Citat:
Ursprungligen postat av
Decimal1
Jag tror inte du förstår innebörden av ordet "disciplin"
Rettungsgasse, till exempel, är disciplin. Att inte blockera vänsterfilen är disciplin. Att hålla koll bakåt och anpassa sig (och sin körstil) till trafiken runt omkring är disciplin. Så nej, jag tror faktiskt inte att det är jag som missförstår ordet. Det finns få förare som är lika disciplinerade som jag. Jag har kört kors och tvärs över Europa i tiotals år utan att orsaka en enda olycka. Har du ens varit utanför din bondhåla?
Att blint följa hastighetsgränserna har ingenting med disciplin att göra, det är bara passivt regelkrypande. Disciplin handlar om att köra ansvarsfullt och medvetet efter rådande förhållanden, vilket kan vara både saktare och snabbare.
Du kör väl inte 110 när det är ishalka, kolsvart och hagelstorm? Precis. Då anpassar du dig. Samma princip gäller åt andra hållet när förhållandena tillåter högre fart.
Individuell frihet och egetansvar är överlägset allt annat. Sen bör givetvis lagar gällande vårdslöshet finnas kvar. Dvs, du får denna frihet, men upp till dig att inte riskera andras liv genom vårdslöshet. Att köra snabbt i sig är inte per automatik vårdslöshet. Detta går inte in i era tjocka skallar.