• 3
  • 4
2025-08-17, 16:15
Medlem
IceEyess avatar
Volvo 142.
Citera
2025-08-18, 11:06
Medlem
LaCucarachas avatar
Du kan ju bortse från KIA’s plug-in hybrider iaf. Hyrde en Sportage i somras, maken till bränsleslukare är fan svårt att hitta. Lägg till extremt liten bensintank också så man får tanka hela tiden.
Citera
2025-08-18, 11:19
Medlem
privatleasa en elbil i 2-3 år och testa kanske?

Jag kör elbil nu efter att ha leasat en hybrid i 3 år. Vi klarade i princip all körning på hybridens lilla batteri förutom de 3 gånger (på 3 år) som vi gjorde längre turer med bilen.

Jag tror inte vi kommer köra fossilbil igen om det inte händer något radikalt med elpriserna eller tillgången på el.

Kan tillägga att vi privatleasar elbilen i 3 år, för att slippa oron med andrahandsvärde.
Citera
2025-08-21, 09:38
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
privatleasa en elbil i 2-3 år och testa kanske?

Jag kör elbil nu efter att ha leasat en hybrid i 3 år. Vi klarade i princip all körning på hybridens lilla batteri förutom de 3 gånger (på 3 år) som vi gjorde längre turer med bilen.

Jag tror inte vi kommer köra fossilbil igen om det inte händer något radikalt med elpriserna eller tillgången på el.

Kan tillägga att vi privatleasar elbilen i 3 år, för att slippa oron med andrahandsvärde.

Vad hade ni för hybrid och vad hade den för räckvidd? Jag tror inte jag har sett någon med mer än strax över 10 mils räckvidd, och det är sällan den räckvidden faktiskt nås om man inte ligger och puttrar i 60 km/h. Menar du att du inte kör längre än 5 mil enkel väg oftare än 1 gång per år?
Citera
2025-08-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Vad hade ni för hybrid och vad hade den för räckvidd? Jag tror inte jag har sett någon med mer än strax över 10 mils räckvidd, och det är sällan den räckvidden faktiskt nås om man inte ligger och puttrar i 60 km/h. Menar du att du inte kör längre än 5 mil enkel väg oftare än 1 gång per år?

den hade 60 km räckvidd. Vi körde bara till och från jobb, träning, mataffär etc. Blev sällan mer än 4 mil om dagen. På jobbet kan jag ladda också så var man hemma eller på jobbet kunde man alltid köra iväg med fullt batteri. Så klart kunde det bli lite längre turer på helgerna och man fick köra någon mil eller 2 på batteri, men vi klarade vardagen till 90% endast på batteri faktiskt. Med den insiktien så fick det bli en ren elbil denna gången. Ångrar inget
Citera
2025-08-21, 13:19
Medlem
ormbitens avatar
En ny hybridbil måste väl ändå vara det sämsta av två världar.

En polarens familj pratade om att köpa en helt ny VW Golf (bensin och el) då den har en relativt lång teoretisk räckvidd på el (typ 13 mil).

Priserna på en sådan bil, en helt ny lagerbil hos handlare ligger strax över 500 tusen kronor, vissa upp emot 530 tusen kronor beroende på hur välutrustade dom ska vara.
Det går också att beställa en helt ny från typ 470-480 tusen, men då har man inte plockat på någon utrustning alls.

En helt ny VW Golf med enbart bensindrift finns hos handlare för 300 tusen kronor med hyfsat bra utrustning. Ja till och med 275 tusen kronor just nu på Blocket.

Det går alltså att köra dryga 20 tusen mil i bensinkostnad för mellanskillnaden i inköpspris mellan dessa bilar.

Högst sannolikt så har hybridbilen också en större servicekostnad varje år och jag gissar att den också har en högre försäkringskostnad.

Det är ju helt omöjligt att räkna hem en sådan hybrid Golf.
Bättre där då att lägga pengarna på en ren elbil i form av en Tesla Model 3...??

Fast det finns väl så klart billigare hybrider än en VW Golf...
Senast redigerad av ormbiten 2025-08-21 kl. 13:21.
Citera
2025-08-21, 14:57
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En ny hybridbil måste väl ändå vara det sämsta av två världar.

En polarens familj pratade om att köpa en helt ny VW Golf (bensin och el) då den har en relativt lång teoretisk räckvidd på el (typ 13 mil).

Priserna på en sådan bil, en helt ny lagerbil hos handlare ligger strax över 500 tusen kronor, vissa upp emot 530 tusen kronor beroende på hur välutrustade dom ska vara.
Det går också att beställa en helt ny från typ 470-480 tusen, men då har man inte plockat på någon utrustning alls.

En helt ny VW Golf med enbart bensindrift finns hos handlare för 300 tusen kronor med hyfsat bra utrustning. Ja till och med 275 tusen kronor just nu på Blocket.

Det går alltså att köra dryga 20 tusen mil i bensinkostnad för mellanskillnaden i inköpspris mellan dessa bilar.

Högst sannolikt så har hybridbilen också en större servicekostnad varje år och jag gissar att den också har en högre försäkringskostnad.

Det är ju helt omöjligt att räkna hem en sådan hybrid Golf.
Bättre där då att lägga pengarna på en ren elbil i form av en Tesla Model 3...??

Fast det finns väl så klart billigare hybrider än en VW Golf...

Grundutrustningen på hybriden är dock lite högre än den billigaste bensinaren, så om du vill ha allt som hybriden erbjuder får du lägga till några tusen till, men skillnaden är fortfarande runt 150 000 kr om man går efter återförsäljarens priser. Med en hybrid får du också lägre skatt och förmånsvärde så det är ett litet till incitament, men det är inte någon ekonomisk affär att köpa hybrid. Räknar man på koldioxidutsläppen från tillverkningen också så går det åt många bil innan det är miljömässigt försvarbart.

Jag tror många gör det misstaget när de köper en hybrid är att de jämför en billig hybrid med en dyrare bensinbil utan att reflektera över hur pass mycket mindre bil de får i övrigt. Visst, en Golf hybrid kostar ungefär lika mycket som en BMW 1-Serie, men tro fan att en BMW är betydligt lyxigare på alla andra fronter, och mycket roligare att köra.
Citera
2025-09-11, 22:12
Moderator
HelgeBuks avatar
Har haft en laddhybrid och det störde mig enormt att behöva serva motorn som knappt hade körts mer än 500 mil per år. För man vill ju köra på el så mycket som möjligt.

Tänker laddhybrid eftersom du nämnde laddare.

Vanlig hybrid däremot, som man inte behöver plugga in och ladda, perfekt för er.
Om ni är lite äventyrliga och aldrig kör långresor, köp en Hyundai Ioniq electric före 2020, finns för ca 100-120 tkr. Du kommer inte längre än 15-20 mil på en laddning (med ägg under gaspedalen) men den laddar ändå hyfsat snabbt vid behov. Men som sagt inget för långresor, dock smidigt med laddare hemma och ingen motor att serva.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in