2025-08-08, 23:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Eftersom återvandring och utvisning allt mer diskuteras i den allmänna debatten (ibland även från regeringens håll) så tycker jag att forumet borde döpas om till Migration och etniska relationer. Det är inte längre en självklarhet att migrationen bara går åt ett håll, då åsiktskorridoren har flyttats kraftigt de sista åren. Även integrationen är ifrågasatt och vissa vill hellre se segregation som en seriös politik.

Det blir konstigt när man ska diskutera invandring i ett forum och utvandring i ett annat.
Citera
2025-08-09, 02:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Eftersom återvandring och utvisning allt mer diskuteras i den allmänna debatten (ibland även från regeringens håll) så tycker jag att forumet borde döpas om till Migration och etniska relationer. Det är inte längre en självklarhet att migrationen bara går åt ett håll, då åsiktskorridoren har flyttats kraftigt de sista åren. Även integrationen är ifrågasatt och vissa vill hellre se segregation som en seriös politik.

Det blir konstigt när man ska diskutera invandring i ett forum och utvandring i ett annat.
var skall vi diskutera integration då?
För du tror väl inte att integration och etniska relationer är samma sak?
Eller vad är det jag inte begriper>>?
Citera
2025-08-09, 13:16
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
var skall vi diskutera integration då?
För du tror väl inte att integration och etniska relationer är samma sak?
Eller vad är det jag inte begriper>>?
Integration är en form av etniska relationer.
Citera
2025-08-09, 14:40
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Integration är en form av etniska relationer.
jodå, men integration innehåller betydligt mer än etniska relationer.
Därför är begreppet integrtion mer allomfattande
Och därmed bättre?
Begreppet migration är väl bra - folkförflyttning/in&ut
Citera
2025-08-09, 17:23
Medlem
Adelsdams avatar
Integration & invandring och Migration och etniska relationer låter som två vitt skilda diskussionsområden.
Citera
2025-09-08, 19:28
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

För en gångs skull håller jag med dig. Jag tänkte faktiskt starta en sån tråd som den här innan jag blev bannad. Integration känns så 2007, men flashback är ju 2007 liksom.
Citera
2025-09-09, 21:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jodå, men integration innehåller betydligt mer än etniska relationer.
Därför är begreppet integrtion mer allomfattande
Och därmed bättre?
Begreppet migration är väl bra - folkförflyttning/in&ut

Är det ens så många på forumet numera som är intresserade av integration?

För 15-20 år sedan var det trådar som "hur integrerade är etnicitet X/Y"...idag är nog de flesta av oss nationalister på flashback - både SD'are och nazister - övertygade om att segregregation är bättre än integration. Och de som är vänster på flahback tror jag skiter i integration de också, de är bara anti-vita.
Citera
2025-09-22, 09:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Kan ju tycka att "integration" är ett ganska utdaterat uttryck, särskilt som invandrare utgör majoritet i delar av Sverige. Vems integration i vad, liksom?

Att byta ut "invandring" mot "migration" gillar jag inte. Den termen får folkutbytet att låta normalt. Frågan är ju fortfarande relevant - varför kommer det alltid en massa folk hit, när ingen åker härifrån?
Citera
2025-09-22, 19:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kan ju tycka att "integration" är ett ganska utdaterat uttryck, särskilt som invandrare utgör majoritet i delar av Sverige. Vems integration i vad, liksom?

Ja, det är därför som forumet inte hängt med. År 2007 var det liksom trådar här om "hur integrerade är grupp X/Y"...ungefär som att de flesta på flashback trodde att integration är möjlig, det hade bara inte skett ännu. Integration är någon magisk metafysisk sak som Dan och Magnus i Det Fria Sverige ironiskt sa nyligen.

Citat:
Att byta ut "invandring" mot "migration" gillar jag inte. Den termen får folkutbytet att låta normalt. Frågan är ju fortfarande relevant - varför kommer det alltid en massa folk hit, när ingen åker härifrån?

För det första åker folk härifrån, för det andra så är återvandring en stor fråga i debatten. SD driver storskalig återvandring. M och KD och L gör det i viss mån.
Citera
2025-09-28, 00:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Integration & invandring och Migration och etniska relationer låter som två vitt skilda diskussionsområden.

Det är inte alls skilda diskussionsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in