2025-08-09, 01:06
Medlem
Swe1227s avatar
Hej, undrar hur man som köpare säkrast friskriver sig från att överta lån som säljaren har på fastigheten? Ponera att där finns inteckningar på fastigheten och köparen betalar kontant/utan lån.

Hur låter denna skrivelse?: "Eventuella lån som belastar fastigheten ska lösas av säljare senast på tillträdesdagen"

Eller "alla pantbrev ska vara köparen tillhanda senast på tillträdesdagen"

Är det något jag missat?
Har Du någon erfarenhet av detta?

Tackpåförhand
Senast redigerad av Swe1227 2025-08-09 kl. 01:08.
Citera
2025-08-09, 01:21
Medlem
Är det verkligen så att man per någon slags automatik kan komma att ta över säljarens lån? Är det inte säljarens personliga åtagande gentemot banken att betala tillbaks sitt lån?

Sen vad gäller pantbreven så vill man som ägare kanske ha dem själv, men utan någon fordring på fastighetsägaren har man väl inte någon glädje av pantbreven? Dvs om köparen inte får pantbreven så har han inte ont av det förrän han eventuellt vill belåna fastigheten?
Citera
2025-08-09, 01:33
Medlem
Swe1227s avatar
Jag har inte full koll och uttrycker mig antagligen otydligt.

Man tar inte över lånen per se, men om låntagare (säljaren) har belånat fastigheten och inte kan betala lånen så kan banken tvångssälja fastigheten trots att den bytt ägare..
Citera
2025-08-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Man tar inte över lånen per se, men om låntagare (säljaren) har belånat fastigheten och inte kan betala lånen så kan banken tvångssälja fastigheten trots att den bytt ägare..
Brukar väl göras upp på bank vilka då löser lånet?
Citera
2025-08-09, 01:48
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Brukar väl göras upp på bank vilka då löser lånet?
Om man som köpare ska ta lån så är det i bankens intresse ja Annars kan man nog inte vara så säker på det.
Citera
2025-08-09, 01:50
Medlem
Citat:

Kräver inte det att fastigheten är utmätt för att det skall kunna göras?

Frågan är om något avtal egentligen hjälper dig i ett sånt läge? Jag menar om du har avtal på att lånen skall vara lösta och de sen visar sig inte vara det så är ju kronofogden knappast bunden av ett avtal mellan köpare och säljaren och det landar i att säljaren är ersättningsskyldig för skadan avtalsbrottet orsakar. Frågan är vad det är värt när kronofogden var tvungen att tvångsförsälja fastighet för att täcka en annan skuld? Och frågan är om du inte oavsett har rätt till en sådan ersättning i den mån säljaren kan betala?

I såna fall så låter det rimligare att man säkerställer att allt är i sin ordning istället för att förlita sig på fagra löften på ett papper.
Citera
2025-08-09, 01:57
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Är det verkligen så att man per någon slags automatik kan komma att ta över säljarens lån?

Läste om ett fall där en säljare krävdes på pengar för ett lån som ”upptäcktes” på en lägenhet som hon sålt för 10 år sedan.
https://www.svd.se/a/JbeQwR/maklare-missade-pant-anna-kravs-pa-miljoner

Citat:
Tio år efter att Anna flyttade från bostadsrätten i centrala Göteborg har en gammal pant som mäklaren missat plötsligt upptäckts. Nu krävs hon på miljonbelopp – för ett bolån någon annan tagit. ”Det känns som att någon tagit springnota på sitt bolån.”

Här blir det intressant för frågeställningen i tråden:
Citat:
Enligt de jurister SvD talat med kan både mäklare och säljare i efterhand ställas till svars av en köpare som råkat ut för en pant som enligt kontraktet inte skulle ha funnits.
Senast redigerad av bithax 2025-08-09 kl. 02:20.
Citera
2025-08-09, 01:58
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Om man som köpare ska ta lån så är det i bankens intresse ja Annars kan man nog inte vara så säker på det.
De tjänar runt 8000 kr oavsett om du tar ett lån eller inte. Schysta pengar för högst 6 timmars arbete (du betalar).
Citera
2025-08-09, 04:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej, undrar hur man som köpare säkrast friskriver sig från att överta lån som säljaren har på fastigheten? Ponera att där finns inteckningar på fastigheten och köparen betalar kontant/utan lån.

Hur låter denna skrivelse?: "Eventuella lån som belastar fastigheten ska lösas av säljare senast på tillträdesdagen"

Eller "alla pantbrev ska vara köparen tillhanda senast på tillträdesdagen"

Är det något jag missat?
Har Du någon erfarenhet av detta?

Tackpåförhand
Det avtal som föreligger mellan dig i egenskap av köpare och din motpart i egenskap av säljare har inget att göra med banken. Allt som händer är att du kan få avdrag på köpeskillingen om det visar sig att fastigheten är belastad med lån som du inte kände till vid köpet.

Däremot kan banken göra ett godtrosförvärv av pantbrev från säljaren och då kan de sälja fastigheten vid en exekutiv försäljning om lånet inte betalas. Här skulle du kunna ta över lånet för att slippa sälja fastigheten, och sedan i efterhand kräva pengar av säljaren. Men om säljaren är insolvent är det en dålig idé.

Mitt råd är att kolla upp vilka inteckningar som finns på fastigheten och om det gör det och lånen är avbetalda ska du få alla pantbrev vid försäljningen. Finns det inteckningar på lån som ej är avbetalda ska du kontakta den banken innan överlåtelse av fastigheten för att reda ut eventuella frågetecken.

Att endast göra om mellan dig och säljaren och ignorera banken kommer inte sluta gott.
Citera
2025-08-09, 07:16
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det avtal som föreligger mellan dig i egenskap av köpare och din motpart i egenskap av säljare har inget att göra med banken. Allt som händer är att du kan få avdrag på köpeskillingen om det visar sig att fastigheten är belastad med lån som du inte kände till vid köpet.

Däremot kan banken göra ett godtrosförvärv av pantbrev från säljaren och då kan de sälja fastigheten vid en exekutiv försäljning om lånet inte betalas. Här skulle du kunna ta över lånet för att slippa sälja fastigheten, och sedan i efterhand kräva pengar av säljaren. Men om säljaren är insolvent är det en dålig idé.

Mitt råd är att kolla upp vilka inteckningar som finns på fastigheten och om det gör det och lånen är avbetalda ska du få alla pantbrev vid försäljningen. Finns det inteckningar på lån som ej är avbetalda ska du kontakta den banken innan överlåtelse av fastigheten för att reda ut eventuella frågetecken.

Att endast göra om mellan dig och säljaren och ignorera banken kommer inte sluta gott.
Saken är att mäklare och säljare vill skriva kontrakt idag, så kan inte kolla upp med Lantmäteriet eller bankerna om lån på fastigheten.

Söker en bra skrivelse att ha med i köpekontraktet. Kanske som du sa att "vi (köparen) ska få avdrag på köpeskillingen om det finns lån på fastigheten" eller liknande.
Citera
2025-08-09, 08:57
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Saken är att mäklare och säljare vill skriva kontrakt idag, så kan inte kolla upp med Lantmäteriet eller bankerna om lån på fastigheten.

Söker en bra skrivelse att ha med i köpekontraktet. Kanske som du sa att "vi (köparen) ska få avdrag på köpeskillingen om det finns lån på fastigheten" eller liknande.
Vill man skriva kontrakt med kort varsel, så är det något sjukt med affären.
Säg att du behöver mera tid, nekar säljaren /mäklaren dig detta så hoppa av!.
Citera
2025-08-09, 09:19
Medlem
Citat:

Det är standard att de finns en klausul i ett köpekontrakt som behandlar just panter i en fastighet.
Har funnits det i alla köpekontrakt som jag sett hitils gällande fastighetet för privatbruk
Men är du nervös inför kontraktskrivningen, så ta upp frågan med mäklaren.
Jag är övertygat om mäklaren kan visa upp klausulen i kontraktet. Samt kan nog ge dig ett intyg på att det är kontrollerat om du proppsar på det.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-08-09 kl. 09:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in