2025-08-08, 23:16
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Några tusen spårbytare riskerar nu utvisning, eftersom reglerna om spårbyte ska avskaffas (Dagens Arena). Det har lett till att de som var spårbytare kritiserar beslutet, dels för att de har bott här länge och dels för att de tycker att de borde fått en mildare behandling med övergångsregler då de redan hade påbörjade ärenden hos Migrationsverket.
Citat:
Den 1 april försvann plötsligt den lag – spårbyteslagen – som vi byggt våra liv kring. Ett riksdagsbeslut inte bara för framtiden, utan retroaktivt. Det betyder att vi, efter alla dessa år av hårt arbete, plötsligt blivit “olagliga” över en natt.

Och nu har vi tre veckor. Tre veckor att packa ihop våra liv: hem, arbete, skola, vänner, minnen, hopp. Och lämna landet.
Spontant känner jag att det blir konstigt att kasta ut dessa personer om de har jobb och redan var inne i systemet eftersom:
1. det verkar ha beviljats en ocean av nya arbetstillstånd, något regeringen faktiskt hade kunnat låta bli.
2. Regeringen säger nej till att kasta ut kriminella trots att flera länder i EU vill göra det.

Historien förtäljer inte om de här spårbytarna har fått utrett om deras kompetens är efterfrågad eller ej. Kanske har myndigheterna uppfattat att de inte behövs eller kanske så fick de inte ens det prövat.

Är det någon som vet?
Har myndigheterna beslutat att kasta ut alla spårbytare eller är det bara de som saknar kompetens i bristyrken?

Är det bra att dessa spårbytare blir utkastade pga. retroaktiva regeländringar? Retroaktiva åtgärder trodde jag faktiskt att bara AFS stod för och inte SD eller regeringens partier.

Varför lägger regeringen så mycket kraft på att kasta ut barnfamiljer i stället för tungt kriminella?

Info om spårbyte (Migrationsverket).
Citat:
Systemet med spårbyte har inneburit att den som har fått avslag på sin asylansökan, och som arbetat under sin asylprocess i Sverige, under vissa omständigheter kan få sin ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete prövad utan att behöva lämna landet. Det innebär att de har fått undantag från huvudregeln att ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd ska göras från hemlandet eller annat land som personen har rätt att bo i.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-08-08 kl. 23:36.
Citera
2025-08-08, 23:21
Medlem
franges avatar
Vad är spårbytare och vad handlar det om? Vilka är det?

Är de muslimer så har de ändå inte här att göra.
Citera
2025-08-08, 23:36
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad är spårbytare och vad handlar det om? Vilka är det?
Jag har lagt till info i mitt första inlägg.
Citera
2025-08-09, 00:08
Medlem
mikaelss avatar
Så folk utan riktiga asylskäl riskerar utvisning? Vad är problemet? Vill de arbeta här kan de söka arbetstillstånd istället.
Dumma blattar, som vanligt.
Citera
2025-08-09, 02:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så folk utan riktiga asylskäl riskerar utvisning? Vad är problemet? Vill de arbeta här kan de söka arbetstillstånd istället.
Dumma blattar, som vanligt.

Det handlar om att de är tvungna att åka hem till sina länder för att vänta på besked om uppehållstillstånd i Sverige. Tidigare har de enligt undantaget kunnat varit kvar här medan migrationsverkets kvarnar mal, vilket kan ta flera år.

Personligen tycker jag det vore bättre med snabba beslut. Har man inte asylskäl så får man köpa en greencard lott.
Senast redigerad av bithax 2025-08-09 kl. 02:47.
Citera
2025-08-09, 02:46
Medlem
Sereenas avatar
Lär väl bli brist på matbud i storstäderna då...
Citera
2025-08-09, 02:48
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lär väl bli brist på matbud i storstäderna då...

Vi har 10% arbetslöshet. Hur skulle det kunna bli brist på matbud? Sänka bidragen?
Senast redigerad av bithax 2025-08-09 kl. 02:52.
Citera
2025-08-09, 08:57
Medlem
Det framgår alltså i TS att detta handlar om invandrare som har fått avslag på sin asylansökan men som ändå försöker hitta vägar att stanna kvar i Sverige.

Bäst vore väl om de lämnade Sverige efter att ha fått avslag? Förstår inte varför Sverige skall hitta på massa specialregler så att alla får stanna oavsett.
Citera
2025-08-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Några tusen spårbytare riskerar nu utvisning, eftersom reglerna om spårbyte ska avskaffas (Dagens Arena). Det har lett till att de som var spårbytare kritiserar beslutet, dels för att de har bott här länge och dels för att de tycker att de borde fått en mildare behandling med övergångsregler då de redan hade påbörjade ärenden hos Migrationsverket.

Spontant känner jag att det blir konstigt att kasta ut dessa personer om de har jobb och redan var inne i systemet eftersom:
1. det verkar ha beviljats en ocean av nya arbetstillstånd, något regeringen faktiskt hade kunnat låta bli.
2. Regeringen säger nej till att kasta ut kriminella trots att flera länder i EU vill göra det.

Historien förtäljer inte om de här spårbytarna har fått utrett om deras kompetens är efterfrågad eller ej. Kanske har myndigheterna uppfattat att de inte behövs eller kanske så fick de inte ens det prövat.

Är det någon som vet?
Har myndigheterna beslutat att kasta ut alla spårbytare eller är det bara de som saknar kompetens i bristyrken?

Är det bra att dessa spårbytare blir utkastade pga. retroaktiva regeländringar? Retroaktiva åtgärder trodde jag faktiskt att bara AFS stod för och inte SD eller regeringens partier.

Varför lägger regeringen så mycket kraft på att kasta ut barnfamiljer i stället för tungt kriminella?

Info om spårbyte (Migrationsverket).
I Norge och Danmark kastar man ut kriminella oavsett. Varför klarar inte Sverige av det?
Citera
2025-08-09, 09:09
Medlem
Jaså, de har lyckats få jobb och börjat integrera sig på egen hand?
Nej, sådan kan vi ju självklart inte ha kvar i landet!

Sedan rent generellt så är det givetvis bättre ju fler vi kan bli av med på något sätt, eftersom det är redan nu alldeles för många som inte fungerar i landet och tär på systemet som det inte går att bli av med.
Sätt i första hand stopp på sekundärinvandringen!
Detta är ett systemfel utan dess like att man kan dra in anhöringinvandring genom anhöriginvandrarna.
Citera
2025-08-09, 13:39
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det handlar om att de är tvungna att åka hem till sina länder för att vänta på besked om uppehållstillstånd i Sverige. Tidigare har de enligt undantaget kunnat varit kvar här medan migrationsverkets kvarnar mal, vilket kan ta flera år.

Personligen tycker jag det vore bättre med snabba beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jaså, de har lyckats få jobb och börjat integrera sig på egen hand?
Nej, sådan kan vi ju självklart inte ha kvar i landet!
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det framgår alltså i TS att detta handlar om invandrare som har fått avslag på sin asylansökan men som ändå försöker hitta vägar att stanna kvar i Sverige.
Ja, det handlar om folk som har sökt asyl men inte fått asyl, och som då (via spårbytesreglerna) i stället påbörjar en ny/parallell process om uppehållstillstånd pga. arbetskraftsskäl. Om jag minns rätt var det Annie Lööf som drev igenom spårbytet.

Man kan förstås tycka att det är bra att folk får prövas både mot asylrätten och arbetsmarknaden, men att använda långa handläggningstider som ett argument skapar nya problem. Vad händer när folk som saknar skäl blir beviljade ändå pga. lång handläggning? Jo - man får en massa uppehållstillstånd som beviljas enbart pga. långsamma processer. Det i sin tur leder till att en massa personer som vill hit lockas av regelverket. De behöver inte ens ha några giltiga skäl till att få komma hit, det räcker med att de kan förhala och överklaga processen i sig. Det i sin tur leder till ännu fler ansökningar och belastning på Migrationsverket, som då får ännu längre handläggningstider och får ännu svårare att neka. Det kommer att leda till en spiral där bara fler och fler bifall ges, om man inte sätter stopp. Vill man ha en kontrollerad migration så måste man sätta ner foten. Med det sagt kan jag tycka att kritiken om övergångsregler möjligen kan vara befogad, men det är fortfarande oklart om dessa spårbytare har fått avslag på arbetskraftsskäl eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
I Norge och Danmark kastar man ut kriminella oavsett. Varför klarar inte Sverige av det?
Sverige vill inte, Sveriges regering har röstat nej till ett förslag från Danmark om just detta (se min posthistorik!).
Citera
2025-08-09, 16:18
Medlem
Jag har redan lagt fram en hypotes tidigare.

Om immigrationsmyndigheterna korrumperas av kriminella gäng, kommer de säkerligen inte att utvisa dem som ger dem inkomster.
Men ärliga migranter ger inga inkomster.
Det är därför immigrationsmyndigheterna är intresserade av att hålla kvar så många kriminella i Sverige som möjligt.
Jag påminner er återigen om att ingen i Sverige (regeringar, riksdag etc.) har rätt att ens kommentera immigrationsärenden, än mindre ändra dem.
Det är därför immigrationsmyndigheterna har absolut beslutanderätt.
De kan utvisa vem de vill och behålla vem de vill utan någon anledning – de är inte skyldiga att förklara skälen för någon.

Avskaffandet av spårbyte är bara ett nytt sätt för immigrationsmyndigheterna att tjäna pengar.
Nu kommer immigrationsmyndigheterna och domarna att ha en ytterligare källa till mutor, inte bara från kriminella, utan även från vanliga människor.
De som inte kan eller inte vill betala kommer att utvisas.
De kriminella kommer att finnas kvar.

Den dumma högern stöder utvisning av ärliga människor.
Den dumma högern tror att immigrationsmyndigheternas absoluta makt kommer att befria dem från brottslingar.
Den dumma högern tror inte att immigrationsmyndigheter och domare kan vara fullständigt korrupta och inte arbeta i deras intresse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in