2025-08-09, 17:39
Avstängd
Enligt forskare är det ett tecken på hög intelligens att inte komma ihåg namn.
Citat:
”Forskare menar att det kan bero på att intelligenta hjärnor är bättre på att sortera bort information som inte är användbar, för att istället fokusera på det som verkligen spelar roll."
Om du är en person som hellre fokuserar på helheten än detaljerna, är du kanske det psykologer kallar för en ”big-picture thinker”. Den personlighetstypen koncentrerar sig på samband och övergripande mönster snarare än enskilda detaljer – och namn tenderar då att glömmas bort.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/%C3%A4r-du-d%C3%A5lig-p%C3%A5-att-minnas-namn-det-kan-avsl%C3%B6ja-n%C3%A5got-om-din-personlighet/ar-AA1KcELs?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=db277e8088cf4a 7ba640da22b4863715&ei=17

Jag har undrat. Så det är därför jag alltid haft svårt för att komma ihåg namn
Citera
2025-08-09, 17:42
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/%C3%A4r-du-d%C3%A5lig-p%C3%A5-att-minnas-namn-det-kan-avsl%C3%B6ja-n%C3%A5got-om-din-personlighet/ar-AA1KcELs?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=db277e8088cf4a 7ba640da22b4863715&ei=17

Samma här!
Citera
2025-08-09, 17:44
Medlem
Negreritvs avatar
Jag har lätt för att komma ihåg folks nyllen. Namnet dessvärre är väldigt svårt. Det uppstår ofta pinsamma ögonblick när jag träffar individer som jag inte umgås med ofta.
Citera
2025-08-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag har lätt för att komma ihåg folks nyllen. Namnet dessvärre är väldigt svårt. Det uppstår ofta pinsamma ögonblick när jag träffar individer som jag inte umgås med ofta.
Man kanske minns ansikten, typ "vän eller fiende" från reptilhjärnan?
Citera
2025-08-09, 17:49
Avslutad
Jag är nog mer åt detaljhållet och kan sällan svara för hur helheten var, men folk - och min utbildning - poängterar och indikerar att jag har hög intelligens ändå.
Citera
2025-08-09, 17:53
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det verkar ju dock väldigt vanligt att folk har svårt att komma ihåg namn, så att ha det som en slags indikation på hög intelligens låter ju inte som en jättebra parameter att gå efter.
Citera
2025-08-09, 17:56
Medlem
Det låter rimligt. Att vara duktig på att nätverka och alltid minnas folk man träffat brukar de sociala "säljartyperna" vara experter på. De minns vad man jobbar med, att man har sommarstuga i Dalarna osv.
De intelligenta kan minnas intressanta samtal man haft, men kanske inte vad man heter eller vart man bor, helt enkelt eftersom det är så ointressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Haha! Jag är nog tyvärr blind för ansikten OCH namn. Fick en skön kommentar från en tjej en gång på en fest:

-"Hej! X heter jag!"
-"Jo, jag vet, det här är fjärde gången vi träffas. Vilket intryck jag måste gjort!"
Citera
2025-08-09, 17:59
Medlem
triptykens avatar
Jag som trodde ett tecken på att man var klipsk var att man följde ett udda påstående till källan för att undersöka det?

Via MSN, förbi The Express en stockkonservativ blaska med fejklänkar, till Vegout ett nätmagasin om väldigt litet och sen till varje segment som dom säger förklarar varför man inte kommer ihåg namn utan att nämna att man är smart bara för det.

Sen är varje segment bara ett copy-paste av en wikiartikel vagt kopplat till ämnet. Allt helt utan "forskare säger" och "tecken på hög intelligens"

Men vad vet jag? Har aldrig påstått att jag var vidare smart.
Citera
2025-08-09, 18:08
Avstängd
Ligger helt klart sanning i det, kommer inte ihåg namn eller mobil nummer, man kan berätta det två ggr med 1 minuts mellan rum, kommer ändå inte ihåg.

Men jag kan dra upp en dom eller en händelse jag läst för 3-5 år sedan o veta exakt vart jag ska söka, svaret finns bara i huvudet, vissa brukar reflektera hur fan kan du komma ihåg något sådant, ärligt jag vet inte ens själv, det dyker bara upp en bild i huvudet o jag vet vart jag läste det.
Citera
2025-08-09, 18:18
Medlem
OneTaps avatar
de ligger nog nåt i de. ja har ett IQ runt 140 o minns varken namn eller ansikten :P dock minns ja nästan oändligt mycke fakta o allmän bildnings info osv =)
Citera
2025-08-09, 19:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag är nog mer åt detaljhållet och kan sällan svara för hur helheten var, men folk - och min utbildning - poängterar och indikerar att jag har hög intelligens ändå.
Vanligare med hög intelligens bland högutbildade men inte säkert, eftersom en del har bra minne passande att få bra studiebetyg men för hög intelligens krävs även att kunna tänka ut saker SJÄLV och se vad som är viktigt.

T ex en kompis med toppbetyg och bra minne för vad jag kallar "onödigt vetande" är skitdålig på att se och förstå det viktiga. En gång kom vi överens om att kolla om det var värt att köpa en aktie för 10 kronor. Han behövde heltid en hel vecka medan jag blev klar på 2 timmar eftersom han läste allt medan jag hoppade över allt, som inte kunde göra någon väsentlig skillnad...
En annan kompis är geniidiot, geni inom 2 ämnen, korkad gällande allt annat.

Det är så vanligt även bland högexaminerade att de är osmarta att jag myntade uttrycket
"Hög examen botar inte dumhet..."
Citera
2025-08-09, 19:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Jaha, men vad kul... men det hade varit förbannat praktiskt att komma ihåg folks namn. Vilket jag inte gör. Minns inte hur personen ser ut heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in