2025-08-15, 09:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Som tips och för att undvika att tråden smetas ihop med befintlig skall jag förresten nämna att jag missade kopiera in i trådstarten att det finns en parallell tråd som fokuserar på varför igelkottarna minskat, där man varit inne på tex torka, lövblås och deras smala nisch bredvid människan samt en del vilda idéer om att de blivit uppätna (den översta nedan).

Och adderade några till, som referens. Man kanske ur den raddan av i trådrubriker över åren (läs dem nedifrån och upp!) kan ana svar på frågan, och ett hårdare "klimat" för dem. Är det nu förresten bara jag som tycker det är lite lurigt hur forskarna tänkt sig insamlandet av data att man inte sett en igelkott?

(FB) Vad har hänt med alla igelkottar? (2023)
(FB) Hur skrämma bort igelkott från altanen? (2023)
(FB) Igelkottar som fotboll – smådjur plågas till döds av barn och unga i Karlskoga (2022)
(FB) Igelkottar som fotboll – smådjur plågas till döds av barn och unga i Karlskoga (2022)
(FB) Umeå - Vilka är barnen som stenat en igelkott till döds? (2022-07-22) (2022)
(FB) Vill inte ha igelkottar på min uteplats (2017)
(FB) Har en envis Igelkott som bara vill in så fort jag öppnar altandörren! (2014)
(FB) Igelkottar bajsar på min uteplats - hur få stopp på det? (2010)
(FB) Hjälp till fridlysta igelkottar! (2008)
(FB) Igelkottar? (om att ge dem vatten, 2008)
(FB) Igelkottar, hur får jag dom att stanna!!?? (2006)
Citera
2025-08-15, 09:20
Medlem
Rapporteringssidan kräver för mycket personlig information för min smak.
Har inte sett en igelkott på över 10 år.
Citera
2025-08-15, 16:39
Medlem
cutepsychos avatar
Ja det var längesedan man såg en
Citera
2025-08-16, 14:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Nyss hemkommen från nattarbetet. Såg sju stycken! Ska rapportera in dem.
Skämtar du, eller är det så att man ska vara tidningsutdelare för att se dessa. De är ju nattaktiva och gömmer sig när de flesta är vakna. Vad har du för tips - hur skall andra se dem?
Citera
2025-08-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Skämtar du, eller är det så att man ska vara tidningsutdelare för att se dessa. De är ju nattaktiva och gömmer sig när de flesta är vakna. Vad har du för tips - hur skall andra se dem?
Jag jobbar som tidningsutdelare och ser regelbundet igelkottar. Sju var ovanligt många, men normalt brukar jag se 1-3 igelkottar per natt.
Citera
2025-08-16, 23:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Hittills så har jag inte sett en enda. Var typ 2-3 år sen jag såg en sist 🥺
Citera
2025-08-16, 23:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Ganska konstigt att formuläret inte ber en ange klockslag - den som aldrig är ute när tidningsbud jobbar lär inte se mycket.
Citera
2025-08-20, 08:19
Medlem
Just rapporterat in ytterligare en natts observationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in