2025-08-12, 15:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag har återkommande under ett par år sovit dåligt pga att jag får för mig att det är någon i lägenheten när jag sover. Jag kan vakna flera gånger per natt för att det känns som om någon tittar på mig eller befinner sig i närheten av min säng. Det här är något som kommit och gått sedan flera år tillbaka. Det var ganska länge sedan jag hade problem med det här men den senaste veckan har jag sovit dåligt nästan varje natt pga denna inbillade rädsla. Det handlar inte om mardrömmar utan mer om oro som byggs upp under sömnen.

Jag har tidigare haft en del sömnproblem men det gick att åtgärda genom att kontrollera mitt koffeinintag. Nu under sommaren dricker jag nästan aldrig kaffe så det har sannolikt inget med det att göra.

Någon mer som har problem med detta? Vad kan det bero på?

Dr Ulv rekommenderar ett sömnapne-test.

Du är inte ensam om att flyga upp ur sängen för att kontrollera om det står en otäcking i vardagsrummet.

Kan även ha att göra med högt blodtryck.

Hotet är inombords, ungefär som ett djur som skrämmer upp sig själv.
Citera
2025-08-12, 16:47
Medlem
kackelstinas avatar
Citat:
Haschpsykos?
Citera
2025-08-12, 23:33
Medlem
Landsbygdens avatar
Bara en period efter jag hade haft ett smärre inbrottsförsök. Men det var en del år sedan.
Jag la en hammare under sängen och en morakniv under madrassen. Kändes bättre. Gjorde något improviserat larmsystem framför dörrn, så att jag skulle ha tid på mig, utifall det skulle försökas igen.

varva ner under längre tid, före sömnen, tror jag är bra. Gör något som känns kul eller trevligt.
Citera
2025-08-12, 23:36
Medlem
triptykens avatar
Har haft liknande under en sjukt stressig period i mitt liv och det har ofta inget med verkligheten att göra utan våra inre nojjor som får fritt spelrum när man haövsover.

Snacka med psykolog dom kan hjälpa om inte annat för att ge dig sömntabletter ett tag och hjälpa dig hitta nojjans ursprung
Citera
2025-12-27, 21:52
Bannlyst
Jag får också sådana drömmar efter stress. är jag ensam om att gilla mina smygande besökare? Skulle vilja ha dem över oftare.

Känner att spänningen stiger, känner av deras stress att hinna gömma sig innan jag vaknar. De vet inte jag ser dem

klardrömmar= Mina drömmarna utspelar sig framför mina ögon. Sömnparalys =Jag måste vänta med att gå upp tills de har förstvunnit. Ligger på ryggen. Jag känner deras rädsla. = jag blir mer känslosam så fort jag drömmer. Andra människor brukar vara mer känsliga än mig, så inte konstigt om ni är rädda för era gubbar. Mina är snälla och visar hänsyn.

Tyvärr registrerar de inga rörelse i kameran, hehe
Senast redigerad av Mowidax 2025-12-27 kl. 21:58.
Citera
2025-12-27, 22:15
Medlem
Citat:
Jag har återkommande under ett par år sovit dåligt pga att jag får för mig att det är någon i lägenheten när jag sover. Jag kan vakna flera gånger per natt för att det känns som om någon tittar på mig eller befinner sig i närheten av min säng. Det här är något som kommit och gått sedan flera år tillbaka. Det var ganska länge sedan jag hade problem med det här men den senaste veckan har jag sovit dåligt nästan varje natt pga denna inbillade rädsla. Det handlar inte om mardrömmar utan mer om oro som byggs upp under sömnen.

Jag har tidigare haft en del sömnproblem men det gick att åtgärda genom att kontrollera mitt koffeinintag. Nu under sommaren dricker jag nästan aldrig kaffe så det har sannolikt inget med det att göra.

Det går över om du blir månadsgivare till Rädda Barnen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in