Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-16, 08:25
Medlem
EnflygandeKos avatar
Precis fått en ny plånbok och rensat ut lite kort. Hade ett gammalt gymkort jag inte är medlem längre som slängdes. Något SAS kundkort. Men många kort känns ju onödiga överlag. Typ IDkort/körkort bankomatkort möjligtvis Ikea kundkort och EU sjukförsäkring kortet är väll "nödvändiga".

Vilka kort anser ni är nödvändiga och "måsten" att ha i sin plånbok? Börjar kort bli överflödiga då mycket som allt annat finns i telefonen ( inkl bank id och bankkortet). Vilket är det mest onödiga kort du har i din plånbok just nu?
Citera
2025-08-16, 09:47
Medlem
BOMB-CPs avatar
Körkort, det enda man inte kan ha digitalt men det kommer om ett par år.
Citera
2025-08-16, 10:00
Medlem
vemsfels avatar
Slutade bära plånbok för flera år sen. Vet jag att ID behövs stoppar jag körkortet i framfickan, allt annat har man i telefonen kan inte komma på en enda grej.
Citera
2025-08-16, 10:05
Medlem
Körkort har nämnts, och ja, visst, bra att ha.

Men körkort är inte giltigt som ID-kort utomlands, Nationellt ID-kort är det (Nåja i EU iaf.)
Det finns ingen lag som säger att man MÅSTE ha körkort när man kör bil; man ska ha behörigheten samt kunna identifiera sig. Alltså: Nationellt ID-kort.

Det man förlorar är den praktiskta lilla QR-koden på baksidan så kassörskan på Jula kan scanna så man får sin bonus. Och man har ingen QR-kod att scanna för att få ut en handscanner på Willys. Och i postutlämningen på ICA så måste kassörskan knappa in ditt personummer manuellt.

Men. Frågan gällde att minska antalet kort.

Nationellt ID och ett betalkort är mitt förslag.
Citera
2025-08-16, 10:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Slutade bära plånbok för flera år sen. Vet jag att ID behövs stoppar jag körkortet i framfickan, allt annat har man i telefonen kan inte komma på en enda grej.
Precis. Bara 90-åriga boomers har plånbok. Har nationellt-ID i mobilen också.
Citera
2025-08-16, 10:21
Moderator
Neksnors avatar
En vanlig dag i anslutning till hemorten har jag inga kort alls med mig. Ska jag handla något så använder jag telefonen. Om jag tror att det kan behövas, vilket jag sällan gör, får ett ID-kort följa med.
Citera
2025-08-16, 10:49
Medlem
One2Manys avatar
Plånbok? Är du 80? Skaffa en korthållare.

I den har man lämpligen bankkort, ICAkort (eller motsvarande för annan butik man handlar i), körkort/nationellt ID, tankkort och ID06 (om man jobbar inom bygg).
Citera
2025-08-16, 10:50
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

ja känns som att plånböcker är påväg bort. Men också sårbart att ha enbart bankkort på sin mobil. Om mobilen skulle bli stulen/borttapad/trasig är man ju körd. Men kanske man kan ha det lagt i en byrålåda för nödfall. Nej egentligen räcker typ någon form av id-kort och bankomat kort tycker jag.
Citera
2025-08-16, 10:52
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Plånbok? Är du 80? Skaffa en korthållare.

I den har man lämpligen bankkort, ICAkort (eller motsvarande för annan butik man handlar i), körkort/nationellt ID, tankkort och ID06 (om man jobbar inom bygg).
Ica kort kan kopplas till betalkortet så också egentligen onödigt att ha. vet ej hur det är i andra matbutiker .
Citera
2025-08-16, 10:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om du tappar plånboken är du ju ännu mera körd. Nationellt ID kan du ha i mobilen. Plus alla kort, inklusive "bankomatkort".
Citera
2025-08-16, 10:58
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Körkort, det enda man inte kan ha digitalt men det kommer om ett par år.

Håller med här. Allt annat har man ju digitalt. Dock jävla svårt att komma ihåg körkortet då för man är så van att allt annat finns digitalt.
Citera
2025-08-16, 11:08
Medlem
I fickan när man är hemma i Sverige:

Körkort, ett betalkort.

Reser inom EU:

Nationellt id-kort, rätt betalkort anpassat för försäkringar, valutaväxlingar etc, EU sjukförsäkringskort. Körkort behövs bara om du ska köra bil.

Resor utanför EU:

Pass, rätt betalkort anpassat för försäkringar, valutaväxlingar etc.

Internationellt körkort är väl bra att ha, lite osäker på hur den duger som id-handling jämfört med svenska körkortet.

Jag har många kort, men behåller de hemma utifall att jag skulle råka bli av med det jag har i fickan. Se alltid till att separera körkort, nationellt id-kort och passet. Ha inte med mer än kanske max 2 betalkort, men i dagliga livet så räcker det med ett.

Flertalet situationer kan man lösa genom rätt appar i mobilen.

Se alltid till att ha bankid i minst 2 mobiler ifall du tappar bort den ena mobilen eller den går sönder. De allra flesta kan lösa det genom att de har en privat mobil och en arbetsmobil.

På resor så se alltid till att ha med nationellt id-kort, men utanför EU se till att det nationella id-kortet inte är tillsammans med passet! Likaså reserv-betalkortet ska ej vara tillsammans med det betalkort man främst använder.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-16 kl. 11:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in