Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-17, 11:53
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det spelar fortfarande ingen roll VEM som stjäl mina pengar. I plånboken svider det lika illa.

Att vi inte delar politiska åsikter ändrar inte på det, i alla fall inte för mig!
Slut på diskussionen för min del.

Men vänstern har gått mer center när det kommer till lag, ordning, migration etc.
Högern har gått mer liberalt när det kommer till feminizm, woke och gegg.
Citera
2025-08-17, 12:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Svenskar är fortfarande på arbetare vs kapitalister nivån som om det vore 1920-talet.

Det finns inte mycket hopp för er och mycket få har sett igenom alla lögner.
Citera
2025-08-17, 16:21
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Blev du ledsen?

Vilken konstigt framställning. Som att jag personligen skulle vara den enda människan på jorden som inte tycker det är kul när folk blir utnyttjade...Större delen av mänskligheten har den "beefen".
Jodå, vill ha diskussion och det har varit ganska bra diskussion. Jag kommer ju knappast lägga mig bara för att vissa inte har samma åsikt här i tråden.
Det är ju inte som att jag plötsligt kommer säga "Vet ni vad, ni har rätt. Arbetarna borde vara glada att de får lön alls!"

Lämna internet, LOL!
Det verkar som TS behöver stanna jorden, så henen kan hoppa av.

Kan TS-henen ge något exempel på ett bättre samhälle som fungerar eller fungerat enligt henens premisser... Kambodja under Pol-pot? Sovjetunionen under Stalin? Eller något annat?
Citera
2025-08-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Det verkar som TS behöver stanna jorden, så henen kan hoppa av.

Kan TS-henen ge något exempel på ett bättre samhälle som fungerar eller fungerat enligt henens premisser... Kambodja under Pol-pot? Sovjetunionen under Stalin? Eller något annat?

Och vinnaren av mest halmgubbar i ett inlägg äääääär *Truuuumvirvel.....användaren bl-gr-n!!

Kära hjärtanes. Du drar in Kambodja under Pol-pot, Sovjetunionen under Stalin som enda alternativet till
exploatering av arbetstagare.
Som någon skrev tidigare var det där ju inte heller något annat än en form av ekonomisk exploatering av arbetstagare bara att de kallade det något annat. Sovjet var bara ytterligare ett exempel på samma äckliga mekanik som är grunden i kapitalismen.

Men visst du kan väl börja klippa gräsmattor och sedan Swisha mig 70 % av det du får betalt om jag berättar var det finns gräsmattor.

Anser personligen att det är bra att det skapas arbetstillfällen. All kredd till företagare. Det som inte är bra är de som betalar sina anställda smulor och blir rika. Har erfarenhet av det tidigare.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2025-08-17 kl. 17:06.
Citera
2025-08-17, 17:58
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Kapitalet dvs de förmögna är onda. Deras girighet är gränslös. Hur många miljarder, hur mycket makt behöver de egentligen? Deras mål är att äga och kontrollera allt. Och inte ens då lär de vara nöjda. Denna girighet är en psykiskt störning.

De mest giriga av de förmögna lämnade Sverige på sent 80-tal, tex släkten Rausing och sedan även Kamprad, pga de tyckte skatterna var för höga. Berätta nu hur det märktes för Sveriges arbetare? Du förstår, det märktes inte alls. Sverige gick som tåget ändå!

Samhället behöver inte miljardärer. Tvärtom, utan miljardärer så öppnas marknaden upp för mindre fiskar att bedriva verksamhet, dvs fler egenföretagare, fler småföretag. DET är vad samhället behöver, inte miljardärer som tar över en marknad, avskaffar konkurrens, och skapar monopol där de ständigt kan höja priserna och sänka kvaliteten, för det finns inga konkurrenter.

Låter som du pratar om 2 olika saker här. Personer och kapital, även om dessa är tätt förknippade med varandra.

Visst, personerna kan vara giriga, och säkert mycket mer som du kan hitta på.
Men inte destomindre är dom oftas skickliga ekonomer som använder sina förmögenheter för att skapa mer kapital, OCH som brukar användas för att ge mer arbetstillfällen.

Att många flyr svenska skattemyndigheter är inget nytt, det har väl alltid skett och kommer att fortgå.
Alla, precis alla människor skyddar sina tillgångar, oavsett om det är staten eller arbetstagaren som vill ha dom.

De flesta miljardärer har inte pengarna i fickan, dom är oftast investerade i massor av projekt och där gör dom nytta.
Visst kan det vara frusterande att personer har så stora förmögenheter så man baxnar, men lösningen är inte att ta ifrån dom denna.
Skulle staten/staterna äga dessa pengar kan vi vara övertygande om att de hade slösats bort på all möjlig skit. Precis som det redan skett.
Citera
2025-08-17, 18:15
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Och vinnaren av mest halmgubbar i ett inlägg äääääär *Truuuumvirvel.....användaren bl-gr-n!!

Kära hjärtanes. Du drar in Kambodja under Pol-pot, Sovjetunionen under Stalin som enda alternativet till
exploatering av arbetstagare.
Som någon skrev tidigare var det där ju inte heller något annat än en form av ekonomisk exploatering av arbetstagare bara att de kallade det något annat. Sovjet var bara ytterligare ett exempel på samma äckliga mekanik som är grunden i kapitalismen.

Men visst du kan väl börja klippa gräsmattor och sedan Swisha mig 70 % av det du får betalt om jag berättar var det finns gräsmattor.

Anser personligen att det är bra att det skapas arbetstillfällen. All kredd till företagare. Det som inte är bra är de som betalar sina anställda smulor och blir rika. Har erfarenhet av det tidigare.
OK! Kan tänka mig att klippa gräset åt dig.
Förutom att leta eller peka ut vilka gräsmattor som ska klippas, ska du också:
- Gräsklippare som är duglig för de ytor som ska klippas... Tro inte att en gammal handjagare duger till stora ytor.
- Skyddsutrustning som hörselkåpor, handskar, skor eventuellt arbetskläder.
- Transport till och från olika gräsytor.
- Arbetsgivaravgift och sköta utbetalning av lön.

För de 30% som du kan tänka dig avsätta som lön, din förbannade kapitalist...
I slutänden avgör jag själv om det lönen och arbetet är värt att jobba kvar efter sommaren.
Citera
2025-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Svenskar är fortfarande på arbetare vs kapitalister nivån som om det vore 1920-talet.

Det finns inte mycket hopp för er och mycket få har sett igenom alla lögner.

Varför inte diskutera någon fråga kopplad till ämnet, istället för att skriva något flummigt och totalt intetsägande? Du får betyg icke godkänt.
Citera
2025-08-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
OK! Kan tänka mig att klippa gräset åt dig.
Förutom att leta eller peka ut vilka gräsmattor som ska klippas, ska du också:
- Gräsklippare som är duglig för de ytor som ska klippas... Tro inte att en gammal handjagare duger till stora ytor.
- Skyddsutrustning som hörselkåpor, handskar, skor eventuellt arbetskläder.
- Transport till och från olika gräsytor.
- Arbetsgivaravgift och sköta utbetalning av lön.

För de 30% som du kan tänka dig avsätta som lön, din förbannade kapitalist...
I slutänden avgör jag själv om det lönen och arbetet är värt att jobba kvar efter sommaren.

Problemet är ju att det blir mer och mer vanligt att allt du nämnde blir mer och mer kompromissat.
kapitalisten står inte för den del som borde motsvara det de tar från arbetskraftens värdeskapande.
De fular sig med fula anställningsformer, ersätter inte resor, erbjuder skitutrusning osv osv osv osv.
OCH sedan tar de en orimligt stor del av lönen. Kund betalar 3000, arbetskraften får 250 kronor.

Devisen går att lägga ut så absolut lite som möjligt och ta så absolut mycket som möjligt från sina anställda. Maximal profit, minimalt med utgift, för att girigheten går först.
Citera
2025-08-17, 21:22
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Varför inte diskutera någon fråga kopplad till ämnet, istället för att skriva något flummigt och totalt intetsägande? Du får betyg icke godkänt.

Ämnet är att ni svenskar är som ett gäng autister som inte klarar av att se igenom någonting. Som barn som har meningslösa diskussioner om stålmannen eller spindelmannen är starkast. Faktum är att stålmannen vs spindelmannen är en mer mogen diskussion för den har i alla fall en koppling till en fiktiv värld. Kommunism vs kapitalism är totalt intetsägande och ett sätt att förvilla er vilket det har.

Jag ska vara lite snäll och ge er i alla fall en ledtråd. Personerna som ni kallar kapitalisterna, eller miljärdärerna eller enprocentarna, varför är det samma personer som sponsrat alla vänster/kommunist revolutioner genom historien?
Senast redigerad av HipToBeSquare 2025-08-17 kl. 21:26.
Citera
2025-08-17, 21:34
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Får inte ihop din logik. Personer som tar emot bidrag har ingenting alls att göra med hur lite betalt en anställd får för sitt arbete. Helt irrelevant för frågan.

Eh....när det är det inte. Tänkt lite till så ska du nog se att poletten trillar ner.
Citera
2025-08-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatandhappy
Eh....när det är det inte. Tänkt lite till så ska du nog se att poletten trillar ner.

Jag anar hur du kommer argumentera, men säg hur du menar så skall jag förklara hur du har fel.
Citera
2025-08-18, 16:22
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att veta om vissa i tråden tycker att lönerna i Bangladesh inte heller är något problem. Sitta och väva 10-12 timmar om dagen och sedan få några kronor för det.
Att det är omoraliskt är en sak.
Det är antagligen vad Bangladesh BNP/Capita klarar av att betala.
Mer ersättning räcker inte deras produktion till.

I en ekonomi kan man inte konsumera mer än vad som produceras. Många till vänster (som är på IQ 50 när det gäller ekonomi) slår ifrån sig i vredesmod och hävdar att det kan man visst.
Jag får då ta ett exempel med en hårklippning. Skall man konsumera en sådan, måste det stå en frisör där och producera den. (Det är dock oklart om vänsterelementen förstår det exemplet. Det är iaf aldrig någon som tackat för att man förklarat det).

Citat:
En annan sak som jag tror stör många är att de som faktiskt blir rika på andras arbete får något de inte förtjänar. Det är ganska störigt att se någon glassa runt i en Porsche som du vet att de bara kan köpa för att de betalar sin personal skitdåligt och blir rika på andras arbete. Att se någon bli beundrad för deras "framgång" som de har för att de stulit lön från andras arbete.
Det handlar inte om avundsjuka. Det hade handlat om avundsjuka om rikedomen hade förvärvats på egen merit. Det är inte avundsjuka när någon tar dina pengar.
Det blir som att säga att slavarna bara var avundsjuka på slavägaren när de kritiserade sina förhållanden.

Folk beundrar rikedom, men bryr sig inte om hur den är förvärvad. Det är sorgligt.
Mja, jag har en granne som har en porsche. Men det berör mig inte det minsta. Vill han bränna sina tillgångar på det är det hans val.
Det verkar inte friskt att bli förargad över det.

Men jag ser två alternativ här:

A) Du får psykiatrisk behandling så du slipper bli upprörd över div fantasier om att arbetstagaren blir bestulen på värden de inte skapar.

B) Resten av världen måste gå tillbaka till en levnadsstandard i misär, svält och undernäring, där offentlig sektor sköter allt, och ingen privat egendom finns och inga vinster. (Jfr Nordkorea).

Nog framstår väl alternativ A som det lite mer tilltalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in