2025-08-15, 18:34
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Varför är det så fruktansvärt dåligt med billiga vandrarhem i södra Skåne när det finns massor ute i Europa?
I Malmö finns knappt ett enda.
Citera
2025-08-15, 19:04
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Varför är det så fruktansvärt dåligt med billiga vandrarhem i södra Skåne när det finns massor ute i Europa?
För att man tror att Skåne är en världsmetropol.
Citera
2025-08-15, 19:09
Medlem
Citat:

Skulle säga att överlag billiga hotell har försvunnit helt i sverige vilket även påverkar hostelpriserna som då går upp.

Detta beror på att korkskallarna (kunderna) bara går till samma få kedjor som skapat ett totalmonopol i landet där scandic,strawberry och några till har nästan hela marknaden eftersom folk inte besöker familjeägda eller mindre hotell så att vi skulle haft mer konkurrens.

Lägg sen till att korkskallarna(återigen kunderna) beställer hotellnätterna genom dyra extratjänster som booking.com,trivago,hotel.com osv som fördyrat priserna rejält på alla hotell.

De rånar hotellen på 10 till 30% beroende på ort och säsong och detta har tokhöjt priserna också.

Betalar man sen med kreditkort så kan vissa kreditkort kosta 3-4% eller liknande så 30 till 40kronor dyrare grundpris för varje tusenlapp pga idioterna som betalar med bankmaffians kreditkort.

Förut kunde man beställa riktigt schysst hotell i sundsvall för 500 spänn och bra hotell i malmö för runt 5 till 600 spänn eller splitternytt fint hotell i hammarby sjöstad för under 600spänn osv.

Tillåme i sälen kunde man beställa de absolut finaste stora stugorna på sommaren under 500kr per dag innan skistar tog monopol i fjällvärlden.

Men numera är det hostellen som har ungefär de där priserna.

Choice,strawberry dumpade priserna i början för att sno alla kunder och få monopol med hotellnätter för superpriser 299kr och 399 kr men såfort de fått monopol så gick priserna upp i taket.
Senast redigerad av Blatteman 2025-08-15 kl. 19:23.
Citera
2025-08-15, 19:15
Medlem
I södra Sverige, läs Malmö, skulle billiga vandrarhem befolkas av kriminella. Det vill ingen ägare. Det skulle bli mycket hot, våld och önskemål om gratis övernattning. Det finns dock en marknad för dyrare övernattningar. Det är som Brasilien, om du kommer som gringo kommer hotellpersonalen att meddela taxichaufförer om ett lämpligt byte. Man tvingas till lyx resorter som kostar.
Citera
2025-08-15, 19:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Det är ju så i hela Sverige.
En säng i sovsal i Stockholm kostar motsvarande vad man förväntar sig att ett OK hotellrum ska kosta.
Blir ofta förvånad när man reser runt i bil i Amerika så får man ofta tag i motellrum strax utanför stadskärnorna för samma pris som säng i sovsal kostar i Sverige, med en rumsstandard motsvarande minst 3 stjärnor i Sverige. Och saker som AC, kylskåp och inkluderad parkering kan man ta för givet.
Senast redigerad av MrMario 2025-08-15 kl. 19:19.
Citera
2025-08-15, 19:22
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det är ju så i hela Sverige.
En säng i sovsal i Stockholm kostar motsvarande vad man förväntar sig att ett OK hotellrum ska kosta.
Blir ofta förvånad när man reser runt i bil i Amerika så får man ofta tag i motellrum strax utanför stadskärnorna för samma pris som säng i sovsal kostar i Sverige, med en rumsstandard motsvarande minst 3 stjärnor i Sverige. Och saker som AC, kylskåp och inkluderad parkering kan man ta för givet.

Generellt har Sverige pissigt höga vandrarhemspriser jämfört med resten av Europa.
Det finns knappt några vandrarhem här.
Citera
2025-08-15, 19:47
Medlem
godboys avatar
De sista 15-20 åren har det i princip varit meningslöst att välja vandrarhem i förhållande till hotell. Säg att du får ett vandrarhem med tvåbäddsrum men gemensam toa/badrum utan frukost för 799 så kostar ett hotellrum med egen toa/dusch inkl vettig frukost typ 995. Gissa vad jag väljer?

Sen brukar jag använda söksiten trivago, men sen brukar jag gå in på hotellet egen sida och är det samma pris där så bokar jag den vägen. Kan även ringa hotellen ibland.

Ska man bo på vandrarhem så måste de å mitt tycke vara bra mycket billigare än hotell.
Citera
2025-08-15, 20:32
Medlem
rullkragens avatar
Nu var det många år sedan jag behövde sova över i Malmö trakten.
Så kanske dessa inte längre fins.

Lomma Camping hade vandrarhem för ca. 100 kr. Natten med eget rum.

Ute vid Mobila fans ett Vandrar hemm för ungefär samma pengar., ca. 100 kr.

I närheten av Lilla Torg, fans ett hotell som var visserligen lite skabbigt , det hette Continental och för ca. 100 kr natten.

En bit i från Värnhem där Lundavagen började fans Motell Formula1 också för ca 100 kr.

Om dessa fins kvar vet jag inte.
Jag kommer från norra Skåne, men när vi "festade" i Malmö och inte ville köra hem efter några öl , så brukade vi sova på något av dessa ställen.
Citera
2025-08-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Nu var det många år sedan jag behövde sova över i Malmö trakten.
Så kanske dessa inte längre fins.

Lomma Camping hade vandrarhem för ca. 100 kr. Natten med eget rum.

Ute vid Mobila fans ett Vandrar hemm för ungefär samma pengar., ca. 100 kr.

I närheten av Lilla Torg, fans ett hotell som var visserligen lite skabbigt , det hette Continental och för ca. 100 kr natten.

En bit i från Värnhem där Lundavagen började fans Motell Formula1 också för ca 100 kr.

Om dessa fins kvar vet jag inte.
Jag kommer från norra Skåne, men när vi "festade" i Malmö och inte ville köra hem efter några öl , så brukade vi sova på något av dessa ställen.

Det var kanske aktuella priser på 80-talet... Enkelrum Hotell Continental kostar från 700 spänn.
Citera
2025-08-15, 22:18
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
I södra Sverige, läs Malmö, skulle billiga vandrarhem befolkas av kriminella. Det vill ingen ägare. Det skulle bli mycket hot, våld och önskemål om gratis övernattning. Det finns dock en marknad för dyrare övernattningar. Det är som Brasilien, om du kommer som gringo kommer hotellpersonalen att meddela taxichaufförer om ett lämpligt byte. Man tvingas till lyx resorter som kostar.

Det behöver inte vara i Malmö för att problem med hot, våld och en massa annat jäkelskap ska uppstå! Det var inte så länge sen det blev polisutryckning till ett vandrarhem i Skivarp pga det där.
Citera
2025-08-15, 22:49
Medlem
Det gäller nog hela Sverige
Citera
2025-08-15, 23:00
Medlem
Vandrarhem har väl spelat ut sin roll?
Vem fan vill dela rum med en drös skumma individer?
Är man fler än 2 personer blir ju priset samma på hotell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in