2025-08-09, 08:47
Medlem
Varje gång man öppnar DN:s hemsida möts man av tyckare efter tyckare. Alla ska de ha stor bildbyline också. Jag är inte så intresserad i denna tråd av själva tyckandet, utan undrar varför de tar så stor plats.

Under vinjetten Senaste artiklar är, i skrivande stund, fem av sex av tyckare. Se skärmdump:

https://snipboard.io/Bx9ILs.jpg

Är alla dessa tyckare något som, så att säga, säljer?
Eller är det något DN offrar av ideologiska skäl?
Citera
2025-08-09, 08:58
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Det säljer in narrativet och budskapet. Detta är inte vilket media som helst.

Tyckarna bekräftar för dig som Rättrogen Läsare, att du är hemma.

Chefred PW har utan omsvep förklarat sin agenda.
Citera
2025-08-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Det säljer in narrativet och budskapet. Detta är inte vilket media som helst.

Tyckarna bekräftar för dig som Rättrogen Läsare, att du är hemma.

Chefred PW har utan omsvep förklarat sin agenda.
Med säljer menar jag om de tjänar mer pengar på det. Det du svarar är snarare ett svar på min andra fråga. Försök besvara frågan utan att ta hänsyn till själva tyckandet, även om det är svårt för dig.
Citera
2025-08-09, 09:16
Medlem
Citat:
Varje gång man öppnar DN:s hemsida möts man av tyckare efter tyckare. Alla ska de ha stor bildbyline också. Jag är inte så intresserad i denna tråd av själva tyckandet, utan undrar varför de tar så stor plats.

Under vinjetten Senaste artiklar är, i skrivande stund, fem av sex av tyckare. Se skärmdump:

https://snipboard.io/Bx9ILs.jpg

Eller är det något DN offrar av ideologiska skäl?

Två av dessa är väl åsikter, inte många
Citera
2025-08-09, 09:18
Medlem
kalkryggars avatar
De har en önskan att indoktrinera dig och för dem är det viktigare än att bedriva moraliskt och etisk journalistik.
Citera
2025-08-09, 09:21
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Försök besvara frågan utan att ta hänsyn till själva tyckandet, även om det är svårt för dig.
Ja, som högutbildad har jag svårt för mig. Inga bokstavsrim, att bekvämt falla tillbaka på. Att i mogen ålder inse att en vigt sitt liv åt vården och åt att hjälpa, är en isande insikt.

För att besvara din fråga mer av bonna'-enkelt: Ja, det säljer trohet. De Goda förnyar sina premmar när de ser att ideologin är i högsätet när alla Tyckarna tycker som de själva gör.
Citera
2025-08-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Två av dessa är väl åsikter, inte många
Alla med ett personnamn och ett kolon är åsikter, tyckande, men jag förstår att man bli avtrubbad till slut.
Citera
2025-08-09, 09:32
Medlem
Tomtekukars avatar
DN:s förstasida är fylld med tyckare som skriver om sina känslor efter Almedalen eller vad Fucking Åmål säger om demokratin. Granskning? Nä. Bara poserande åsikter med stor byline.

Det är inte journalistik längre. Det är självbekräftelse för en trygg, ideologiskt homogen medelklass.

Och det stannar inte där. Fördumningen har sedan länge nått politiken. Beslutsfattare tänker i samma fluffiga narrativ. Resultatet? Kaos i skolan, ökad kriminalitet, och mer skatter för att täcka upp för politiska felbeslut.

Och vi valboskap nickar tacksamt och köper varje gång idiotmantrat “Vi såg det inte komma" yttras.
Citera
2025-08-09, 09:45
Medlem
Själva nyhetsrapporteringen får man ju från en mängd andra håll, så tidningar fokuserar på analyser, debattartiklar och sånt istället.
Citera
2025-08-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Själva nyhetsrapporteringen får man ju från en mängd andra håll, så tidningar fokuserar på analyser, debattartiklar och sånt istället.
Nej, DN har ett ständigt flöde av nyheter, precis som alla andra, så det är ingen förklaring. Dessutom är alla dessa korta tyckar-artiklar allt annat än analyser. De vill väl ge sken av det, men det finns inte en chans att de klarar det med så lite text utan källhänvisningar. DN utgår från att läsaren har förtroende för tyckaren, så att åsikterna verkar vara analyser. Hör du till dem?
Citera
2025-08-09, 10:48
Medlem
Wikitomtes avatar
Inget nytt under solen. Googla LEDARSIDA.
Citera
2025-08-09, 10:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tror det är ett arv ifrån en annan mer intellektuell tid.

Precis som man trodde att riksdagen skulle var en plats för de skarpaste av oss men har förvandlats till en lekstuga för homosexuella, läspande och autister, så bestod tidningarnas tyckeri av de mest kreativa och intellektuella av oss. Många var tex författare.

Du har sett precis samma utveckling i tv. Under min uppväxt var tv full av en massa experter. Tråkiga gamla gubbar som kunde sitt ämne. JAg reagerade då över detta.
Kanske är det rätt åt mig att det idag sitter okunniga kvinnliga journalister och intervjuar varandra i ämnen de kan ingenting om.

Utvecklingen är tydligare i tvn för det gick fortare där än i riksdagen och på tidningarnas debatt- och kultur-sidor.

Att säga något är inte detsamma som att ha något att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in