• 4
  • 5
2025-08-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Men du förstår väl ändå att det är en inre störning/trauma/ignorans som får personen att börja gråta? Om han var mer utvecklad skulle han inte reagera så.
Jag tror vårat moderna samhälle har en kollektiv missuppfattning angående känslor och att gråta, man tror att det är en dygd att gråta, och en störning att inte gråta, men det är tvärt om.

I skolan när man växte upp så fanns det alltid några barn som var extra känsliga, de kanske började gråta när det åskade, eller när de saknade föräldrarna, eller liknande, gör det dem till bra personer? Var de barnen bättre än de andra barnen? Nej, de hade inre störningar som de andra barnen inte hade, och visst, de andra barnen har såklart andra inre störningar, ingen är perfekt, men det är inte en dygd att gråta.
Oj, wow, tror inte du ska försöka dig på den typen av analyser faktiskt. Ett tips; googla på högkänslig personlighet eller fråga ett proffs så lär du dig något nytt. Det är alltså inte en personlighetsstörning utan ett personlighetsdrag. Och nej, barn som inte är lika känsliga är givetvis inte sämre, ingen har påstått det.
Citera
2025-08-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Oj, wow, tror inte du ska försöka dig på den typen av analyser faktiskt. Ett tips; googla på högkänslig personlighet eller fråga ett proffs så lär du dig något nytt. Det är alltså inte en personlighetsstörning utan ett personlighetsdrag. Och nej, barn som inte är lika känsliga är givetvis inte sämre, ingen har påstått det.
Alla psykologiska processer som orsakar folk lidande är/kommer från störningar/trauma. Man kan bli av med dessa inre störningar, och då blir man mer stabil och lycklig. Högkänsliga personer har styrkor och svagheter, och de måste jobba på sina svagheter och använda sig av sina styrkor, precis som alla andra. Högkänsliga personer är inte dömda att lida hela sina liv, ett proffs skulle precis som jag rekommendera dem att utvecklas och jobba på sina svagheter.
Citera
2025-08-17, 19:20
Medlem
Citat:
Alla psykologiska processer som orsakar folk lidande är/kommer från störningar/trauma. Man kan bli av med dessa inre störningar, och då blir man mer stabil och lycklig. Högkänsliga personer har styrkor och svagheter, och de måste jobba på sina svagheter och använda sig av sina styrkor, precis som alla andra. Högkänsliga personer är inte dömda att lida hela sina liv, ett proffs skulle precis som jag rekommendera dem att utvecklas och jobba på sina svagheter.
Du verkar ha stora svårigheter med inlevelseförmåga om du inte förstår att det inte är ett lidande att ha lätt att bli berörd. Det är snarare en tillgång.
Citera
2025-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Du verkar ha stora svårigheter med inlevelseförmåga om du inte förstår att det inte är ett lidande att ha lätt att bli berörd. Det är snarare en tillgång.
Så TS vill gråta när han kollar på Bröderna Lejonhjärta? Det verkade som att han tyckte det var jobbigt. Hmm, en tillgång att bli berörd, hmm, bättre än att vara apatisk? Absolut. Men det är barnsligt/outvecklat om man ser det från ett högre perspektiv.

Citat:
The wild geese do not intend to cast their reflection, the water has no mind to retain their image.
Citera
2025-08-17, 19:37
Medlem
Jag tror det är att man inte har ett riktigt liv.
Ju mindre kärlek man får ju mer gråter man
Minsta lilla är märkvärdigt

Avundsjuka !

Nån bryr sig
Senast redigerad av troligengud 2025-08-17 kl. 19:43.
Citera
2025-08-17, 19:54
Medlem
Citat:
Så TS vill gråta när han kollar på Bröderna Lejonhjärta? Det verkade som att han tyckte det var jobbigt. Hmm, en tillgång att bli berörd, hmm, bättre än att vara apatisk? Absolut. Men det är barnsligt/outvecklat om man ser det från ett högre perspektiv.
Tror inte du behöver oroa dig faktiskt, finns många fördelar med att vara högkänslig… Om du tror att det är barnsligt/outvecklat så är det för att du saknar något själv.
Citera
2025-08-17, 20:02
Medlem
Citat:
Tror inte du behöver oroa dig faktiskt, finns många fördelar med att vara högkänslig… Om du tror att det är barnsligt/outvecklat så är det för att du saknar något själv.
Nej, det är för att jag har kontemplerat på min psykologi och verkligheten som jag vågar påstå något så revolutionerande. Läste du den Buddhistiska dikten jag citerade ovanför? Kan du känna ibland när du umgås med andra, att det känns lite barnsligt? Ni underhåller varandra, precis som ett barn underhåller sig med sina dockor. Vad är mest barnsligt: Att spela datorspel hela dagarna, eller att ha ett balanserat liv med familj och vänner? Kontemplera, är det verkligen någon skillnad?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in