Kollade att googla på felkoderna och här är lösningen:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=83004

Det var alltså tändspolen och då undrar man ju om det inte är så att den har flera spolar i samma enhet. Det fanns/finns bilar som istället för en tändspole för varje cylinder har en enhet med spolar för grupper av cylindrar. det slkulle förklara felkoderna också.
Citera
2025-08-17, 09:27
Medlem
Moottorijumalas avatar
Kontrollera att eventuella plast/gummislangar mellan luftmassemätare och insug inte är spruckna, om det kommer in luft här kommer blandningen bli mager och motorn går dåligt.

Kontrollera att det inte finns något avgasläckage innan katalysatorn eftersom detta också kan lura datorn och göra att bilen går dåligt. Men ni borde hört detta isåfall.
Citera
2025-08-17, 09:28
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är lite halvsenil men var det föregångaren till can-bus så var man väl tvungen att klicka bort varenda felkod manuellt ute i motorutrymmet . Det var ett jävla klickande om jag minns rätt . Minns jag också rätt så kunde felen kvarstå även om de var åtgärdade om de inte klickades bort ?
Diagnosuttaget i motorutrymmet med blinkdiod och knapp försvann typ ca -96.
Just -96 tror jag var ett mellanår, uttaget som nu flyttats in framför växelspaken har fått tidig OBD-funktionalitet men kan fortfarande läsas av med "blink-diod" (man får bygga den själv dock och man kommer inte åt alla system längre bl.a. ABS)
Full OBDII kom -97 med S/V70 men hade direkt inget samband med införandet av canbus-system som ju kom ett par år senare.
Dock 10V-motorn med Siemens Fenix hade fortfarande avläsning med "blink-diod" på egen pinne i uttaget.
Jag tror dock den motorn gick ur tiden -99 när alla motorer blev 20V.
Citera
2025-08-17, 09:32
Medlem
Rimberts avatar
.
Citera
2025-08-17, 09:33
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Skatan-
Har en jättefin Volvo V70 av 1998 års modell med 170 hästars 5-cylindriga bensinmotor. Det senaste halvåret har den gått extremt dåligt och vi har verkligen försökt ALLT vi kan komma på och nu har vi tömt ut alla ideer på vad vi ska göra så snälla, finns det nån som kan hjälpa?

Symptom:
Ojämn tomgång
Hackar vid gaspådrag
Upplever att den går sämre när den blivit varm

Det vi har bytt:
• ⁠tändstift
• ⁠fördelarlock + rotor
• ⁠tändkablar
• ⁠bränslefilter
• ⁠bränslepump
• ⁠tomgångsventil
• ⁠insugspackning
• ⁠tändmodul
• ⁠soppapumpsrelä
• ⁠EGR-ventil har gjorts ren

Vad händer om du pluggar ur LMM (luftmassemätaren)?
Inte helt ovanligt den strular och inte säkert felkoder för den sätts heller i alla lägen.
Nuvarande felkoder talar dock emot den teorin.
Men ett kompressionsprov är aldrig fel att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in