Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
Skulle vara intressant att veta om vissa i tråden tycker att lönerna i Bangladesh inte heller är något problem. Sitta och väva 10-12 timmar om dagen och sedan få några kronor för det.
Att det är omoraliskt är en sak.
Det är antagligen vad Bangladesh BNP/Capita klarar av att betala.
Mer ersättning räcker inte deras produktion till.
I en ekonomi kan man inte konsumera mer än vad som produceras. Många till vänster (som är på IQ 50 när det gäller ekonomi) slår ifrån sig i vredesmod och hävdar att det kan man visst.
Jag får då ta ett exempel med en hårklippning. Skall man konsumera en sådan, måste det stå en frisör där och producera den. (Det är dock oklart om vänsterelementen förstår det exemplet. Det är iaf aldrig någon som tackat för att man förklarat det).
Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
En annan sak som jag tror stör många är att de som faktiskt blir rika på andras arbete får något de inte förtjänar. Det är ganska störigt att se någon glassa runt i en Porsche som du vet att de bara kan köpa för att de betalar sin personal skitdåligt och blir rika på andras arbete. Att se någon bli beundrad för deras "framgång" som de har för att de stulit lön från andras arbete.
Det handlar inte om avundsjuka. Det hade handlat om avundsjuka om rikedomen hade förvärvats på egen merit. Det är inte avundsjuka när någon tar dina pengar.
Det blir som att säga att slavarna bara var avundsjuka på slavägaren när de kritiserade sina förhållanden.
Folk beundrar rikedom, men bryr sig inte om hur den är förvärvad. Det är sorgligt.
Mja, jag har en granne som har en porsche. Men det berör mig inte det minsta. Vill han bränna sina tillgångar på det är det hans val.
Det verkar inte friskt att bli förargad över det.
Men jag ser två alternativ här:
A) Du får psykiatrisk behandling så du slipper bli upprörd över div fantasier om att arbetstagaren blir bestulen på värden de inte skapar.
B) Resten av världen måste gå tillbaka till en levnadsstandard i misär, svält och undernäring, där offentlig sektor sköter allt, och ingen privat egendom finns och inga vinster. (Jfr Nordkorea).
Nog framstår väl alternativ A som det lite mer tilltalande.